• 1
  • 2
2024-03-09, 00:25
Medlem
Jag har förätit mig på kycklingbröst men det är den enda delen på kycklingen som sambon är villig att äta.

Hur gör du för att den inte ska vara torr och tråkig?
Citera
2024-03-09, 00:27
Medlem
JustTrollings avatar
Du kan ju steka den snabbt i stekpanna i smör. Och sedan köra klart den i ugn. Då slipper du att den blir torr.
Citera
2024-03-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du kan ju steka den snabbt i stekpanna i smör. Och sedan köra klart den i ugn. Då slipper du att den blir torr.

Är termometer bäst då, eller bara köra på tid? Och vilken temp?
Citera
2024-03-09, 00:36
Medlem
Blyatifuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Yes håller med. man får god yta vid steket och sen blir den perfekt klar i ugnen

Citat:
Ursprungligen postat av Tinycalfs
Är termometer bäst då, eller bara köra på tid? Och vilken temp?

Japp termometer e grymt för då vet man exakt när den e klar. man kan ta den typ mellan 67-72 grader.
Citera
2024-03-09, 00:54
Medlem
Citat:
Jag har förätit mig på kycklingbröst men det är den enda delen på kycklingen som sambon är villig att äta.

Byt sambo.

Skämt åsido. Torr blir den för att du dödar den stackars pippin två gånger. Kycklingbröst bör du aldrig köra över 65C vad än Livsmedelsverket påstår. Förutsatt att det är svensk kyckling. Inte för att svenska kycklingen på något sätt är överlägset andra länders kyckling, men vår livsmedelskontroll är dock det, så risken för salmonella är så nära obefintlig det går att komma.
Citera
2024-03-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Byt sambo.

Skämt åsido. Torr blir den för att du dödar den stackars pippin två gånger. Kycklingbröst bör du aldrig köra över 65C vad än Livsmedelsverket påstår. Förutsatt att det är svensk kyckling. Inte för att svenska kycklingen på något sätt är överlägset andra länders kyckling, men vår livsmedelskontroll är dock det, så risken för salmonella är så nära obefintlig det går att komma.

I belive you. Dock skulle sambon vägra äta om det inte var "ordentligt" genomstekt. Jag har det inte lätt
Citera
2024-03-09, 01:05
Medlem
Citat:
I belive you. Dock skulle sambon vägra äta om det inte var "ordentligt" genomstekt. Jag har det inte lätt

Kör du upp den till 65C och låter den vila 10-15 minuter kommer den vara genomstekt i den bemärkelsen att det inte är rosa i mitten. Sannolikt kommer innertemperaturen sluta på närmare 68C efter att den vilat lite beroende på hur du tillagar den, men sambon kommer inte ha anledningen att misstänka att den inte är genomstekt utifrån färgen, och risken för att få salmonella är så så gott som noll.
Citera
2024-03-09, 01:06
Medlem
Rekommenderar också termometer. 65 grader räcker så tar du bort den från värmen och låter stå i fem minuter eller så. Saftig och fin. Jag brukar köra stekyta i panna och sen in i ugnen men att enbart steka går nog bra det med.
Citera
2024-03-09, 01:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Sous vide är svaret. Blir alltid perfekt. Men annars är det slowcooker eller gryta/gratäng.
Citera
2024-03-09, 01:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Fyra alternativ:

* Wokka snabbt i en wok på spisen någon thairätt eller liknande.
* Sousvida kycklingen i vattenbad (lägga gärna lite rosmarin, smör och vitlökspulver i påsen).
*När det är bra utomhusväder så grilla i pelletsgrillen eller keramikgrillen (typ Big Green Egg) på låg värme (barbeque) med trevlig rök. Injicera marinad i kycklingen. Pensla med barbequesås på slutet.
*Långkok i en klassik belagd järngryta från typ Le Cruset. Gärna något franskt recept med rödvin eller vitvin, och en massa vitlök, lök och rotsaker.
Citera
2024-03-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fyra alternativ:

* Wokka snabbt i en wok på spisen någon thairätt eller liknande.
* Sousvida kycklingen i vattenbad (lägga gärna lite rosmarin, smör och vitlökspulver i påsen).
*När det är bra utomhusväder så grilla i pelletsgrillen eller keramikgrillen (typ Big Green Egg) på låg värme (barbeque) med trevlig rök. Injicera marinad i kycklingen. Pensla med barbequesås på slutet.
*Långkok i en klassik belagd järngryta från typ Le Cruset. Gärna något franskt recept med rödvin eller vitvin, och en massa vitlök, lök och rotsaker.

Måste köpa massa utrustning med andra ord. Inte mig emot egentligen
Citera
2024-03-09, 01:47
Medlem
Linda den i bacon, och fyll med smaksatt creme cheese under.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in