2024-04-23, 06:27
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailordude
Visst går det med större och dyrare båtar, men folk har ändå mer pengar över till nöjen likt detta.
Det är glädjande att inflationen kommer att göra att sådana här intressen dör ut på sikt. Det kommer inte att gå att hålla en dyr båt ovanpå alla andra priser som skenar för vanliga familjer. Och det är ju trots allt vanliga familjer som tidigare utgjort huvuddelen av båtägarna. Det har traditionellt naturligtvis funnits miljonärer med stora plastbåtar men den typiske båtägaren var en tvåbarnsfamilj med en segelbåt från 70-talet, typ en Albin. Med en ny generation vuxna som tar klivet in på scenen och med andra dyra intressen som bilar och utlandsresor så kommer båtlivet i Sverige att minska stadigt för varje år och eftersom familjernas kassaflöde inte är bottenlöst kommer perifera intressen att försvinna först. Att ha en trång svettig segelbåt att ligga och guppa utanför den svenska kusten med kommer att rationaliseras bort när resurserna är begränsade och Instagram kräver bättre semesterbilder än flottiga kalufser och ostmackor från badbaljan. Ännu en svensk tradition kommer alltså att gå i graven ljudlöst inom en tjugofemårsperiod. Sjuttio- och åttiotalisterna är lagom intresserade som det är och deras barn kommer aldrig i livet att skaffa båt och tränga ihop sina familjer i.

Åt helvete med båtlivet. Det är en tradition som inte hör hemma i en modern kontext.
Senast redigerad av Galejan 2024-04-23 kl. 06:29.
Citera
2024-04-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha, lite mer glädje kan de allt erbjuda.
Har haft båd tidigare. Varma sommardagar är det en njutning att vara ute på sjön.

Båtar erbjuder kostnader som aldrig tar slut! Några dagar om om året är inte värt pengarna punkt.
Lägg pengar på något vettigare!
Senast redigerad av piiluu 2024-04-23 kl. 13:24.
Citera
2024-04-23, 14:07
Medlem
En iakttagelse internationellt är att segelbåtar byts ut mot katamaraner.

Jag har en äldre segelbåt och seglar på heltid. Jag bor i båten på Kap Verde.
När säsongen börjar här så blir marinan fylld av katamaraner på 40-65 fot. Många har betald professionell besättning.
Förvånansvärt många är relativt unga.

En 40-fots katamaran av lägre kvalitet kostar runt 10 miljoner.
En natt i marinan med en sådan båt kan kosta 1000 spänn.
Det verkar ju definitivt finnas penga någonstans.

En annan kategori är bohemer/hippies som seglar runt 4-6 personer på en 30-fotare som ser ut som ett vrak, de seglar jorden runt på superlåg budget innan de gör karriär med jobb och familj.

Långsegling ökar, hemmasegling i skärgården minskar till fördel för mindre motorbåtar med möjlighet till övernattning men kanske inget man bor i i flera veckor.
Citera
2024-04-23, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är glädjande att inflationen kommer att göra att sådana här intressen dör ut på sikt. Det kommer inte att gå att hålla en dyr båt ovanpå alla andra priser som skenar för vanliga familjer. Och det är ju trots allt vanliga familjer som tidigare utgjort huvuddelen av båtägarna. Det har traditionellt naturligtvis funnits miljonärer med stora plastbåtar men den typiske båtägaren var en tvåbarnsfamilj med en segelbåt från 70-talet, typ en Albin. Med en ny generation vuxna som tar klivet in på scenen och med andra dyra intressen som bilar och utlandsresor så kommer båtlivet i Sverige att minska stadigt för varje år och eftersom familjernas kassaflöde inte är bottenlöst kommer perifera intressen att försvinna först. Att ha en trång svettig segelbåt att ligga och guppa utanför den svenska kusten med kommer att rationaliseras bort när resurserna är begränsade och Instagram kräver bättre semesterbilder än flottiga kalufser och ostmackor från badbaljan. Ännu en svensk tradition kommer alltså att gå i graven ljudlöst inom en tjugofemårsperiod. Sjuttio- och åttiotalisterna är lagom intresserade som det är och deras barn kommer aldrig i livet att skaffa båt och tränga ihop sina familjer i.

Åt helvete med båtlivet. Det är en tradition som inte hör hemma i en modern kontext.

Jag vet inte. Flertalet 70 talsbåtar skickas väl till återvinningen, men viss återväxt tror jag ändå att det blir.
Citera
2024-04-29, 21:13
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Intresset för segling håller nog sakta på att gå ner, ser man på de mindre båtarna som inte är så små, så ligger de till salu med väldigt låga priser. Gränsen idag kanske ligger på ca 30 fot, men det är absolut inte fel på en liten båt.
Det verkar som segling blir mindre och mindre populärt och seglarna blir ett utrotningshotat släkte, men ser man på t ex Väderöarna så finns det några kvar.
De båtar som används idag är i regel mellan 30 och 45 fot och ofta seglas de av 2 personer (ofta med utflugna barn), undantag finns.

https://www.youtube.com/watch?v=Q7T5jjbGbSo

Att hyra en båt utomlands eller ev Sverige verkar vara ganska många som vill.
Man skall ha klart för sig att en båt genererar ganska mycket tid för underhåll, om man gör allting själv. Man måste dessutom ha lite kunskap och det verkar saknas mer och mer.

Om 20 år tror jag att det finns väsentligt färre seglare, men det beror ju på hur samhället utvecklas.

Större motorbåtar tror jag har en ganska bra framtid
Mindre snabba motorbåtar verkar ha en ändå bättre
framtid

Framförallt behöver man kunna utföra något utan att vara tafatt när man underhåller en båt.
Idag verkar en del människor inte veta vad som är bak och fram på vanliga handredskap.
Jag tror de flesta människor kan underhålla en båt om de bara går in för det och får något gjort.

Tror du har helt rätt om segling och motorbåtar.
Märkligt egentligen då nästan alla människor pratar om miljö idag.
Att segla är en väldigt miljövänlig semester och helg-nöje och inte svårt att lära sig.
Citera
2024-06-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Jag tycker det är utmärkt att den värsta hajpen under coronapandemin är över. Börjar gå tillbaka och bli ett mer "normalt" intresse nu, och därmed både rimligare priser och enklare att finna ställen att lägga till.

Försvinner ni "svensson" så är det utmärkt - blir mer plats till oss andra!
Citera
2024-06-08, 20:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja som rubriken lyder. Hur står det till med fritidsbåtsintresset?

Är det kö till båtklubbarna, eller finns det lediga platser? Känns som båtmässan Allt För Sjön bara är en bråkdel av sin forna storlek.

Kan det varit så att intresset var störst bland 40-talister och i viss mån 50-talister som nu faller ifrån?

Är 70-talister och 80-talister lika intresserade av detta som sina föräldrar?

Kommer det snart att finnas ett stort överutbud på begagnade båtar som ingen vill ha? Båtmodell och typ kanske spelar in?
Nu kanske jag inte är så representativ för min generation, men jag är född på 80-talet, och jag har aldrig slutat uppskatta båtliv och framför allt segling.
Var faktiskt ute vid hamnen och grejade med lite saker under däck nu när det är 10°C och ösregn, så får man fortsätta utvändigt när det blir bättre väder, har fortfarande lite pyssel kvar med masten.

Båtplatser går fint att hyra i andra hand, åtminstone här på västkusten, och vinterförvaring är heller inga problem. Vill man ha båt i Stockholms innerstad kan jag tänka mig att det är lite knivigare, men det går säkert också att ordna.
Citera
2024-06-27, 07:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ja som rubriken lyder. Hur står det till med fritidsbåtsintresset?

Är det kö till båtklubbarna, eller finns det lediga platser? Känns som båtmässan Allt För Sjön bara är en bråkdel av sin forna storlek.

Kan det varit så att intresset var störst bland 40-talister och i viss mån 50-talister som nu faller ifrån?

Är 70-talister och 80-talister lika intresserade av detta som sina föräldrar?

Kommer det snart att finnas ett stort överutbud på begagnade båtar som ingen vill ha? Båtmodell och typ kanske spelar in?

Vad ska du ut på sjön att göra?

Gör som vanligt hederligt folk och sätt dig och fingra på din telefon istället!
Citera
2024-06-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu kanske jag inte är så representativ för min generation, men jag är född på 80-talet, och jag har aldrig slutat uppskatta båtliv och framför allt segling.
Var faktiskt ute vid hamnen och grejade med lite saker under däck nu när det är 10°C och ösregn, så får man fortsätta utvändigt när det blir bättre väder, har fortfarande lite pyssel kvar med masten.

Båtplatser går fint att hyra i andra hand, åtminstone här på västkusten, och vinterförvaring är heller inga problem. Vill man ha båt i Stockholms innerstad kan jag tänka mig att det är lite knivigare, men det går säkert också att ordna.

Segling är underbart. Måste lägga i båten i nästa vecka innan semestern. ⛵️

Men även en enkel billig sak som en havskajak är grymt trevligt med rätt skärgård och väder.
Citera
2024-06-28, 01:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Segling är underbart. Måste lägga i båten i nästa vecka innan semestern. ⛵️

Men även en enkel billig sak som en havskajak är grymt trevligt med rätt skärgård och väder.
Kajak och självstagnde tält är ännu närmare naturen, men jag föredrar bekvämligheten i en segelbåt.

Skriver från sittbrunnen.
Citera
2024-06-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kajak och självstagnde tält är ännu närmare naturen, men jag föredrar bekvämligheten i en segelbåt.

Skriver från sittbrunnen.

Härligt svalkande nu i sommarvärmen kan jag tänka mig. 👍

Blir lite lätt längtande nu.
Citera
2024-06-28, 01:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Härligt svalkande nu i sommarvärmen kan jag tänka mig. 👍

Blir lite lätt längtande nu.
Det har krånglat lite med hårdvaran här för oss...
Blev tvungen att gå in till en människoby förut idag, för att handla en ny färskvattenpump.
Men nu är allt som det skall vara igen, sitter och tittar på åskvädren och känner mig efternöjd för att jag lyckades byta ut den gamla, trots att det var lite krångligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in