Citat:
Ursprungligen postat av
Psychotronix
33-36 fot. Före covid kunde man t o m se en och annan HR 352 för priser som folk begärde för Maxi 999or 5 år tidigare.
Gjorde en snabbkoll nu. Ganska tomt på blocket, bara 815 annonser. Hittade iaf några Contrast 33 till ok priser, så det kanske går att överväga uppbyte igen.
25-30 fot verkar vara billigt men de steg nog inte under covid heller. Den som vill prova på båtlivet med något litet som IF, H-båt, Accent, Maxi 77 etc behöver inte betala mycket. Lite skillnad mot den tidning som härom året hade HR 34 som exempel på lämplig nybörjarbåt - herregud...
Jag är skitdålig på segelbåtar, har aldrig haft intresse av dem, men Maxi 77 känner jag till. För 15-20 år sedan vet jag att en schyst sådan låg runt 60-70 tkr. Idag kostar samma båt runt 20 -25 tkr. Lägg till penningvärdesförsämringen. Inträdesbiljetten idag för någon som vill bege sig ut och segla har nog aldrig varit lägre.
Förr vet jag att det var en fruktansvärd kö för att få tillgång till båtplats i båtklubbarna runt Stockholm. Vet inte om det fortfarande är så. Folkmängden har ju ökat, men samtidigt tycker jag det verkar som att intresset falnat betänkligt. Vet även personer som såg nöje i att fiska nu också gett upp. Fisk som strömming och torsk har ju helt försvunnit. Även bestånd av andra fiskar tycks ha minskat radikalt.