2024-03-06, 15:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Enligt TS är det ett "enkelt jobb"

Tror du verkligen de kör värsta superhemliga IQ-testetet för att bedöma om människan är lämplig att steka hamburgare eller inte? Det är dessutom dyrt med IQ-tester.

Vem pratar om superhemliga? Ingen här vet vilket det specifika testet är. Det kan vara köpt som en tjänst eller vara ett som används internt för den aktuella tjänsten.
Citera
2024-03-06, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Testerna är bajs.! Jag vägrar slutföra om en arbetsgivare skickar mig länk att göra såna efter jag skickat ansökan.!!

Vilken tur för dig - och arbetsgivaren
Citera
2024-03-06, 15:51
Medlem
Jofs avatar
Finns många test på nätet.
Mensatest typ logiska matriser. Träna på.
Citera
2024-03-06, 15:54
Medlem
jontebulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
För att?
En normalbegåvad människa som söker jobb har väl inga problem med att ta ett test?

Testerna bevisar ingenting för enkla jobb ändå ?! Vad bevisar dom ?!!
Citera
2024-03-06, 16:02
Medlem
Citat:

De bevisar ju bl.a att du klarar av ta enkla instruktioner och fullfölja det även om du inte gillar det.

Sen säger det säkert något om din personlighet när du vägrar oxå, vilket de såklart även tar med i beräkningen.
Citera
2024-03-06, 16:35
Avstängd
Citat:

Dom bevisar som regel om du är en ensamnisse eller fungerar i lag, om du klarar av att ta till dig instruktioner och tolka dessa, eller om du är helt körd
Citera
2024-03-06, 16:56
Medlem
killawifes avatar
Om du inte vill göra testet så kan du söka ett annat jobb. Men dessa tester är bara för att man ska kunna göra urvalet mindre. De fyller ingen egentlig funktion då resultatet är alldeles för osäkert.

Jag tycker personligen att företag idag skjuter sig själva i foten med alla sina rekryteringsidéer. Inga av dem är ju bra och det är uppenbart att det leder till mycket felrekryteringar. Kanske är det dags att gå bakåt lite grand till en tid när man gick till ett företag och frågade om de sökte jobb, fick en intervju direkt och sen ett jobb om man hade tur.
Citera
2024-03-06, 16:56
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Är det ett enkelt jobb lär du bli bortsållad ifall du presterar för bra också.

Detta
Citera
2024-03-06, 17:05
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Testerna är bajs.! Jag vägrar slutföra om en arbetsgivare skickar mig länk att göra såna efter jag skickat ansökan.!!
Håller helt med dig här. Jag upplever en arbetsgivare som oerhört oseriös om jag är tvungen att göra ett irrelevant pusseltest. Något som har med arbetsuppgifterna att göra, fine, men Mensa-liknande test hoppar jag bestämt över. En HR-avdelning som kör med sånt trams är i mitt tycke helt vilse.
Citera
2024-03-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Har någon gjort detta? Det är inte ett långt test. Men vet någon vilken typ? Som kan visa liknande bildserier? Så att jag kan "träna" lite?

Snälla.

Ett normalt IQ test testar Abstrakt Logisk förmåga, att se mönster som inte finns.

Detta kan du enkelt träna genom att gå in på Mensa och göra deras online standard test gratis.

Sen vet du exakt hur de ser ut och fungerar. Beställ en bok med mängder av samma tester.

Kommer inte ihåg vad den heter som jag köpte då det var länge sedan nu.

Ja du kan absolut träna dig till grunderna då det bara är några olika saker som kan hända.

Högre tester är dock svårt att direkt träna på då det också involverar prata med en Psykolog.
Citera
2024-03-06, 17:16
Medlem
Här är en rolig bok.

https://www.adlibris.com/se/bok/knac...-9789180379588
Citera
2024-03-06, 17:17
Medlem
Citat:

Håller helt med dig. Testen bevisar inget alls. Hur vet företaget ens om det är jag som har gjort testen?
Jag kan ha låtit mitt femåriga kusinbarn trycka lite random på frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in