Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-04, 01:59
  #313
Medlem
Crapmagics avatar
Caper Staadås får årets spurtpris! i att ha hittat på obegripligaste norska stördorden som hotade illusionen av att vi förstår varandra, intervjua honom aldrig igen!
Citera
2024-03-04, 14:09
  #314
Medlem
Stort grattis Kasper Stadaas till en enorm prestation!
Citera
2024-03-04, 16:05
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Imponerad av alla som åker vilka jävla kämpar och sen måste man nog vara lite dum i huvudet för att utsätta sig för Vasaloppet eller vad säger ni?

Åkte igår, var kämpigt. De som är lite längre bak hade det riktigt riktigt tufft.
Citera
2024-03-04, 16:25
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Har aldrig själv åkt vasaloppet, men en hel del marathon lopp..
Enligt vad jag har hört så, är de ungefär lika jobbiga...

Klart har du aldrig stått på skidor, så är det ju lite av utmaning att lära sig att skida (med någon typ av teknik), för tänker man göra som eliten och bara staka i 9 mil, så då är du körd.

Men med träning och teknik träning i skidning, så lär de vara ungefär jämbördiga..
OBS! Vasaloppet och skidning är mycket mera väderberoende än vad ett marathon lopp är.

Håller med. Har åkt några Vasor och sprungit en mara. För min del är nog Vasan ändå något jobbigare eftersom man kan ta slut på sig lite mer i hela kroppen medan man håller på. Dvs man blir lite mer allmänt trött medan en mara är mer koncentrerat till benen. Mycket mer träningsvärk av en mara.
Citera
2024-03-06, 00:20
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Imponerad av alla som åker vilka jävla kämpar och sen måste man nog vara lite dum i huvudet för att utsätta sig för Vasaloppet eller vad säger ni?

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Åkte igår, var kämpigt. De som är lite längre bak hade det riktigt riktigt tufft.

Klara och Måns var alltså i mål strax innan kl. 20 på kvällen, efter nästan 12 timmars skidåkning! 👏

Täten gick i mål vid lunch, strax under 4 timmar..
Citera
2024-03-06, 00:26
  #318
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Håller med. Har åkt några Vasor och sprungit en mara. För min del är nog Vasan ändå något jobbigare eftersom man kan ta slut på sig lite mer i hela kroppen medan man håller på. Dvs man blir lite mer allmänt trött medan en mara är mer koncentrerat till benen. Mycket mer träningsvärk av en mara.
Men även en lång mara är mindre än hälften så lång i tid som en lång Vasa.
Vasan är mer likt Vättern ...
(som jag inte kört, men hört om).
Citera
2024-03-06, 07:50
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Klara och Måns var alltså i mål strax innan kl. 20 på kvällen, efter nästan 12 timmars skidåkning! 👏

Täten gick i mål vid lunch, strax under 4 timmar..

Ja det är lite skillnad. Som föret var i år blev det snabbt väldigt mycket sämre, även duktiga motionärer på typ 500-1000 hade dåligt stavfäste. 2019 t.ex gick det mer trögt även för eliten. Jag vet en som åkt 10 gånger och gjorde sitt långsammaste lopp.
Citera
2024-03-06, 12:24
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja det är lite skillnad. Som föret var i år blev det snabbt väldigt mycket sämre, även duktiga motionärer på typ 500-1000 hade dåligt stavfäste. 2019 t.ex gick det mer trögt även för eliten. Jag vet en som åkt 10 gånger och gjorde sitt långsammaste lopp.

Intressant, hörde även att Northug hade problem med stavfästet och han slutade ju på 18:e plats..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback