2024-03-06, 17:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckwindows
Om inte dina föräldrar är kusiner etc är det nog inga problem 😉

Ett urgammalt uttryck som bara blir mer och mer tydligt!
Citera
2024-03-06, 17:26
Medlem
Kukloskans avatar
Om testet inte görs med psykolog, försvarsmakt/säpo / liknande eller MENSA så är risken stor att testet är baserat på pseudovetenskap eller inte är utformat för att visa helt korrekt resultat utan i bästa fall ungefärligt. Tror mest
Jag hade inte lagt någon energi på test för ett jobb som säljare eller andra pajasjobb. Är det ett företag du söker jobb hos har dem väl bara anlitat något piss som inte säger särskilt mycket om hur du kommer fixa jobbet.

Iq-test som faktiskt säger något om dig och dina förmågor är annars ganska omfattande..
Citera
2024-03-06, 17:28
Medlem
Kukloskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Finns många test på nätet.
Mensatest typ logiska matriser. Träna på.

Du kan inte träna upp ditt iq på det sättet lol..
Citera
2024-03-06, 17:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Om testet inte görs med psykolog, försvarsmakt/säpo / liknande eller MENSA så är risken stor att testet är baserat på pseudovetenskap eller inte är utformat för att visa helt korrekt resultat utan i bästa fall ungefärligt. Tror mest
Jag hade inte lagt någon energi på test för ett jobb som säljare eller andra pajasjobb. Är det ett företag du söker jobb hos har dem väl bara anlitat något piss som inte säger särskilt mycket om hur du kommer fixa jobbet.

Iq-test som faktiskt säger något om dig och dina förmågor är annars ganska omfattande..
Arbetsgivaren vill säkert sortera bort mest tröga individerna, och de som är för smarta och snart byter jobb!
Citera
2024-03-06, 17:35
Medlem
Som någon annan redan skrivit i tråden så tror jag att det är mer personlighetstest, inte IQ-test. Jag förstår dock inte varför man skulle vilja lägga pengar på vare sig personlighetstest eller IQ-test om det gäller ett enkelt jobb.

Personlighetstest kan vara bra ibland, tex om det gäller ett jobb som kräver en viss typ av personlighet, eller att arbetslaget saknar en viss typ av person. I sådana fall kan jag förstå att arbetsgivaren vill gallra bort dem som inte har rätt personlighet, men om det är ett enkelt jobb förstår jag det inte.
Citera
2024-03-06, 17:37
Medlem
Kukloskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Arbetsgivaren vill säkert sortera bort mest tröga individerna, och de som är för smarta och snart byter jobb!

Ja.. men det oroar mig hur mkt skitester, quiz och pseudovetenskapliga idéer om anställda och deras personlighetsdrag (han ”omgiven av..”-snubben) som håller på att bli vanligare på svenska arbetsplatser och hur folk delas upp i team/ sorteras bort i rekrytering bara för att någon pantad mansbimbo hävdar saker utifrån en teori som inte har någon vetenskaplig förankring alls.
Trött på dumhet.
Trött på arbetssamhället där det krävs ”passion” för att steka hamburgare eller servera kaffe, men ingen empati när du söker jobb inom äldrevården..
människor är ofantligt korkade för lvrigt
Citera
2024-03-06, 17:49
Medlem
Citat:
Jo man kan faktiskt bli markant bättre.
IQ kan faktiskt sjunka och höjas beroende på vad man gör.

Hjärnan är väldigt lik en muskel på många sätt.
Blir den stimulerad regelbundet så fungerar den mer optimalt och tvärtom om den får undermålig stimulans.

Det betyder förstås inte att om du är normalbegåvad att du kan träna dig till geni nivåer.
Som exempel kan en person som är sämre på matte än en mellanstadielev bli bättre än 90% av all vuxna människor om de lägger ner sig lite, även om man bara är normalbegåvad.
Citera
2024-03-06, 18:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns de som vill kunna sortera bort de som är för smarta. Var nån skandal om att Taxi Stockholm gjorde så för ca 20 år sen.

Man resonerar som så att de som som är smarta inte kommer bli kvar länge på ett enkelt jobb och därför dumt att anställa en som är smart.
Citera
2024-03-06, 18:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Har någon gjort detta? Det är inte ett långt test. Men vet någon vilken typ? Som kan visa liknande bildserier? Så att jag kan "träna" lite?

Snälla.

Kolla på mensa.se och gör deras provtest. Du kan också googla på ”iq-test” så får du fram ett antal olika liknande alternativ.

Tror mensa dessutom har olika provtester i olika länder så kan vara värt att kolla andra länders mensasidor. Inte helt säker på detta men kolla.
Citera
2024-03-06, 18:26
Medlem
Citat:
Det är inte poängen heller. Man kan genom övning träna upp sin förmåga att lösa de uppgifter testet innehåller. Det är det enda som är intressant här. Ingen bryr sig om TS iq. Det är enbart hans förmåga att klara testet som mäts.
Citera
2024-03-06, 18:41
Medlem
Kukloskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jo man kan faktiskt bli markant bättre.
IQ kan faktiskt sjunka och höjas beroende på vad man gör.

Hjärnan är väldigt lik en muskel på många sätt.
Blir den stimulerad regelbundet så fungerar den mer optimalt och tvärtom om den får undermålig stimulans.

Det betyder förstås inte att om du är normalbegåvad att du kan träna dig till geni nivåer.
Som exempel kan en person som är sämre på matte än en mellanstadielev bli bättre än 90% av all vuxna människor om de lägger ner sig lite, även om man bara är normalbegåvad.

Du kan öka ca 5 iq-poäng som mest med träning och förbättrade livsomständigheter enl den psykologiforskning jag tagit del av.
Citera
2024-03-06, 18:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Testerna är bajs.! Jag vägrar slutföra om en arbetsgivare skickar mig länk att göra såna efter jag skickat ansökan.!!

Jag tycker personligen att det är rätt kul att göra olika tester. Allt från kunskaps- och intelligenstester, till psykologiska- och personlighetstester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in