• 1
  • 2
2024-03-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
En annan sak är ju att gå igenom och se så du inte har några andra onödiga kostnader som snus ciggareter eller läsk som är små summor vid varje tillfälle men blir ju en rejäl pot på ett år. Då är det bättre att bita ihop nu och ge fan i sådant och sen när du är skuldfri kan du köpa sådant igen så länge det inte innebär att du tar nya lån.

Jag har väldigt lite ”onödigt” som jag lägger pengar på.

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jösses, hur lyckas du , satsa på skulderna, och berätta inte detta för någon, får en arbetsgivare reda på detta kan du glömma att få en anställning.
Herregud

Ja, förstår inte hur jag själv tänkte. Men tänkte lösa detta själv. Varför skulle jag överhuvudtaget berätta om min privatekonomi för en arbetsgivare?

Men om man ska se något ”positivt” i allt detta är att jag inte är hos kronofogden och aldrig fått besök av inkasso.
Citera
2024-03-02, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Hittar inte räntan på Qliro men har en gammal anteckning att den ligger på 21%. Anyfin ligger på 19%. Men jag är inne på samma att börja med dom med högst ränta. Dessvärre kan jag inte få samlingslån, dels för att jag studerar men även då jag har låg kreditvärdighet pga lånen. Dessvärre kan inte mina föräldrar hjälpa mig hellre, alltså båda dom går +/0 och har lågavlönade jobb. När jag behövt låna 1500kr har dom sagt nej för att dom inte kan. Min mormor har det gott ställt. Hon har hjälpt mig tidigare med en klarna fantura men då låg den ”bara” på 6k. Men asså jag knegar hellre på ett extrajobb än att be henne om hjälp. Hon kommer fysiskt få en HJÄRTATTACK. Och vill verkligen inte utsätta henne för detta. Jag kräks över mig själv med tanke på att lyxfällan är mitt favvoprogram typ.. Men har haft ”otur” i livet samt har dåligt konsekvenstänk. Men har funderat nu och kommer ej ta körkort innan jag är skuldfri, ingen ide. Tar examen april 2025. Bor nu i en storstad. Har mest erfarenhet inom service där jag kan få extrajobv. Ska man vara ärlig vet ingen om detta.. men tack vare lyxfällan & min egna självinsikt så inser jag hur fel detta har blivit. Så tanken är att prioritera skulderna först, det med högst ränta & sen i turordning. Satsa stenhård på ett extrajobb, då jag med flexibla studier bör lunna få ut 10-12k efter skatt. Vilket ger en rejäl skjuts för amorteringen.

Som sagt 19 på anyfin & ca 22 på qliro. Nuvarande budget ligger väl på ca 14-15k vilket jag bortsett från skulderna är ganska ”nöjd” med. Med min hyra på under 6000kr med ett förstahandskontrakt i en storstad.
Nu svarade du inte på hur din totala budget ser ut. Det är många som har en budget som går att putsa rätt bra. Och steg ett inför att bli av med skulder är att få full koll på sin ekonomi.

Mat är det många som lägger väldigt mycket mer än nödvändigt på. Försök skära ner där. Ät havregrynsgröt en gång om dagen så har du kommit rätt långt. Utöver det, köp saker på extrapris och laga stora mängder som du fryser in. Dumpstra om du vill testa det. Finns många trådar om billig mat där du kan hitta inspiration.

Sen är det högst troligt en del saker du kan skära ner på. En budget på 14-15 (du borde veta vilken av dem) och en hyra på 6000 gör att du har 8000 över. Det är ganska mycket. Nu lägger du visserligen 3600 på räntor, men du har fortfarande 4400 kvar. Det är inte asmycket, men borde gå att skära ner en tusenlapp eller mer. Netflix, öl, kläder etc.

Kolla även om du har något att sälja. Det mesta går att köpa nytt igen sen.

Men en viktig sak här. Du pratar om jobb som att det bara är att skaffa. Om du får ett jobb snabbt, grattis, men det är inte säkert att det går så lätt. Räkna inte kallt med det.

Och återigen, tänk på att det är bättre att satsa hårt nu än sen. Om du betalar av 10k på skulden den här månaden så kan du - med samma levnadsstandard - betala 10500 på skulden nästa månad. Månaden efter det 11025. (Snabb överskattning i huvudet) Det kommer ge stor effekt i början när du betar av de skulderna med hög ränta. När du har betalat av Ferratum och Saldo så kommer du ha halva skulden och en fjärdedel av räntekostnaderna.

Plus att OM det nu skulle hända något när du har betalat in 10k som gör att du inte kan betala något mer på resten av året så kan du gotta dig åt att enbart det har gjort att du har sparat över 6k i räntekostnader.

Nu är du och jag inte samma person, men om det behövs för att hålla motivationen uppe så kan det ju vara en idé att du får belöna dig själv med körkort när du har fixat de två lånen. Men ha i åtanke att det kan vara rätt tufft med studier, körkort och extrajobb.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-03-02 kl. 20:01.
Citera
2024-03-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu svarade du inte på hur din totala budget ser ut. Det är många som har en budget som går att putsa rätt bra. Och steg ett inför att bli av med skulder är att få full koll på sin ekonomi.

Mat är det många som lägger väldigt mycket mer än nödvändigt på. Försök skära ner där. Ät havregrynsgröt en gång om dagen så har du kommit rätt långt. Utöver det, köp saker på extrapris och laga stora mängder som du fryser in. Dumpstra om du vill testa det. Finns många trådar om billig mat där du kan hitta inspiration.

Sen är det högst troligt en del saker du kan skära ner på. En budget på 14-15 (du borde veta vilken av dem) och en hyra på 6000 gör att du har 8000 över. Det är ganska mycket. Nu lägger du visserligen 3600 på räntor, men du har fortfarande 4400 kvar. Det är inte asmycket, men borde gå att skära ner en tusenlapp eller mer. Netflix, öl, kläder etc.

Kolla även om du har något att sälja. Det mesta går att köpa nytt igen sen.

Men en viktig sak här. Du pratar om jobb som att det bara är att skaffa. Om du får ett jobb snabbt, grattis, men det är inte säkert att det går så lätt. Räkna inte kallt med det.

Och återigen, tänk på att det är bättre att satsa hårt nu än sen. Om du betalar av 10k på skulden den här månaden så kan du - med samma levnadsstandard - betala 10500 på skulden nästa månad. Månaden efter det 11025. (Snabb överskattning i huvudet) Det kommer ge stor effekt i början när du betar av de skulderna med hög ränta. När du har betalat av Ferratum och Saldo så kommer du ha halva skulden och en fjärdedel av räntekostnaderna.

Plus att OM det nu skulle hända något när du har betalat in 10k som gör att du inte kan betala något mer på resten av året så kan du gotta dig åt att enbart det har gjort att du har sparat över 6k i räntekostnader.

Nu är du och jag inte samma person, men om det behövs för att hålla motivationen uppe så kan det ju vara en idé att du får belöna dig själv med körkort när du har fixat de två lånen. Men ha i åtanke att det kan vara rätt tufft med studier, körkort och extrajobb.
Hyra: 5889kr inkl el
Telia: 899kr (tv + bredband) (får in 300kr/mån för TV4+discovery då jag delar abb med familjemedlemmar)
Försäkringar: 355kr
Mat: 1500kr
Mobil: 105kr
A-kassa: 140kr
Expressen (borde slopa): 89kr
Anyfin: ca 850kr (går neråt för varje månad)
Ferratum: 1770kr
Brixo: 500kr (en skuld på 5000 som jag glömt)
Northmill: 850kr
Qliro:221kr
Kollektivtrafiken: 650kr
Discovery:109kr
Saldo: 225k
Tandvård: 300kr
Sen försöker jag spara 1000kr/mån som fickpengar/lekpengar

Jag har full förståelse på att det här med extrajobb kan va svårt.
Citera
2024-03-02, 20:52
Citat:
Hyra: 5889kr inkl el
Telia: 899kr (tv + bredband) (får in 300kr/mån för TV4+discovery då jag delar abb med familjemedlemmar)
Försäkringar: 355kr
Mat: 1500kr
Mobil: 105kr
A-kassa: 140kr
Expressen (borde slopa): 89kr
Anyfin: ca 850kr (går neråt för varje månad)
Ferratum: 1770kr
Brixo: 500kr (en skuld på 5000 som jag glömt)
Northmill: 850kr
Qliro:221kr
Kollektivtrafiken: 650kr
Discovery:109kr
Saldo: 225k
Tandvård: 300kr
Sen försöker jag spara 1000kr/mån som fickpengar/lekpengar

Jag har full förståelse på att det här med extrajobb kan va svårt.
Ja, du levde ju snålare än jag trodde.

Men jag skulle satsa på att skära in på lite saker där ändå. Och så kan du se det som ditt straff för att du är i den situationen du är i.

Expressen kan du ju skrota som du själv säger. I princip kan du skrota allt med tv. Det finns youtube. Om du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö är det kanske inte så roligt utan kollektivtrafik, men bor du i en mindre stad än så borde det funka bra med cykel.

Lekpengarna bör du ge upp tills du har ett jobb. Innan dess bör du satsa allt på att få ner skulden och bli av med de värsta lånen. När du väl har ett jobb och kan amortera minst 5000 per månad, helst minst 10k, kan du börja titta på lite lyx. Jag nämnde ju tidigare det där om att det du gör tidigt har störst betydelse, och det gäller i allra högsta grad om du amorterar väldigt lite. Om du amorterar en tusenlapp i månaden pratar vi om tio år för att bli av med skulden. Kan du bara trycka in en tusenlapp till har du reducerat det till fem år. Så jag skulle satsa hårt på att få ner räntekostnaderna med en tusenlapp. För om du kan amortera 2000 i månaden är det fem år istället.

Lycka till
Citera
2024-03-02, 23:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Har ca 110k i skulder, månadskostnaden för dessa är 3600kr/mån. Studerar med fullt CSN & har sökt bostadsbidrag. Cirka 1000kr över varje månad. Då jag studerar finns det tid för extrajobb dvs mer pengar in. Ska jag prioritera att betala av allt eller spara till körkort först? Och sen betala av?

Kanske en no-brainer? Men vill höra hur ni tänker? Inte supermycket pengar till körkort men samtidigt ränta som tickar på krediterna.

Vänta med körkortet och gör dig av med skulderna som kostar dig en hel del per månad. Så hade jag gjort.
Citera
2024-03-03, 00:21
Medlem
Morphiuss avatar
Du ska betala av allt så fort du kan... Blanco lån är inte att leka med då räntan är hög och skulden växer väldigt fort.

Skaffa ett x-tra jobb och försök arbeta så mycket du kan så studierna och motivationen inte tar stryk förståss. För du behöver i alla fall under en period på två år betala minst 5000 kr per månad för att det ska minska.

Under den tiden du betalar skulden så kan du plugga körkortsteori på fritiden. Det finns en uppsjö av körkorts appar. Och har du familj eller vän du kan övningsköra privat med så gör det mycket under två år när du är skuldfri och skriver in dig på en körskola.

Lycka till 👍
Senast redigerad av Morphius 2024-03-03 kl. 00:29.
Citera
2024-03-03, 00:41
Medlem
fittslems avatar
Har du problem med tänderna? Annars skippa tandvårdsbidraget.

Helvete 300 per månad för det.

Och varför vill du ha körkort? Bor du på landet eller vill du jobba som lastbilschaufför?
Citera
2024-03-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, du levde ju snålare än jag trodde.

Men jag skulle satsa på att skära in på lite saker där ändå. Och så kan du se det som ditt straff för att du är i den situationen du är i.

Expressen kan du ju skrota som du själv säger. I princip kan du skrota allt med tv. Det finns youtube. Om du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö är det kanske inte så roligt utan kollektivtrafik, men bor du i en mindre stad än så borde det funka bra med cykel.

Lekpengarna bör du ge upp tills du har ett jobb. Innan dess bör du satsa allt på att få ner skulden och bli av med de värsta lånen. När du väl har ett jobb och kan amortera minst 5000 per månad, helst minst 10k, kan du börja titta på lite lyx. Jag nämnde ju tidigare det där om att det du gör tidigt har störst betydelse, och det gäller i allra högsta grad om du amorterar väldigt lite. Om du amorterar en tusenlapp i månaden pratar vi om tio år för att bli av med skulden. Kan du bara trycka in en tusenlapp till har du reducerat det till fem år. Så jag skulle satsa hårt på att få ner räntekostnaderna med en tusenlapp. För om du kan amortera 2000 i månaden är det fem år istället.

Lycka till

Tack för alla tips och råd

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vänta med körkortet och gör dig av med skulderna som kostar dig en hel del per månad. Så hade jag gjort.

Så blir det

Citat:
Ursprungligen postat av Morphius
Du ska betala av allt så fort du kan... Blanco lån är inte att leka med då räntan är hög och skulden växer väldigt fort.

Skaffa ett x-tra jobb och försök arbeta så mycket du kan så studierna och motivationen inte tar stryk förståss. För du behöver i alla fall under en period på två år betala minst 5000 kr per månad för att det ska minska.

Under den tiden du betalar skulden så kan du plugga körkortsteori på fritiden. Det finns en uppsjö av körkorts appar. Och har du familj eller vän du kan övningsköra privat med så gör det mycket under två år när du är skuldfri och skriver in dig på en körskola.

Lycka till 👍

Tack för tips! Om jag utgår från att jag får ett extrajobb så kommer jag kunna betala av det väldigt snabbt. Så satsar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Har du problem med tänderna? Annars skippa tandvårdsbidraget.

Helvete 300 per månad för det.

Och varför vill du ha körkort? Bor du på landet eller vill du jobba som lastbilschaufför?

Precis lagat 8 hål.. haha det bidraget kommer jag inte skippa tyvärr.

Körkortet är väl för att man vill kunna bli bekväm. Släktingar bor på landet & i framtiden vill man ha bil
Citera
2024-03-04, 11:19
Medlem
Körkort krävs för många yrken och ger frihet vid semester. Definitivt är det något som man ska skaffa så snabbt som möjligt.

Du har relativt små skulder så det spelar mindre roll om du prioriterar amorteringar eller körkort.

I slutändan spelar det ingen roll om du ökar din skuld med 25 000 kr nu eller om du amorterar i ett halvår och sedan investerar i körkortet med lånade pengar. Så klart så är det billigare om du amorterar bort hela skulden men så länge vill du kanske inte vänta med körkortet.
Citera
2024-03-05, 11:22
Medlem
Betala av skulderna först, visst finns det jobb som kräver körkort men det är främst ett cope argument. Jag skulle säga att körkort är till 95% en utgift på nöjeskontot.
Citera
2024-03-07, 12:30
Medlem
Fixa extrajobb och betala in så mycket du kan på skulderna. Du har ju en fungerande budget och verkar klok med koll på läget. Följ din snåla budget, jobba så mycket du kan (utan att sabba skolan) och pynta in ALLT på skulderna.
Körkortet kan du fixa i hemstaden sedan, kanske kan du övningsköra med föräldrarna eller någon bekant, och det är ju allmänt känt att det är lättare att ta kk i mindre orter än i storstan. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in