2024-03-08, 14:28
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Du verkar förvirrad. Putin sa själv i sin intervju med Tucker Carlson att det har med gammal imperialistiskt arv att göra och någon förvriden världsbild. NATO nämndes inte ens.

Han nämner ett exempel på hur debatten skulle sett ut om Ryssland installerade raketsystem på mexicos gräns mot USA vilket är en indirekt jämnförelse mot hur det hade sett ut med ett ukrainskt Natomedlemskap.
Så jo, han nämner det visst.
Citera
2024-03-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powlice
Varför tror att Ryssland skulle kriga ensam, vart är Kina med i din kalkyl?

Vem har pratat om kriga?
Det gäller bara att få ryssland att dra tillbaka sina trupper i sådan omfattning att Ukraina kan återta sitt territorium.

Och varför skulle Kina stötta ryssland med trupp 6000 km från sin egen gräns?
Jag tror vi har en lite annan syn på vad Kina vill.
Så som jag ser det håller Kina på att sätta ryssland i samma sits som Belarus har till ryssland. Kina håller på att göra ryssland till ett lydrike vars naturtillgångar man vill åt.
Ser du något annat? Ser du något "unilimited partnership", det som putin tror han har ingått i?
Citera
2024-03-08, 14:32
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
NATO är en försvarsallians, pantade vatniks måste få in detta i skallen. Tror ni att Finland har raketsystem riktade mot Moskva?

Försvarsallians är bara ett jävla ord,
Försvar mot vad? Vart är ens hotet?
I Aftonbladets löpsedlar?

Det enda hot som uppstår är när denna s.k allians expanderar närmare och närmare mot Ryssland och trycker in dom i ett hörn,
Då blir Ryssen tvugna att agera på försvar utifrån deras synvinkel.

Nato och forna sovjet slöt ett avtal att INGEN ska bjuda in nya medlemmar för att inte skapa kapprustning och en osäkrare värld.

Västvärlden och Nato har brutit mot detta avtal upprepade gånger, självklart blir ryssen tillslut tvungen att agera mot ”försvars” alliansen som expanderar närmare och närmare Ryssland för varje år som går.

Du är trångsynt och saknar intelligent kapacitet att kunna sätta dig in i andra människors sits.
Även om dom är din ”fiende” på pappret måste du kunna förstå situationen i sin helhet,

Vi i västvärlden och Nato tillhör tyvärr inte
”den goda sidan” när det kommer till den här saken, det är vi som är aggressiva, det är vi som bryter mot avtal, det är vi som expanderar,
Det är vi som skriker efter att vi vill ha ett WW3.
Senast redigerad av Flusen 2024-03-08 kl. 14:41.
Citera
2024-03-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Afghanistan
Du menar att det var Nato och inte Sovjet som invaderade Afghanistan 1979?
Citera
2024-03-08, 14:37
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Jag vet inte vad du snöat in dig på när det gäller artikel 11, men jag är ledsen att berätta att du inte har hittat någon form av kryphål som ingen annan hittat sedan 1949. Artikel 5 gäller, sen har varje land en frihet i att välja hur man hjälper till, men just detta finns det ju planer för och överenskommelser inom Nato hur det ska skötas.

Natoförband är ingenting abstrakt utan något som finns i verkligheten, den bataljon som Sverige ska skicka till Lettland är ett exempel på detta, det leds av Kanada och innehåller att antal förband från olika delar av Nato. Liknande förband finns i andra länder längs den Ryska gränsen.

Vem som attackerat vem? ja hela Nato är ju en allians som i grunden bygger på att skydda mindre länder mot ett historiskt aggressivt Ryssland/Sovjet.

Men låt mig ställa en motfråga till dig vatnik, är det nya strategin från husse i Kreml, att nu när Medlemskapet inte längre går att stoppa, då är det själva alliansen i sig som ska ifrågasättas och misskrediteras?

Detta var ju också en vanlig taktik vänstern använde sig av när de skulle diskutera massinvandring. De påstår helt enkelt att himlen grön och marken är blå.

Fakta är att i artikel 5 står det:
"Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary"

Det är inget som du kan snacka dig runt.

Vidare så har vi ju även artikel 11, det har du inte heller bemött.

Är det någon som beter sig som en trollfabrik så är det du.

Fakta är att Nato bildades innan Warsawa-pakten.

Vem skyddar mindre länder mot ett historsikt aggressivt Usa?

Nato är en pakt för att Usa ska tjäna mer pengar, inget annat.
Citera
2024-03-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ja, för det blir absolut billigare att på egen hand bygga upp en tillräckligt stark militär förmåga för att avskräcka Ryssland utan NATO i ryggen, din lågintelligenta jubelidiot.

Vore fint om du kunde hålla dig i ditt shithole country och sluta lägga dig i saker som inte har med dig att göra, landsförrädare.

Jag älskar denna kommentar.
Citera
2024-03-08, 14:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du menar att det var Nato och inte Sovjet som invaderade Afghanistan 1979?
Inget NATO-land har någonsin anfallits. Ingen NATO-land har någonsin anfallit. Tänk att detta ska vara så svårt att fatta för Vänster-hjärntvättad svensk. NATO ger fred, på samma sätt som kärnvapen ger fred, eller polisen i mindre skala.

Jag som är uppväxt på 1960-talet kommer inte så länge jag lever att fatta att Sverige är med i NATO. Neutralitet fick jag med bröstmjölken. Jag kan inte heller se att detta är någon fördel för Sverige. Nackdelen är att vi militariseras a la USA och militärens kostnad dubblas. Helt i onödan, Sverige har inte anfallits på 200 år och Östersjön är ett lika bra skydd som NATO men gratis.
Citera
2024-03-08, 14:43
Medlem
Det var på tiden att Vi anslöt Oss. Jag tycker även Vi borde bygga egna vätebomber 20 MTon, och sikta mot Putins oplockade rövfitta.
Citera
2024-03-08, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Detta var ju också en vanlig taktik vänstern använde sig av när de skulle diskutera massinvandring. De påstår helt enkelt att himlen grön och marken är blå.

Fakta är att i artikel 5 står det:
"Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary"

Det är inget som du kan snacka dig runt.

Vidare så har vi ju även artikel 11, det har du inte heller bemött.

Är det någon som beter sig som en trollfabrik så är det du.

Fakta är att Nato bildades innan Warsawa-pakten.

Vem skyddar mindre länder mot ett historsikt aggressivt Usa?

Nato är en pakt för att Usa ska tjäna mer pengar, inget annat.

Jag har svarat på allt du skriver nu, sen att du inte har mental kapacitet att ta till dig det jag skrivit kan jag tyvärr inte göra någonting åt, men dina tårar ger mig livsenergi. Välkommen till NATO!!
Citera
2024-03-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Inget NATO-land har någonsin anfallits. Ingen NATO-land har någonsin anfallit. Tänk att detta ska vara så svårt att fatta för Vänster-hjärntvättad svensk. NATO ger fred, på samma sätt som kärnvapen ger fred, eller polisen i mindre skala.

Jag som är uppväxt på 1960-talet kommer inte så länge jag lever att fatta att Sverige är med i NATO. Neutralitet fick jag med bröstmjölken. Jag kan inte heller se att detta är någon fördel för Sverige. Nackdelen är att vi militariseras a la USA och militärens kostnad dubblas. Helt i onödan, Sverige har inte anfallits på 200 år och Östersjön är ett lika bra skydd som NATO men gratis.
Svarade du på rätt kommentar?
Citera
2024-03-08, 14:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KittyvonMitty
Det var på tiden att Vi anslöt Oss. Jag tycker även Vi borde bygga egna vätebomber 20 MTon, och sikta mot Putins oplockade rövfitta.
För den som kan historia så var Sverige riktigt nära att bli kärnvapenmakt på 1950-talet som land 6 i världen. Men Erlander som var statsminister hade ett samtal med någon, minns ej vem, och övertygades då om att Sverige aldrig skulle atombombas. Utom om vi hade atombomber. Så det blev inget.

Någon som vet, är Sverige numera en kärnvapenmakt, proxy via USA? Eller har vi ett undantag?
Citera
2024-03-08, 14:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Svarade du på rätt kommentar?
Jag svarade nog mer den du svarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto