• 1
  • 2
2024-03-02, 17:44
Medlem
Har ca 110k i skulder, månadskostnaden för dessa är 3600kr/mån. Studerar med fullt CSN & har sökt bostadsbidrag. Cirka 1000kr över varje månad. Då jag studerar finns det tid för extrajobb dvs mer pengar in. Ska jag prioritera att betala av allt eller spara till körkort först? Och sen betala av?

Kanske en no-brainer? Men vill höra hur ni tänker? Inte supermycket pengar till körkort men samtidigt ränta som tickar på krediterna.
Citera
2024-03-02, 17:51
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Har ca 110k i skulder, månadskostnaden för dessa är 3600kr/mån. Studerar med fullt CSN & har sökt bostadsbidrag. Cirka 1000kr över varje månad. Då jag studerar finns det tid för extrajobb dvs mer pengar in. Ska jag prioritera att betala av allt eller spara till körkort först? Och sen betala av?

Kanske en no-brainer? Men vill höra hur ni tänker? Inte supermycket pengar till körkort men samtidigt ränta som tickar på krediterna.

Körkort först.
Ger möjlighet till högre inkomst.
Citera
2024-03-02, 18:00
Spelar inte så jättestor roll skulle jag säga. Beror mest på hur sugen du är på körkort och vilka möjligheter det ger dig. Men du verkar ju ha någorlunda koll på utgifterna.

Om du inte känner ett jättestort behov av körkort pronto så hade jag satsat på att ta ner skulderna lite. Du verkar ju ha en jävligt hög ränta. Om du kan fixa ett deltidsjobb där du kan dra in 10k så kan du bli av med skulderna på ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Körkort först.
Vete fasen. Om det ska löna sig lär TS ta körkort jävligt snabbt, eftersom varje månad kostar 3600. Och det är ju inte direkt så att man automatiskt får ett jobb med högre lön bara för att man har körkort.
Citera
2024-03-02, 18:02
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:

Jag tycker att du ska satsa på extrajobbet och lägga 68% på att betala av lånet och lägga 32% på ett konto, för att ta körkort
Citera
2024-03-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Körkort först.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Spelar inte så jättestor roll skulle jag säga. Beror mest på hur sugen du är på körkort och vilka möjligheter det ger dig. Men du verkar ju ha någorlunda koll på utgifterna.

Om du inte känner ett jättestort behov av körkort pronto så hade jag satsat på att ta ner skulderna lite. Du verkar ju ha en jävligt hög ränta. Om du kan fixa ett deltidsjobb där du kan dra in 10k så kan du bli av med skulderna på ett år.

Vete fasen. Om det ska löna sig lär TS ta körkort jävligt snabbt, eftersom varje månad kostar 3600. Och det är ju inte direkt så att man automatiskt får ett jobb med högre lön bara för att man har körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag tycker att du ska satsa på extrajobbet och lägga 68% på att betala av lånet och lägga 32% på ett konto, för att ta körkort

Tack för svar! Alltid bra med input.
Jag har inget behov av körkort nu, då jag bor i en storstad. Men om ca 1 år flyttar jag hem till min hemstad där det kan va skönt med körkort.
Vet inte hur feö det gick i mitt huvud när jag tog dessa krediter med tanke på hur bra koll jag har på min ekonomi, sitter med budget i excel regelbundet osv.

Har 28k hos Anyfin.
40k hos Ferratum - 54% effektiv årsränta 😭😭😭
30k på Northmill - 22% effektiv årsränta
6k på Qliro
Har även på klarna men som är helt betalt i april sen ska dom blockad helt.
5k på Saldo bank 74% effektiv årsränta

Som ”skuldfri” har jag ”endast” 10k i utgifter inkl hyra, tandvård, mat, mobil etc..

Kanske man ska satsa på skulderna & framförallt lösa ett extrajobb.. 13k (csn) + 10k extrajobb ger ju mig stora möjligheter..
Citera
2024-03-02, 18:33
Medlem
olasvenssons avatar
Det beror på. Om du tar körkort och kan tjäna mer pengar än utan körkort, då kan du ta körkort först.

Men annars, betala skulder först och nöjen efteråt.
Citera
2024-03-02, 18:52
Citat:
Jag har inget behov av körkort nu, då jag bor i en storstad. Men om ca 1 år flyttar jag hem till min hemstad där det kan va skönt med körkort.
Vet inte hur feö det gick i mitt huvud när jag tog dessa krediter med tanke på hur bra koll jag har på min ekonomi, sitter med budget i excel regelbundet osv.

Har 28k hos Anyfin.
6k på Qliro

Som ”skuldfri” har jag ”endast” 10k i utgifter inkl hyra, tandvård, mat, mobil etc..

Kanske man ska satsa på skulderna & framförallt lösa ett extrajobb.. 13k (csn) + 10k extrajobb ger ju mig stora möjligheter..
Nu skriver du inte vad du har för ränta på Anyfin och Qliro. Men jag hade ju definitivt satsat på att bli av med Saldo och Ferratum först. Ta alltid den högsta räntan före de andra. Utforska även möjligheterna om du kan få ett samlingslån till lägre ränta för att betala de med hög ränta. Och även om det inte är kul, överväg att krypa till korset inför dina föräldrar och fråga om de kan hjälpa dig. Som du själv verkar ha insett så betalar du just nu över 43000kr om året för ingenting.

Men som jag sa så är chansen rätt liten att du kommer tjäna på att ta körkortet först. Det hade varit ett alternativ om det var mycket längre tidsrymder det handlar om.

Det sundaste är helt klart att ta skulderna först. Det jag säger är bara att du inte har så vansinnigt mycket skulder att det är totalkatastrof om du skulle prioritera annorlunda. Och du ger mig också intrycket av att vara någon som har lärt dig läxan.

Ett litet tips när det gäller skulder. Det är de sakerna du gör först som har störst effekt. Exempelvis så minskar du skulderna mycket mer om du exempelvis tar två månader nu och amorterar in 15k per månad och sen amorterar 5k per månad de följande fem månaderna än om du gör tvärtom. Självfallet är det bästa att köra stenhårt tills du är av med skulderna, men man måste ju samtidigt välja en nivå som funkar för en själv.

Hur ser din totalbudget ut just nu? Du säger att du har 10k i utgifter, men ta och speca dem lite noggrannare. Och vad har du för ränta på de lånen där du inte skrivit det?
Citera
2024-03-02, 18:58
Medlem
godboys avatar
Citat:

Tycker du ska bli av med de dyra lånen först såvida du inte har ett jobberbjudande nu som kräver KK och ger en grym månadslön. Visst kan det vara en fördel att ha KK men långt från alla jobb kräver det.
Citera
2024-03-02, 19:03
Medlem
tomatlarss avatar
om du inte är i akut behov av körkort eller känner att du kan klara det med minimalt antal lektioner så satsa på att bli av med skulderna först och börja med den som har högst ränta.
Citera
2024-03-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu skriver du inte vad du har för ränta på Anyfin och Qliro. Men jag hade ju definitivt satsat på att bli av med Saldo och Ferratum först. Ta alltid den högsta räntan före de andra. Utforska även möjligheterna om du kan få ett samlingslån till lägre ränta för att betala de med hög ränta. Och även om det inte är kul, överväg att krypa till korset inför dina föräldrar och fråga om de kan hjälpa dig. Som du själv verkar ha insett så betalar du just nu över 43000kr om året för ingenting.

Men som jag sa så är chansen rätt liten att du kommer tjäna på att ta körkortet först. Det hade varit ett alternativ om det var mycket längre tidsrymder det handlar om.

Det sundaste är helt klart att ta skulderna först. Det jag säger är bara att du inte har så vansinnigt mycket skulder att det är totalkatastrof om du skulle prioritera annorlunda. Och du ger mig också intrycket av att vara någon som har lärt dig läxan.

Ett litet tips när det gäller skulder. Det är de sakerna du gör först som har störst effekt. Exempelvis så minskar du skulderna mycket mer om du exempelvis tar två månader nu och amorterar in 15k per månad och sen amorterar 5k per månad de följande fem månaderna än om du gör tvärtom. Självfallet är det bästa att köra stenhårt tills du är av med skulderna, men man måste ju samtidigt välja en nivå som funkar för en själv.

Hur ser din totalbudget ut just nu? Du säger att du har 10k i utgifter, men ta och speca dem lite noggrannare. Och vad har du för ränta på de lånen där du inte skrivit det?

Hittar inte räntan på Qliro men har en gammal anteckning att den ligger på 21%. Anyfin ligger på 19%. Men jag är inne på samma att börja med dom med högst ränta. Dessvärre kan jag inte få samlingslån, dels för att jag studerar men även då jag har låg kreditvärdighet pga lånen. Dessvärre kan inte mina föräldrar hjälpa mig hellre, alltså båda dom går +/0 och har lågavlönade jobb. När jag behövt låna 1500kr har dom sagt nej för att dom inte kan. Min mormor har det gott ställt. Hon har hjälpt mig tidigare med en klarna fantura men då låg den ”bara” på 6k. Men asså jag knegar hellre på ett extrajobb än att be henne om hjälp. Hon kommer fysiskt få en HJÄRTATTACK. Och vill verkligen inte utsätta henne för detta. Jag kräks över mig själv med tanke på att lyxfällan är mitt favvoprogram typ.. Men har haft ”otur” i livet samt har dåligt konsekvenstänk. Men har funderat nu och kommer ej ta körkort innan jag är skuldfri, ingen ide. Tar examen april 2025. Bor nu i en storstad. Har mest erfarenhet inom service där jag kan få extrajobv. Ska man vara ärlig vet ingen om detta.. men tack vare lyxfällan & min egna självinsikt så inser jag hur fel detta har blivit. Så tanken är att prioritera skulderna först, det med högst ränta & sen i turordning. Satsa stenhård på ett extrajobb, då jag med flexibla studier bör lunna få ut 10-12k efter skatt. Vilket ger en rejäl skjuts för amorteringen.

Som sagt 19 på anyfin & ca 22 på qliro. Nuvarande budget ligger väl på ca 14-15k vilket jag bortsett från skulderna är ganska ”nöjd” med. Med min hyra på under 6000kr med ett förstahandskontrakt i en storstad.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tycker du ska bli av med de dyra lånen först såvida du inte har ett jobberbjudande nu som kräver KK och ger en grym månadslön. Visst kan det vara en fördel att ha KK men långt från alla jobb kräver det.

Kk kommer ej ge mig en bra månadslån, knappt något jobb vilket heller inte behövs få jag är dnart klar med mina studier så vi satsar på skulderna

Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
om du inte är i akut behov av körkort eller känner att du kan klara det med minimalt antal lektioner så satsa på att bli av med skulderna först och börja med den som har högst ränta.

Skulderna blir det först🙏🏻
Citera
2024-03-02, 19:36
Medlem
tomatlarss avatar
En annan sak är ju att gå igenom och se så du inte har några andra onödiga kostnader som snus ciggareter eller läsk som är små summor vid varje tillfälle men blir ju en rejäl pot på ett år. Då är det bättre att bita ihop nu och ge fan i sådant och sen när du är skuldfri kan du köpa sådant igen så länge det inte innebär att du tar nya lån.
Citera
2024-03-02, 19:36
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:

Har 28k hos Anyfin.
6k på Qliro

Jösses, hur lyckas du , satsa på skulderna, och berätta inte detta för någon, får en arbetsgivare reda på detta kan du glömma att få en anställning.
Herregud
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in