• 1
  • 2
2024-03-06, 01:38
Bannlyst
Enbart ur ett längre perspektiv. Bruksmässigt så handlar det absolut inte om spel och dylikt. Inte heller bildprocessing eller video-klipp och klistra. Enbart skrivande då jag tänkte använda den för just att skriva. Kombinerat med surf. Ingenting annat.

M1 ska fungera ett bra tag till. Om man tänker uppdateringar och annat. Men då man ändå får lös den för 17 tusen (om man nu tar 512 gb utrymme ponerar vi) är det inte mer värdefullt och köra med någon tusing till och ta M2 istället?

Vad hade ni gjort? Enbart om ni hade övervägt Mac förstås, så inga övriga alternativ diskuteras.

Kom gärna med köpråd, och hur ni hade tänkt. Räcker 8 gb minne även om jag tänker mig rent basala syften med datorn eller hade ni kört med 16 gb minne oavsett? Gärna med ett bakomliggande perspektiv, att datorn ska hålla en mängd år framåt vill säga.

Tack på förhand!
Citera
2024-03-06, 02:38
Bannlyst
Den sistnämnda presterar bäst när det gäller att vara mångsidig. Den förstnämnda är specifikt fixerad vid ett objekt.

Beror väl på vad du tycker är viktigast.
Citera
2024-03-06, 03:12
Medlem
Kantarellgudens avatar
Finns fortfarande folk idag som använder gamla macs från 2015 osv... utan problem.

En M1 krossar allt från 2015 så vad ska du med en M2 till om ditt enda behov är basalt.

8gb funkar fint, i de enstaka fall du behöver mer, exempelvis om du har massa tabbar öppna så har ju macsen memory swap, då är det ju praktiskt att du har en 512gb hårddisk som har bättre livslängd än en 256a.
Citera
2024-03-06, 03:14
Bannlyst
Skulle köra på en M2, den är helt sjuk!
Har en gammal Mac från 2020, är nöjd med den men M2 är något annat
https://www.youtube.com/watch?v=HeMIZC2rkMo
Citera
2024-03-06, 04:27
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liverius
Enbart ur ett längre perspektiv. Bruksmässigt så handlar det absolut inte om spel och dylikt. Inte heller bildprocessing eller video-klipp och klistra. Enbart skrivande då jag tänkte använda den för just att skriva. Kombinerat med surf. Ingenting annat.

M1 ska fungera ett bra tag till. Om man tänker uppdateringar och annat. Men då man ändå får lös den för 17 tusen (om man nu tar 512 gb utrymme ponerar vi) är det inte mer värdefullt och köra med någon tusing till och ta M2 istället?

Vad hade ni gjort? Enbart om ni hade övervägt Mac förstås, så inga övriga alternativ diskuteras.

Kom gärna med köpråd, och hur ni hade tänkt. Räcker 8 gb minne även om jag tänker mig rent basala syften med datorn eller hade ni kört med 16 gb minne oavsett? Gärna med ett bakomliggande perspektiv, att datorn ska hålla en mängd år framåt vill säga.

Tack på förhand!

Eftersom du bara ska skriva kan jag inte tänka mig något scenario där du kan behöva ha mer än 8GB, och inte heller någon anledning till att du skulle behöva en snabbare processor. En M1 är redan galet överkvalificerad för uppgiften. Och vad jag förstår låter Apple släppa säkerhetsuppdateringar till alla sina datorer, även till väldigt gamla, så det borde inte vara någon meningsfull skillnad mellan modellerna ur ett hållbarhetsperspektiv heller.

Jag skulle välja den billigare alternativt den med finast färg.
Citera
2024-03-06, 10:46
Bannlyst
Märker att det är spridda skurar!

Vad landar vi i för slutsats för den med enkla krav?

M1 för dryga 15-16.000 eller M2 för dryga 20.000. Om nu hållbarhetsperspektivet är det viktigaste?

Tacksamt för ytterligare inputs!
Citera
2024-03-06, 13:37
Medlem
Citat:

M1 för dryga 15-16.000 eller M2 för dryga 20.000. Om nu hållbarhetsperspektivet är det viktigaste?

Kan påpeka att M2 Air med 512GB lagring går på 16,000kr med moms nu förtiden, då Apple precis fasat ut M1 Air från sitt sortiment. (https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...-air/13-tum-m2)

Annars finns M3 Air för 16,000 (256gb) eller 18,500 (512gb) https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...-air/13-tum-m3
Citera
2024-03-06, 19:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Skulle hellre köpa en M1 med 16 GB RAM och större SSD än för samma pengar en M2 med 8 GB RAM och mindre SSD. Kommer då hålla längre då både RAM och SSD är fastlött på moderkortet och kan inte ändras i efterhand.
Citera
2024-03-06, 22:26
Medlem
Köpte en sån refurb MacBook. Funkar helt fel fritt använder den för att skapa musik.

specs : Apple MacBook Pro 2019 | 13.3" | Touch Bar | 1.4 GHz | 16 GB | 256 GB SSD | 2 x Thunderbolt 3 | rymdgrå | SE x

Detta är ju inte riktigt de du letade efter men tyckte de va viktigt o säga att man inte behöver lägga miljoner på en MacBook för att den ska klara av att kött på!
rekommenderar starkt att i alla fall kolla begagnat! ingår ju såklart garanti på typ ett år så helt lurad är ju svårt att bli.
Citera
2024-03-07, 00:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonotonMonolog
Köpte en sån refurb MacBook. Funkar helt fel fritt använder den för att skapa musik.

specs : Apple MacBook Pro 2019 | 13.3" | Touch Bar | 1.4 GHz | 16 GB | 256 GB SSD | 2 x Thunderbolt 3 | rymdgrå | SE x

Detta är ju inte riktigt de du letade efter men tyckte de va viktigt o säga att man inte behöver lägga miljoner på en MacBook för att den ska klara av att kött på!
rekommenderar starkt att i alla fall kolla begagnat! ingår ju såklart garanti på typ ett år så helt lurad är ju svårt att bli.

Skippa ovan maskin är mitt råd. Enorm skillnad på en x86 och en M1 (mellan M1, M2, M3; not so much).
Citera
2024-03-07, 06:36
Medlem
fulvodkas avatar
En 8GB M1 2020 är en fantastisk dator. Grymt snabb arkitektur, betydligt snabbare SSD än M2, uppåtriktade högtalare (bättre än M2), elegant och ikonisk design som enligt mig inte är lika själlös som nyare generationens Air, jättebra batteritid och bättre pris än M2. Du behöver absolut inte 16GB för basalt användande, inte ens med 20-30 flikar öppna. Skulle din 8GB M1 någonsin behöva mer RAM så kommer den låna av SSD:n, rätt cool funktion.

Det enda som är bättre med M2 är något snabbare CPU och bättre webbkamera. Kanske designen faller någon i smaken mer än M1, men det är ju en smaksak.

AppleCare+ för M1 kostar 700 spänn årligen om du skulle vilja ha det. Världens bästa datorservice.

Köp en M1 8GB och njut av både maskinen och att du sparade några tusenlappar.
Citera
2024-03-07, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Skippa ovan maskin är mitt råd. Enorm skillnad på en x86 och en M1 (mellan M1, M2, M3; not so much).

Menade mer att man ej behöver köpa ny direkt från Apple, utan att begagnad ofta fyller ens krav för en mindre peng
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in