2024-04-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Det är för att du är en respektlös idiot.

Förmodligen rasist.

Du tror, som den jävla idiot du är att "så länge nåt funnits i nån mening, nånstans, i historien" så är det FAIR GAME

Men så är det givetvis inte, det är som att påpeka att hakkors funnits tidigare, men det spelar väl för fan ingen roll när det är NAZISM folk förknippar det med?

Du skulle alltså, utan problem, gå runt på gator och torg med hakkors, därför att du skiter i vad ditt beteende betyder för andra människor, istället skulle du svamla om att "jomenseruatt... du vet hakkors... historiskt..."

Det är precis så idioten Amanda Lind agerar.

Att hon har dreads är ett hån mot svarta på samma sätt som att det vore att hån mot judar att bära hakkors.
Urbefolkningen i Australien, Buddister, hinduister, olika stammar i Afrika. Blev de tillfrågade innan Rastafari la beslag på ägandet av Dreds?
På vilket vis har rastafari mer rätt till dreds än de grupper jag nämner? De är på inget vis historiska.
Din idiotiska jämförelse med hakors får stå för idioten som skrev det (med andra ord du).
Citera
2024-04-28, 17:07
Medlem
Citat:
Att skaffa dreads när man är 20 är ungdomligt oförstånd.

Att ha kvar samma dreads när man är 43 är oförlåtligt.
Dres spred sig när Jamaicas rastafarianer fick se foton på de kenyanska krigare av stammen Mau mau som 1952-1960 gjorde uppror mot den brittiska kolonialmakten. Så inget som var med från början i deras religion/kultur. Att bruka Cannabis, hur är det med det då? Är ju ett av deras sakrament, eller att vara vegetarian, ingår i deras regler.
Citera
2024-04-28, 17:08
Medlem
Crabbofixs avatar
Du har fått kritik för att dina dreadlocks är kulturell appropriering. Vad tänker du om det?

– Jag har respekt för diskussionen om kulturell appropriering, för det har begåtts och begås stora övertramp. Sedan är ju dreads en frisyr som har funnits i många olika kulturer"

Låt oss byta ut ordet "dreadlocks" mot hakkors.

Du har fått kritik för att ditt bärande av hakkorsarmbindel är nazism. Vad tänker du om det?

- Jag har respekt för diskussionen om nazism, för det har begåtts och begås stora övertramp. Sedan är ju hakkorset något som har funnits i många olika kulturer."
Citera
2024-04-28, 17:14
Medlem
Citat:
Du har fått kritik för att dina dreadlocks är kulturell appropriering. Vad tänker du om det?

– Jag har respekt för diskussionen om kulturell appropriering, för det har begåtts och begås stora övertramp. Sedan är ju dreads en frisyr som har funnits i många olika kulturer"

Du har fått kritik för att ditt bärande av hakkorsarmbindel är nazism. Vad tänker du om det?

- Jag har respekt för diskussionen om nazism, för det har begåtts och begås stora övertramp. Sedan är ju hakkorset något som har funnits i många olika kulturer."
Och bevisligen har rastafari tagit dreds från en annan kultur. Med dem försvarar du, du ser inte dubbelmoralen i det?
Citera
2024-04-28, 17:23
Medlem
Citat:

Sök på Dedan Kimathi Wachiuri så hittar du bilder på ledare för Kikuyu rebellerna som var delaktiga i Mau Mau upproret. De var från Kikuyu stammen som bar dreds, de var INTE rastafaris, men rastafaris "stal" deras frisyr. SÅ du försvarar de som stal ifrån en annan kultur. Du är bedrövligt dåligt påläst i detta ämne.

I rastafari är regeln att man inte skall klippa sig, inte att man skall ha dreds. Du har med andra ord 100% fel!
Senast redigerad av Lazyman 2024-04-28 kl. 17:25.
Citera
2024-04-28, 17:30
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Och bevisligen har rastafari tagit dreds från en annan kultur. Med dem försvarar du, du ser inte dubbelmoralen i det?

Det är ju det jag säger.

Man ursäktar inte ett hakkors med att andra har haft det, utan vad det mest förknippas med, det är detta som gör det oacceptabelt att använda.

Och eftersom dreads förknippas med rastafaris och svarta och har en särskild betydelse inom områden som religion, kultur, identitet osv så kan man inte som vit privilegierad kvinna anamma detta bara för att man tycker det är exotiskt och gillar att lajva.

Låt oss säga att Ulf Kristersson skulle börja dyka upp i riksdagen iklädd fjäderskrud.

Då skulle förmodligen en reporter ställa frågan "Du Ulf, är det så lämpligt egentligen att bära fjäderskrud?"

Och Ulf skulle då svara "javisst, du vet, som barn älskade jag att leka cowboy och indian, jag ville alltid vara indian och bar fjäderskrud! så detta är inget nytt vettu! jag har burit fjäderskrud länge!!"

Men vet man bakgrunden till fjäderskruden så förstår man också det olämpliga i att Ulf Kristersson bär den:

För ursprungsamerikanerna så har fjäderskruden en djup kulturell betydelse och status som måste förtjänas.

Vidare:

"För att förklara ursprungsbefolkningars obehag med att icke-indianer bär huvudbonader, till exempel, är det nödvändigt att gå tillbaka till ursprungsperspektivet och utvärdera vad huvudbonaden betyder specifikt för de olika stammarna, Crow och Lakota för att nämna två, som tillverkar och använder dem. . Utan ett sådant sammanhang är det omöjligt för icke-indianer i samtida miljöer att förstå den kränkning och skada som urbefolkningen känner när heliga föremål och bilder samordnas, kommersialiseras och kommodifieras till förmån för icke-indianer."

Alltså, Amanda Lind, kan omöjligen förstå den kränkning och den skada som svarta med dreads känner när hon som vit privilegierad kvinna bär dreads.

Och inte heller verkar hon bry sig, det minsta.

Hon fortsätter att skada och kränka, år efter år, för att lajva, det ligger henne varmt om hjärtat...
Senast redigerad av Crabbofix 2024-04-28 kl. 17:34.
Citera
2024-04-28, 17:33
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Hon lockar nog många unga klimatmedvetna till partiet. Foliehattar också, av alla sorter.
Citera
2024-04-28, 17:40
Medlem
Citat:
Det är ju det jag säger.

Man ursäktar inte ett hakkors med att andra har haft det, utan vad det mest förknippas med, det är detta som gör det oacceptabelt att använda.

Och eftersom dreads förknippas med rastafaris och svarta och har en särskild betydelse inom områden som religion, kultur, identitet osv så kan man inte som vit privilegierad kvinna anamma detta bara för att man tycker det är exotiskt och gillar att lajva.

Låt oss säga att Ulf Kristersson skulle börja dyka upp i riksdagen iklädd fjäderskrud.

Då skulle förmodligen en reporter ställa frågan "Du Ulf, är det så lämpligt egentligen att bära fjäderskrud?"

Och Ulf skulle då svara "javisst, du vet, som barn älskade jag att leka cowboy och indian, jag ville alltid vara indian och bar fjäderskrud! så detta är inget nytt vettu! jag har burit fjäderskrud länge!!"

Men vet man bakgrunden till fjäderskruden så förstår man också det olämpliga i att Ulf Kristersson bär den:

För ursprungsamerikanerna så har fjäderskruden en djup kulturell betydelse och status som måste förtjänas.

Vidare:

"För att förklara ursprungsbefolkningars obehag med att icke-indianer bär huvudbonader, till exempel, är det nödvändigt att gå tillbaka till ursprungsperspektivet och utvärdera vad huvudbonaden betyder specifikt för de olika stammarna, Crow och Lakota för att nämna två, som tillverkar och använder dem. . Utan ett sådant sammanhang är det omöjligt för icke-indianer i samtida miljöer att förstå den kränkning och skada som urbefolkningen känner när heliga föremål och bilder samordnas, kommersialiseras och kommodifieras till förmån för icke-indianer."

Alltså, Amanda Lind, kan omöjligen förstå den kränkning och den skada som svarta med dreads känner när hon som vit privilegierad kvinna bär dreads.

Och inte heller verkar hon bry sig, det minsta.

Hon fortsätter att skada och kränka, år efter år, för att lajva, det ligger henne varmt om hjärtat...

Du har uppenbarligen svårigheter i att förstå. 800000 rastafaris blir alltså enligt dig kränkta av att Amanda bär dreds. En typ av frisyr som INTE är helig för dem. Och de "stal" den på 50 talet. Flertalet bärare av denna frisyr är INTE rastafaris, de är hinduister, buddister eller tillhör någon av många afrikanska stammar. Det är en typ av frisyr som funnits på olika platser på jorden i 1000 tals år. Men plötsligt ägs den från 1950 talet av en lite grupp (enligt din "logik").
Väx upp!!!!
Citera
2024-04-28, 18:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Så länge du inte hittar någon koppling till Luleå där Amanda Lind är född så är det fortfarande inte ok.
Var Bob Marley från Kreta?
Har inte Sverige fått influenser från medelhavets kulturer?
Tycker för övrigt att frisyren är äcklig, måste vara omöjligt att hålla håret rent.

Har för mig att en kvinna från stenåldern, som man hittat här i Sverige, hade dreadlockar, hon hade även en mössa gjord av skinn från en igelkott.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-04-28 kl. 18:49.
Citera
2024-04-28, 18:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Jag tror och hoppas att hon blir ett sänke för Mp, vore underbart om de åkte ur riksdagen.
Citera
2024-04-28, 18:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Vilken etnicitet har hon under det miljöpartistiska kulturellt approprierade gökboet?
Citera
2024-04-28, 19:06
Medlem
Citat:

Att sen representera ett parti som säger sig vara emot rasism...

Om du skulle ta och titta på frågor som Amanda arbetat med. Tex den inhemska folkgrupp som detta land förtyckt, vår samiska befolkning. Hon har drivit väldigt många frågor, viktiga för den gruppen.
Men enligt dig är hon en ond person och uppenbarligen rasist.

Åter, jag är absolut inte MP, har inte och kommer inte rösta på dem. Men jag känner Amanda väl och vet därför att du har totalt fel. Hon är en mycket klok politiker. Ja man kan tycka så även om man inte delar alla politiska åsikter.

Lev du vidare i din fantasivärld med upprörda rastafaris över frisyren på en politiker i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in