2024-04-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Hennes frisyr är ju Kulturell appropriering.

"Det schweiziska bandet Lauwarm spelar en blandning av reggae, indie och pop och består av fem vita medlemmar där vissa har dreadlocks. När de spelade i Berns Brasserie lorraine den 18 juli anklagade vissa i publiken dem för kulturell appropriering, och arrangören valde att gå in och avbryta spelningen"
Seriöst, dreadlocks finns avbildat för 3500 år sedan. Då av den Minosika kulturen på Kreta. Senast jag kollade så var inte Bob Marley från Kreta..........
Citera
2024-04-28, 16:01
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Seriöst, dreadlocks finns avbildat för 3500 år sedan. Då av den Minosika kulturen på Kreta. Senast jag kollade så var inte Bob Marley från Kreta..........

Så länge du inte hittar någon koppling till Luleå där Amanda Lind är född så är det fortfarande inte ok.
Citera
2024-04-28, 16:03
Medlem
Citat:
Så länge du inte hittar någon koppling till Luleå där Amanda Lind är född så är det fortfarande inte ok.
Född i Uppsala, uppväxt i Luleå. Så det är med andra ord ok.
Citera
2024-04-28, 16:07
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Född i Uppsala, uppväxt i Luleå. Så det är med andra ord ok.

Nej eftersom dreads inte har nåt med vare sig Luleå eller Uppsala att göra.

Dessutom är hennes försvar patetiskt "jag har haft sån frisyr länge"

Hur kan en vuxen människa hävda att ens kritiserade beteende är ok eftersom man ägnat sig åt det länge?

Det gör ju saken värre, inte bättre.

Det är som att säga "jo jag förstår att folk tycker jag är nazist, men du vet, jag har varit nazist länge!"

Amanda Lind är ju bevisligen en idiot, alltså dum i huvudet på riktigt.

Nån annan slutsats går inte att dra.
Citera
2024-04-28, 16:18
Medlem
Citat:

Hur kan en vuxen människa hävda att ens kritiserade beteende är ok eftersom man ägnat sig åt det länge?

Det är som att säga "jo jag förstår att folk tycker jag är nazist, men du vet, jag har varit nazist länge!"

Ok, vilken kultur pratar du om? Vilken kultur "äger" dreds enligt dig?
Citera
2024-04-28, 16:26
Citat:
Hennes frisyr är ju Kulturell appropriering.

"Det schweiziska bandet Lauwarm spelar en blandning av reggae, indie och pop och består av fem vita medlemmar där vissa har dreadlocks. När de spelade i Berns Brasserie lorraine den 18 juli anklagade vissa i publiken dem för kulturell appropriering, och arrangören valde att gå in och avbryta spelningen"
Får man anta att de som klagade själva hade approprierat byxor och skor? Eller var de iklädda höftskynke?
Citera
2024-04-28, 16:38
Medlem
Citat:

Hon har haft dreds sedan hon var runt 20. Alltså över halva sitt liv. Vikingarna hade dreds, med stor sannolikhet härstammar hon från någon viking. Du hittar dreds inom hinduism, buddism, hos aboriginer, olika afrikanska stammar, listan kan göra väldigt lång.
Att du tycker hennes svar bevisar att hon är dum bevisar snarare att någon annan är en idiot! Gissa vem!
Citera
2024-04-28, 16:40
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ok, vilken kultur pratar du om? Vilken kultur "äger" dreds enligt dig?

Vilka som äger dreads är rimligen dom som det mest och längst förknippats med och som det har störst betydelse för.

Det är nedlåtande att hänvisa till att det minsann i någon form förekommit tidigare, eller hos andra, utan här måste man se till det större, annars blir det ungefär som att hävda att indianer inte ska ha några särskilda rättigheter eftersom det rimligen fanns någon innan dom osv.

Gruppen vi pratar om här är då förstås svarta rastafaris.

För dom har dreads många betydelser, inte minst av religiös sort men även stolthet, kultur, arv, motstånd mot förtryck, kolonisering osv.

Att då som vit, uppvuxen i Sverige, anamma denna frisyr, utan att ha ett piss med rastafaris att göra, deras religion, förståelse för vad dom blivit utsatta för genom historien, deras behov av en egen identitet och bara sno det man vill, rakt av, för man tycker det är ballt...

Då är man ju faktiskt inte bara en idiot, utan en hänsynslös idiot.

Amanda Lind väljer att skaffa dreads för att hon tycker det är ballt att se lite exotisk ut, men utan att bära med sig något av det lidande som svarta på Jamaica har utsatts för genom historien eller dela deras religion.

Istället är Amanda Lind en vit kvinna, uppvuxen i Sverige, priviligerad, högutbildad och högavlönad.

Hennes frisy är ett hån.

Att sen inte stå för det, undvika frågor om det, svara typ "ja det är en viktig diskussion..." bagatelisera det... och sen ursäkta det med "du vet, jag har haft den här frisyren länge.."

Det är så dumt, så in i helvete dumt.

Att sen representera ett parti som säger sig vara emot rasism...
Citera
2024-04-28, 16:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Mp har tyvärr uppgraderat sig med sina nuvarande språkrör. Lite mer hippt och estetiskt, det kan ge dem en återföddelse.
Citera
2024-04-28, 16:45
Medlem
Citat:
Vilka som äger dreads är rimligen dom som det mest och längst förknippats med och som det har störst betydelse för.

Det är nedlåtande att hänvisa till att det minsann i någon form förekommit tidigare, eller hos andra, utan här måste man se till det större, annars blir det ungefär som att hävda att indianer inte ska ha några särskilda rättigheter eftersom det rimligen fanns någon innan dom osv.

Gruppen vi pratar om här är då förstås svarta rastafaris.

För dom har dreads många betydelser, inte minst av religiös sort men även stolthet, kultur, arv, motstånd mot förtryck, kolonisering osv.

Att då som vit, uppvuxen i Sverige, anamma denna frisyr, utan att ha ett piss med rastafaris att göra, deras religion, förståelse för vad dom blivit utsatta för genom historien, deras behov av en egen identitet och bara sno det man vill, rakt av, för man tycker det är ballt...

Då är man ju faktiskt inte bara en idiot, utan en hänsynslös idiot.

Amanda Lind väljer att skaffa dreads för att hon tycker det är ballt att se lite exotisk ut, men utan att bära med sig något av det lidande som svarta på Jamaica har utsatts för genom historien eller dela deras religion.

Istället är Amanda Lind en vit kvinna, uppvuxen i Sverige, priviligerad, högutbildad och högavlönad.

Hennes frisy är ett hån.

Att sen inte stå för det, undvika frågor om det, svara typ "ja det är en viktig diskussion..." bagatelisera det... och sen ursäkta det med "du vet, jag har haft den här frisyren länge.."

Det är så dumt, så in i helvete dumt.

Att sen representera ett parti som säger sig vara emot rasism...
Rastafari som uppstod på 1930 talet äger dreds........ Ok, du vet bevisligen inte vad du snackar om (se mitt tidigare inlägg)
Citera
2024-04-28, 16:50
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Rastafari som uppstod på 1930 talet äger dreds........ Ok, du vet bevisligen inte vad du snackar om (se mitt tidigare inlägg)

Det är för att du är en respektlös idiot.

Förmodligen rasist.

Du tror, som den jävla idiot du är att "så länge nåt funnits i nån mening, nånstans, i historien" så är det FAIR GAME

Men så är det givetvis inte, det är som att påpeka att hakkors funnits tidigare, men det spelar väl för fan ingen roll när det är NAZISM folk förknippar det med?

Du skulle alltså, utan problem, gå runt på gator och torg med hakkors, därför att du skiter i vad ditt beteende betyder för andra människor, istället skulle du svamla om att "jomenseruatt... du vet hakkors... historiskt..."

Det är precis så idioten Amanda Lind agerar.

Att hon har dreads är ett hån mot svarta på samma sätt som att det vore att hån mot judar att bära hakkors.
Citera
2024-04-28, 16:52
Medlem
Crabbofixs avatar
Att skaffa dreads när man är 20 är ungdomligt oförstånd.

Att ha kvar samma dreads när man är 43 är oförlåtligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in