Citat:
Ursprungligen postat av
Lazyman
Och bevisligen har rastafari tagit dreds från en annan kultur. Med dem försvarar du, du ser inte dubbelmoralen i det?
Det är ju det jag säger.
Man ursäktar inte ett hakkors med att andra har haft det, utan vad det mest förknippas med, det är detta som gör det oacceptabelt att använda.
Och eftersom dreads förknippas med rastafaris och svarta och har en särskild betydelse inom områden som religion, kultur, identitet osv så kan man inte som vit privilegierad kvinna anamma detta bara för att man tycker det är exotiskt och gillar att lajva.
Låt oss säga att Ulf Kristersson skulle börja dyka upp i riksdagen iklädd fjäderskrud.
Då skulle förmodligen en reporter ställa frågan "Du Ulf, är det så lämpligt egentligen att bära fjäderskrud?"
Och Ulf skulle då svara "javisst, du vet, som barn älskade jag att leka cowboy och indian, jag ville alltid vara indian och bar fjäderskrud! så detta är inget nytt vettu! jag har burit fjäderskrud länge!!"
Men vet man bakgrunden till fjäderskruden så förstår man också det olämpliga i att Ulf Kristersson bär den:
För ursprungsamerikanerna så har fjäderskruden en djup kulturell betydelse och status som måste förtjänas.
Vidare:
"För att förklara ursprungsbefolkningars obehag med att icke-indianer bär huvudbonader, till exempel, är det nödvändigt att gå tillbaka till ursprungsperspektivet och utvärdera vad huvudbonaden betyder specifikt för de olika stammarna, Crow och Lakota för att nämna två, som tillverkar och använder dem. . Utan ett sådant sammanhang är det omöjligt för icke-indianer i samtida miljöer att förstå den kränkning och skada som urbefolkningen känner när heliga föremål och bilder samordnas, kommersialiseras och kommodifieras till förmån för icke-indianer."
Alltså, Amanda Lind, kan omöjligen förstå den kränkning och den skada som svarta med dreads känner när hon som vit privilegierad kvinna bär dreads.
Och inte heller verkar hon bry sig, det minsta.
Hon fortsätter att skada och kränka, år efter år, för att lajva, det ligger henne varmt om hjärtat...