Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-08, 21:28
  #1
Avstängd
Någon med tips? Notera att överföringsprogrammet inte funkar. Varför? Jo för programuppdateringen i den gamla Mac Air-datorn har upphört för längesedan. Vi pratar 2013. Hedenhös tid. Mot bakgrund av det faktumet så går det inte att överföra via det vanliga sättet så att säga.

Till saken hör att det finns massvis med värdefulla bilder i den. Jag vill föra över dessa bilder till min nya Mac-dator.

USB fungerar inte. Den nya Mac-datorn har inte USB portar. Vad finns det för alternativ som återstår?

Tusenfaldigt tacksam för alla möjliga tips!
Citera
2024-03-08, 21:30
  #2
Medlem
fellowvessels avatar
"den nya datorn har inte usb portar"
lol usb fanns redan på 90 talet, apple ligger jävligt efter precis som i huvet.

lägg upp i "molnet".
Citera
2024-03-08, 21:31
  #3
Avstängd
Itunes alternativet finns inte heller att tillgå bör lyftas. Den gamla datorn strular med Itunes. Så att gå den vägen verkar helt omöjligt.

Kvar återstår Bluetooth, Airdrop. Kan man överföra bilder på det viset?
Citera
2024-03-08, 21:31
  #4
Medlem
Fuckwindowss avatar
Plocka ut hårddisken, sätt i den i en dator den passar i. Kopiera > Din Mac.
Citera
2024-03-08, 21:32
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
"den nya datorn har inte usb portar"
lol usb fanns redan på 90 talet, apple ligger jävligt efter precis som i huvet.

lägg upp i "molnet".


Tack för konstruktiv input!
Citera
2024-03-08, 21:36
  #6
Medlem
Finns nog nån kabel som passar i bägge datorerna.
Annars som ovan, plocka ut hårddisken och sätt den i ett extrent chassi med rätt uttag.
Som tredje, lokalt nätverk och så får det ta lite tid via wifi.
Citera
2024-03-08, 21:37
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckwindows
Plocka ut hårddisken, sätt i den i en dator den passar i. Kopiera > Din Mac.


Helvete att man inte är så teknisk. Säkert lätt som en plätt för den kunnige. Jag tillhör inte den kategorin dessvärre.

Digitala överföringar, är det helt omöjligt?

Den gamla datorn är från 2013. Dessvärre går den inte att uppdatera som omnämnt.
Citera
2024-03-08, 21:38
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Finns nog nån kabel som passar i bägge datorerna.
Annars som ovan, plocka ut hårddisken och sätt den i ett extrent chassi med rätt uttag.
Som tredje, lokalt nätverk och så får det ta lite tid via wifi.


Den gamla är 2013, Mac Air.

Den nya är 2021, Mac Pro.

Olika ingångar. Du menar att det ev. kan finnas en kabel som kan kopplas mellan de bägge?
Citera
2024-03-08, 21:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liverius
Den gamla är 2013, Mac Air.

Den nya är 2021, Mac Pro.

Olika ingångar. Du menar att det ev. kan finnas en kabel som kan kopplas mellan de bägge?

Ja, brukar finnas adapterkablar.
Själv har jag kvar en MB Pro sen 2008 jag fortfarande gör nåt udda jobb på (har svindyr programvara för udda jobb men inte värt att köpa nyare licenser för få jobb och så länge den gamla snurrar på så har det vlivit lite skoj att plocka upp den vid tillfälle) och den den går via usb till nyare maskiner eller wia wifinätet.
Citera
2024-03-08, 21:47
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Ja, brukar finnas adapterkablar.
Själv har jag kvar en MB Pro sen 2008 jag fortfarande gör nåt udda jobb på (har svindyr programvara för udda jobb men inte värt att köpa nyare licenser för få jobb och så länge den gamla snurrar på så har det vlivit lite skoj att plocka upp den vid tillfälle) och den den går via usb till nyare maskiner eller wia wifinätet.


Hittar du en lämplig sådan kabel på Kjell eller Netonnet eller dyl. så får du gärna länka! Jag håller på att överge sista chansen och få tillgång till bilderna från den gamla datorn till annan enhet. Det här är det enda minuset med Apples datorer, ytterst kruxigt och få över bilder på ett smidigt sätt (i synnerhet när det är aktuellt med en gammal dator som dessvärre inte kan ta emot uppdateringar längre)
Citera
2024-03-08, 21:57
  #11
Medlem
bongiovis avatar
Jag förde över via airdrop. Hur smidigt som helst trots att det var rätt mycket bilder. Innan jag gjorde det så tänkte jag på alla möjliga varianter. Prova!
Citera
2024-03-08, 22:02
  #12
Medlem
BigBusinesss avatar
Jo din nya har USB, men usb-c. En annan kontakt, men med en adapter kan den läsa USB-A prylar.

Köp en minnessticka om du inte har, och en USB-A till usb-c adapter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback