2024-03-09, 11:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinycalfs
Är termometer bäst då, eller bara köra på tid? Och vilken temp?
Ska man verkligen träffa rätt temperatur, så måste man ha en termometer.
Och gärna en som är bra och snabb.
Citat:
I belive you. Dock skulle sambon vägra äta om det inte var "ordentligt" genomstekt. Jag har det inte lätt
Skulle inte heller äta kyckling som inte är genomstekt, pga om den råkar vara kontaminerad så kan det skapa en svåra smärt eller andra betydande problem.

Använder inte termometer så ofta längre, men när jag gjorde så tog jag ut den runt 68 och sen lät den vila i 5min.

Hade du tankar om smak också?
Har du inte testat kycklinglårfilé?
Dessa är riktigt goda och även svårare att göra torra, och är snabba att steka.
Citera
2024-03-09, 12:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Så gör vi alltid. Du får nästan en hel kyckling till samma pris som bröstbitarna.
Köp majskyckling mycket godare än 3n vattenfylld billig kyckling.

En majskyckling är grymt att slow-cooka i en klassisk fransk järngryta, eller att köra på långsamt på låg barbeque-värme på grillen (ibland sittandes på en ölburk med vätska i). Blir hur gott som helst!
Citera
2024-03-09, 12:22
Medlem
Fuckwindowss avatar
Bryn skiten, och in i ungen på LÅG värme under LÅNG tid, så kommer den inte bli så torr.
Citera
2024-03-09, 12:23
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Stek upp i strimlor, ej för hög värme. Lägg till upphackad gul och röd paprika och massa gul lök. Fräs på i några minuter. Eventuellt lite vatten kan tillsättas. Tillsätt fajitakrydda. Lägg ett lock över och ha på svag värme en stund. Servera i tortilla eller libabröd med grönsaker och god sås efter tycke

Annars kan man göra en currygryta med det. Eller köra sån thai-grytbas och göra lite asiatiskt. Man kan linda in den i bacon. Man kan öppna upp och köra i ost och även nån skinka om man vill

Mmmm.. Blev sugen på kyckling nu..
Citera
2024-03-09, 12:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska man verkligen träffa rätt temperatur, så måste man ha en termometer.
Och gärna en som är bra och snabb.

Vill man ha en liten enkel portabel (tar ingen plats att förvara i en kökslåda), men snabb och exakt, så kan jag rekommendera en Thermapen termometer från ETI.
Citera
2024-03-09, 12:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vill man ha en liten enkel portabel (tar ingen plats att förvara i en kökslåda), men snabb och exakt, så kan jag rekommendera en Thermapen termometer från ETI.
Den ser bra ut, jag har en som de kallar för K-termometer och är lite större.
Men det huvudsakliga är att den ska vara snabb, anser jag om när man ska mäta upp kyckling.
Citera
2024-03-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hade du tankar om smak också?
Har du inte testat kycklinglårfilé?
Dessa är riktigt goda och även svårare att göra torra, och är snabba att steka.

Smak får gärna variera, så gärna olika tips där.
Jag föredrar lårfilé men sambon får typ kväljningar av det, om jag inte styckar bort varje millimeter av fett och dylikt.
Citera
2024-03-09, 12:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har förätit mig på kycklingbröst men det är den enda delen på kycklingen som sambon är villig att äta.

Hur gör du för att den inte ska vara torr och tråkig?

Du skär ett par jack i kycklingen på mitten så den blir tunnare på mitten. Med en airfryer blir det lätt att få den perfekt.
Citera
2024-03-09, 12:59
Medlem
Jag köpte en sån här Beer can ställning, använt den både på grill och i ugn

https://www.biltema.se/fritid/grilla...SABEgKO2PD_BwE
Citera
2024-03-09, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har förätit mig på kycklingbröst men det är den enda delen på kycklingen som sambon är villig att äta.

Jag och min sambo äter ofta kycklingfile eller kycklingbröst (i min värld samma sak men tror de brukar vara olika förpackningar) och vi får de aldrig torra.
Vi grillar, steker eller kör direkt i ugnen och ingen av våra recept har än så länge blivit torra.
Vi köper aldrig några frysta delar utan alltid färska och oftast från kronfågel.
Citera
2024-03-09, 13:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Smak får gärna variera, så gärna olika tips där.
Jag föredrar lårfilé men sambon får typ kväljningar av det, om jag inte styckar bort varje millimeter av fett och dylikt.
Stackars barn.

Fajitas är gott och funkar med kycklingfilé.
Du marinerar kycklingen i lime, spiskummin(Helst hel och mortlad, den ger en annan smak än färdigmalen spiskummin, men den funkar också.), finhackad vitlök, öl och salt.
Sen steker man detta i hög temp, och lägger på strimlad röd och gul paprika och lök.
Dessa ska gärna få en liten bränd kant så att säga.
Sen serveras på tortillas(Och egna rekommenderas pga de har en godare smak i mitt tycke.)
Sen har jag bara typ en vitlökssås, tacosås och finhackad lök eller en pico de gallo kanske, men då kan man skippa tacosåsen.
Och koriander kan man köra om man gillar det.
Om du vill köra tortillas, så har du ett recept här som ger mycket goda tortillas.
https://thecafesucrefarine.com/best-...our-tortillas/
Degen kan man göra dagen innan om man känner för det och ställa undan, sen steker man dom när det är dax att äta.

Andra är tex med cajunkrydda på kycklingen, då kan man dela kycklingen på mitten om man så vill för mer smak.
https://www.matklubben.se/recept/caj...landning-90871
Som hel kan man köra ugnen, och gör man i stekpannan så får man en svart yta på kycklingen med denna kryddblandning, som inte ska förväxlas med att ha bränt den.(Men såklart överdriver man tempen, så går det göra det bränt också.)
Men det enklaste är väl att steka upp färgen på den och sen ugnen i typ 100-125grader och sen mäta upp tempen.

Vad du har till kan du köra det du är sugen på, och dessa funkar även i typ baguetter och sallader passar dom utmärkt.
Citera
2024-03-09, 13:26
Medlem
Citat:

Har du testat med hel kyckling och låta henne äta bröstet och du tar andra detaljer?

Kanske låter för revolutionerande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in