Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Jag får intrycket av att intresset att på något vis båta på semestern är hyfsat stort, men de flesta vill inte äga båten själva, de hyr hellre.
Detta har några uppenbara fördelar: de slipper allt praktiskt arbete med båten (vårrustning, höstarbete, underhåll...), de kan hyra båt på olika platser i världen olika år och behöver inte transportera annat än sig själva mellan platserna, de kan hyra olika båtmodeller när det passar, när de hämtar ut båten är den färdig för segling (möjligen måste man lasta på mat, vatten och diesel).
Det har också några uppenbara nackdelar: de kan kanske inte hyra båt när/var det passar dem, de kan kanske inte hitta en båt som ryms i deras budget och dessutom tilltalar dem, de har inga garantier att de kan få hyra samma båt flera somrar i rad (om de skulle hitta en de gillar).
Det är lite synd att Sverige har en så trång syn på fenomenet "paying crew", annars tror jag att detta hade kunnat bli populärt i Sverige. För dem som inte vet vad PC innebär så är det möjligheten för utomstående att betala för att bli del av besättningen på en båt (eller ett fartyg). Det är vanligt (i varierande grad) utomlands, och är ett enkelt sätt för en båtägare att finansiera båten. Det innebär fördelar för alla (om det görs rätt), men i Sverige betraktas det som kommersiell passagerartrafik, och då gäller i grunden samma regler för en 10-meters segelbåt som för Finlandsfärjorna.
Det där med PC är inget svenskar är vana vid, men blir det rätt samansättning på gänget med kompetens, personligheter och vilja att vara hjälpsam så kan det bli riktigt bra. Sen måste alla vara införstådda med vad de ger sig in på.
Nu har jag aldrig rest med PC och är inte båtintresserad, men jag har rest på andra sätt med okända och det räcker med en idiot för att det ska bli otrivsamt.
Det finns flera sätt att hyra båt, dels genom förmedlare (kostar en del), direkt av privatperson (kan bli bra pris, men viktigt i ett sånt läge är att ha koll på hur eventuella skador regleras). Har även för mig att jag sett någon ren båtuhyrare, funkar väl som biluthyrning men svindyrt på förekommen anledning.
Men att ha egen båt av väsentlig storlek kostar ju en del och de flesta har högst fyra veckor på sommaren. Då vill det till att det dessutom är bra väder.