Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-07, 11:28
  #13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonotonMonolog
Menade mer att man ej behöver köpa ny direkt från Apple, utan att begagnad ofta fyller ens krav för en mindre peng

Det är OK. Men satsa då på en beg. M1 Air. Inte en x86.
Citera
2024-03-07, 15:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Skulle din 8GB M1 någonsin behöva mer RAM så kommer den låna av SSD:n, rätt cool funktion.

Vet inte om du försöker lista det där som en cool ny Mac-grej?
Har förmodligen används i över 30 år på Linux, Mac och Windows :P

"pagefile", "swap"
Citera
2024-03-07, 16:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunomannen
Vet inte om du försöker lista det där som en cool ny Mac-grej?
Har förmodligen används i över 30 år på Linux, Mac och Windows :P

"pagefile", "swap"
Men det är bara de senaste 15 åren som det varit riktigt användbart på grund av SSD lagring.

Jag kollade just och min m3 pro använder 8/18 GB minne bara jag bootar upp den och startar en webbläsare. Så jag tycker nog att Apple är rövhål som säljer maskiner med 8 GB minne i dag och dessutom tar hutlöst betalt för extra.

Nåt jag tycker är överlägset med en m1 är designen, jag saknar de mjukare formerna.
Citera
2024-03-07, 23:29
  #16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag kollade just och min m3 pro använder 8/18 GB minne bara jag bootar upp den och startar en webbläsare. Så jag tycker nog att Apple är rövhål som säljer maskiner med 8 GB minne i dag och dessutom tar hutlöst betalt för extra.

Nåt jag tycker är överlägset med en m1 är designen, jag saknar de mjukare formerna.

På en normal maskin så rekommenderar jag 16 GB. För en enkel surfmaskin så duger 8 GB. På min arbetsdator så har jag 32 GB.

Hellre en M1 med 16 GB än en M2 med 8 GB.
Citera
2024-03-08, 07:18
  #17
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag kollade just och min m3 pro använder 8/18 GB minne bara jag bootar upp den och startar en webbläsare. Så jag tycker nog att Apple är rövhål som säljer maskiner med 8 GB minne i dag och dessutom tar hutlöst betalt för extra.

Vad tråkigt för dig. En M1 Air drar endast 5GB med webbläsaren öppen så det är en god marginal med totalt 8GB + swap.

16GB är helt onödigt för de flesta vanliga användarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunomannen
Vet inte om du försöker lista det där som en cool ny Mac-grej?
Har förmodligen används i över 30 år på Linux, Mac och Windows :P

"pagefile", "swap"

Min poäng är att Swap-funktionen gör att 8GB i en M1 räcker gott och väl för vanlig användning.
Citera
2024-03-08, 16:31
  #18
Medlem
Pecka-s avatar
Jag hade 16 GB minne i min MBP redan 2013 så 8 GB idag känns ju rätt fattigt och otidsenligt.

När jag letade böcker på Amazon och stegade långt framåt i deras listor så tog t.o.m. 16 GB slut, datorn blev enormt seg då.

Att bara ha Safari öppet och surfa normalt använder nästan upp 8 GB.

Jobba med musik, video och grafik måste vara odugligt med så lite minne.

Men Apple är ju fula och tar överpriser för att köpa till extra minne.
__________________
Senast redigerad av Pecka- 2024-03-08 kl. 16:37.
Citera
2024-03-08, 19:50
  #19
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag hade 16 GB minne i min MBP redan 2013 så 8 GB idag känns ju rätt fattigt och otidsenligt.

När jag letade böcker på Amazon och stegade långt framåt i deras listor så tog t.o.m. 16 GB slut, datorn blev enormt seg då.

Att bara ha Safari öppet och surfa normalt använder nästan upp 8 GB.

Jobba med musik, video och grafik måste vara odugligt med så lite minne.

Men Apple är ju fula och tar överpriser för att köpa till extra minne.

Oj, undra vilken Macbook du använder som använder så mycket RAM. Låter inte alls bra.

När jag körde M1 Air så behövdes endast 5 av 8 GB minne vid surfning med 10-15 flikar.
Citera
2024-03-08, 20:49
  #20
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Oj, undra vilken Macbook du använder som använder så mycket RAM. Låter inte alls bra.

När jag körde M1 Air så behövdes endast 5 av 8 GB minne vid surfning med 10-15 flikar.

MBP 15" 2013 och MBP 13" 2017.

Normal surf med X antal flikar.
Citera
2024-03-08, 23:06
  #21
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
MBP 15" 2013 och MBP 13" 2017.

Normal surf med X antal flikar.

Prova M-chip istället.
Citera
2024-03-08, 23:24
  #22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag hade 16 GB minne i min MBP redan 2013 så 8 GB idag känns ju rätt fattigt och otidsenligt.

När jag letade böcker på Amazon och stegade långt framåt i deras listor så tog t.o.m. 16 GB slut, datorn blev enormt seg då.

Att bara ha Safari öppet och surfa normalt använder nästan upp 8 GB.

Jobba med musik, video och grafik måste vara odugligt med så lite minne.

Men Apple är ju fula och tar överpriser för att köpa till extra minne.

Jo, har man endast en webbläsare uppe på datorn så kan 8GB räcka fint (eller tom 4GB om man är väldigt enkel och modest).

Men har man som jag flera webbläsare (med massor av flikar på varje), och flera andra appar (Spotify, Slack, etc) samtidigt så är 16GB trevligare på min MacBook Air.

För min MacBook Pro på jobbet så har jag 32GB, men det är ju mer en professionellt arbetsverktyg med ännu fler appar öppna hela tiden.
Citera
2024-03-11, 20:18
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Vad tråkigt för dig. En M1 Air drar endast 5GB med webbläsaren öppen så det är en god marginal med totalt 8GB + swap.

16GB är helt onödigt för de flesta vanliga användarna.
Med Sonoma? Använder din burk någon swap då?

Pron har väl kanske ytterligare någon drivrutin och mer högupplöst skärm så visst kanske den borde dra något mer men 3 GB är i överkant.
Citera
2024-03-12, 08:30
  #24
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Med Sonoma? Använder din burk någon swap då?

Pron har väl kanske ytterligare någon drivrutin och mer högupplöst skärm så visst kanske den borde dra något mer men 3 GB är i överkant.

Den använder lite swap ibland när den behöver det, ett par GB. Det är en grymt snabb maskin och jag har aldrig saknat 16 GB i den. Det kan nog spela roll vilken webbläsare man använder.

Du kan läsa exakt samma upplevelser i denna tråden: https://www.reddit.com/r/macbookair/...8gb_of_ram_is/

Ingen verkar sakna 16 GB för en dator som används för surf samt konsumtion av film och musik.
__________________
Senast redigerad av fulvodka 2024-03-12 kl. 08:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback