Citat:
Ursprungligen postat av
notme12
Hittar inte räntan på Qliro men har en gammal anteckning att den ligger på 21%. Anyfin ligger på 19%. Men jag är inne på samma att börja med dom med högst ränta. Dessvärre kan jag inte få samlingslån, dels för att jag studerar men även då jag har låg kreditvärdighet pga lånen. Dessvärre kan inte mina föräldrar hjälpa mig hellre, alltså båda dom går +/0 och har lågavlönade jobb. När jag behövt låna 1500kr har dom sagt nej för att dom inte kan. Min mormor har det gott ställt. Hon har hjälpt mig tidigare med en klarna fantura men då låg den ”bara” på 6k. Men asså jag knegar hellre på ett extrajobb än att be henne om hjälp. Hon kommer fysiskt få en HJÄRTATTACK. Och vill verkligen inte utsätta henne för detta. Jag kräks över mig själv med tanke på att lyxfällan är mitt favvoprogram typ.. Men har haft ”otur” i livet samt har dåligt konsekvenstänk. Men har funderat nu och kommer ej ta körkort innan jag är skuldfri, ingen ide. Tar examen april 2025. Bor nu i en storstad. Har mest erfarenhet inom service där jag kan få extrajobv. Ska man vara ärlig vet ingen om detta.. men tack vare lyxfällan & min egna självinsikt så inser jag hur fel detta har blivit. Så tanken är att prioritera skulderna först, det med högst ränta & sen i turordning. Satsa stenhård på ett extrajobb, då jag med flexibla studier bör lunna få ut 10-12k efter skatt. Vilket ger en rejäl skjuts för amorteringen.
Som sagt 19 på anyfin & ca 22 på qliro. Nuvarande budget ligger väl på ca 14-15k vilket jag bortsett från skulderna är ganska ”nöjd” med. Med min hyra på under 6000kr med ett förstahandskontrakt i en storstad.
Nu svarade du inte på hur din totala budget ser ut. Det är många som har en budget som går att putsa rätt bra. Och steg ett inför att bli av med skulder är att få full koll på sin ekonomi.
Mat är det många som lägger väldigt mycket mer än nödvändigt på. Försök skära ner där. Ät havregrynsgröt en gång om dagen så har du kommit rätt långt. Utöver det, köp saker på extrapris och laga stora mängder som du fryser in. Dumpstra om du vill testa det. Finns många trådar om billig mat där du kan hitta inspiration.
Sen är det högst troligt en del saker du kan skära ner på. En budget på 14-15 (du borde veta vilken av dem) och en hyra på 6000 gör att du har 8000 över. Det är ganska mycket. Nu lägger du visserligen 3600 på räntor, men du har fortfarande 4400 kvar. Det är inte asmycket, men borde gå att skära ner en tusenlapp eller mer. Netflix, öl, kläder etc.
Kolla även om du har något att sälja. Det mesta går att köpa nytt igen sen.
Men en viktig sak här. Du pratar om jobb som att det bara är att skaffa. Om du får ett jobb snabbt, grattis, men det är inte säkert att det går så lätt. Räkna inte kallt med det.
Och återigen, tänk på att det är bättre att satsa hårt nu än sen. Om du betalar av 10k på skulden den här månaden så kan du - med samma levnadsstandard - betala 10500 på skulden nästa månad. Månaden efter det 11025. (Snabb överskattning i huvudet) Det kommer ge stor effekt i början när du betar av de skulderna med hög ränta. När du har betalat av Ferratum och Saldo så kommer du ha halva skulden och en fjärdedel av räntekostnaderna.
Plus att OM det nu skulle hända något när du har betalat in 10k som gör att du inte kan betala något mer på resten av året så kan du gotta dig åt att enbart det har gjort att du har sparat över 6k i räntekostnader.
Nu är du och jag inte samma person, men om det behövs för att hålla motivationen uppe så kan det ju vara en idé att du får belöna dig själv med körkort när du har fixat de två lånen. Men ha i åtanke att det kan vara rätt tufft med studier, körkort och extrajobb.