2024-03-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Problemet med Ukraina är att den huvudsakliga kraften i Väst för Ukrainas sak består av s.k. globalister.
Globalismen är dessutom en synnerligen diffus rörelse, vilken främst backas upp av en massa multinationella företag eller s.k. oligarker.
Dessa oligarker i Väst tänker givetvis mest på hur de skall tjäna pengar på lång sikt, och hatar gränser och sånt som pesten.
Därför blir det givetvis väldigt komplicerat, vem i Väst som skall sitta vid förhandlingsbordet???

Då måste ju du älska att vi har dragit en gräns för Ryssland. Hit men inte längre.
Citera
2024-03-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Borde de inte ha stökat över invasionen på någon mänad om de är så överlägsna?
Ukraina frammanade ju tydligt bilden av at deras stora sommaroffensiv skullle nå lika snabba och genomgripande resultat som typ de västallierade i Frankrike sommaren 1944, efter att de brutit sig ut ur det initiala brohuvudområdet från landsättningarna i juni. Ryssarna skulle jagas ut i vild panik som framför en snöplog av ukrainska trupper och västliga tanks, de skulle drunkna i floderna när broar fulla av ryska trupper på flykt bombades bort, städer och byar skulle falla i rask takt osv, och Zelensky utlovade att han skulle ta ett sommarbad i Jalta. Inget av deta kom man ens i närheten av , de ukrainska landvinsterna var obetydliga medan man förlorade mängder av mn och dyrbar materiel i en hård köttkvarn. I stort sett gjorde Ukraina inga bestående landvinster alls under hela förra året, istället har man tryckts tillbaka på viktiga punkter.

Jag visste f ö redan i maj, när Ukrainas motoffensiv inleddes, att den skulle komma att misslyckas och ungefär i vilka riktnngar den skulle komma att gå. Man behövde inte vara någon expert för att räkna ut detta i förväg: det enda som sedan förvånade mig en del var HUR allvarliga de ukrainska förlusterna blev.
Citera
2024-03-08, 14:08
Medlem
När man läser rysstrollens kommentarer i den här tråden så slår det en varför nästan ingen köper den ryska propagandan. Därför att den är så extremt överdriven.

Istället för att försöka framstå som sakliga och vinkla argumenten till Rysslands fördel på en rimlig nivå så kommer de med påståenden som man inte skulle kunna tro på om man så ville det.

Problemet verkar vara den totala avsaknaden av ödmjukhet. Det räcker inte med att säga att Ryssland presterar okej och är relativt framgångsrika. Nej, det enda alternativet är att framställa Ryssland som totalt överlägset.
Citera
2024-03-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Oj, spännande. Har du någon information om dessa fantastiska vapen från Venezuela?

Finns en hel del om detta i the dark webb. Men Ryssland, Kina och Iran samt en handfull med andra BRIC länder har byggt baser där och Venezuela har enorma resurser. Så de har börjat producera vapen som de skickar till BRIC länder.

Om man ska dra en slutsats till varför man valt Venezuela så beror det på att det finns många män som går med armen i syd Amerika. Vid många krig har man använt sig av Chilenare, Peruaner, Colombianer, Brasilien osv osv. Idag finns det till och med en hel brigad med Latinos som krigar för Ukraina. Står sällan om detta i våra nyheter men skulle gissa på att det dött en jäkla massa Latinos i Ukraina och kropparna bara bränns upp, för hem kommer de inte. Zelensky har aldrig nämnt detta heller men Chapparo har en hel brigad. Du kan googla och se i WikiPedia att där står det klart och tydligt "Bolivar Brigaden".

Lägger några länkar här så kan du läsa, Ryssland och Venezuela.
https://www.rferl.org/a/Russia_Building_Arms_Plants_In_Venezuela/1891758.html

Här finns en artikel där de intervjuade Chapparo om drönar fabrik i Venezuela. Som sagt i google hittar du bara propaganda att Ryssland har slut på precis allt.

https://www.atalayar.com/en/articulo/reports/commander-chaparro-in-venezuela-there-are-factories-that-assemble-iranian-and-russian-suicide-drones -used-against-ukraine/20231009132312192107.html
Senast redigerad av WhatTheHeck 2024-03-08 kl. 15:02.
Citera
2024-03-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Då måste ju du älska att vi har dragit en gräns för Ryssland. Hit men inte längre.

Men alla ledande ryska politiker har ju också klart deklarerat, "-vi vill inte ha med EU och Väst att göra, utan helt fokusera kontakter och handel med Asien, och där främst den enda supermakten Kina"!

Sen är givetvis frågan vidare, "vem som i framtiden skall sköta och finanserna gränsen med taggtråden och minfälten i denna nya järnridå"?
Eller kanske EU och Ryssland bygger varsin järnridå bredvid varandra längs gränslinjen?
Citera
2024-03-08, 16:07
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Hur definierar du "vinst" för ryssland? Hur går det egentligen med putains tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen NATO. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen NATO. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. "Vinst"?

Ja, det är sjukt att tala om en rysk "vinst"i dagsläget på något sätt ens om det slutar med att de "får hela Ukraina". Mer Nato, extremt mycket mer Nato, än innan. Men vissa skulle säkert kunna påstå att Ryssland tjänar mer än någonsin på export/import, är mer respekterat och älskat av omvärlden än någonsin. Mer fruktat än någonsin, egentligen inget negativt har hänt som påverkar Ryssland som land eller ryssar som individer.

Man hoppades göra en krim igen och att inget annat land skulle bry sig. Så fort länder började bry sig började Ryssland förlora (i den bemärkelsen att vad de pysslar med inte är värt priset de betalar)
Senast redigerad av Farbror Fazer 2024-03-08 kl. 16:44.
Citera
2024-03-08, 16:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Finns en hel del om detta i the dark webb. Men Ryssland, Kina och Iran samt en handfull med andra BRIC länder har byggt baser där och Venezuela har enorma resurser. Så de har börjat producera vapen som de skickar till BRIC länder.
Problemet här är att du tar allt som står på "The dark web" som sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Här finns en artikel där de intervjuade Chapparo om drönar fabrik i Venezuela. Som sagt i google hittar du bara propaganda att Ryssland har slut på precis allt.

https://www.atalayar.com/en/articulo/reports/commander-chaparro-in-venezuela-there-are-factories-that-assemble-iranian-and-russian-suicide-drones -used-against-ukraine/20231009132312192107.html
Skrämmande ändå att du väljer ut en artikel som i varenda ord beskriver vilket jävla helvete Ryssland är och Putin manipulerar den latinamerikanska befolkningen men då så verkar du bara utläsa att Venezuela bygger drönare åt Ryssland.
Citera
2024-03-08, 16:21
Medlem
DaddyD2s avatar
Snacka om vinklad dynga från Fria Tider. Hur långt nere i fickorna på dem är den ryska propagandaapparaten egentligen? Han säger att vare sig Ukraina eller Ryssland kan vinna, och att Ukraina skulle behöva betydligt mer stöd från väst för att kunna vinna i år.
Citera
2024-03-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vet inte. Krig brukar pågå under längre tid än vad jag initialt förväntar mig. De kontrollerar trots allt en yta motsvarande mer än två Danmark.

Jag utgår från vad jag hört av Col. Macgregor m.fl. som påstår att ryssarna är lika starka nu som under början av 80-talet. Att de t.o.m. kan mäta sig med Nato, även om jag hoppas att det inte blir nödvändigt.

Nu är ju iofs översre MacGregor och hans sentida gärning redan nedskjuten hundratals gånger i detta forum. Du kan lika gärna referera till Runar Sögaard eller vilket klappträ som helst. Piff å jävla Puff.
Citera
2024-03-08, 16:28
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Nu är ju iofs översre MacGregor och hans sentida gärning redan nedskjuten hundratals gånger i detta forum. Du kan lika gärna referera till Runar Sögaard eller vilket klappträ som helst. Piff å jävla Puff.

Ni har inte "skjutit ner" något i det här forumet. Jag blir förvånad om ni knyter skorna utan hjälp.

Jag vet redan att han och andra trodde att kriget skulle ta slut långt tidigare. Men hur han fel om Rysslands militära kapacitet?
Citera
2024-03-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ni har inte "skjutit ner" något i det här forumet. Jag blir förvånad om ni knyter skorna utan hjälp.

Jag vet redan att han och andra trodde att kriget skulle ta slut långt tidigare. Men hur han fel om Rysslands militära kapacitet?

Han har haft fel om exakt allt, och har uppenbarligen en annan agenda än att agera oberoende expert. Han har helt enkelt blåst all sin tidigare trovärdighet. Precis som det blir när man oavbrutet far med osanning, något att tänka på.

Och behövde jag hjälp att knyta skorna så är du den sista jag skulle fråga.
Citera
2024-03-08, 16:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Du förstår. Har man så jävla fundamentalt fel som MacGregor hade initialt när han sade att Ukraina "var omringat" och dillade över att nu är det slut inom tre veckor.

En normalt funtad människa slutar då lyssna på en sådan knäppskalle för all trovärdighet är borta. Han ljög ju rakt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in