Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag undrar en sak. Jag tyckte det var bra att Trump blev president år 2016. Dels för att han ville skapa fred. Men det verkar som att vissa av hans väljare inte ville skapa fred. Dom ville att den ryska sidan ska vinna.
Idag så verkar det som att pro-Ryska krigshetsare klistrar sig fast hos diverse dom som är pro-Trump och försöker styra debatten att det är USA som krigar och fy på USA. Ryssland måste vinna till varje pris, annars väntas WWIII.
Trump åt andra sidan, han vill att NATO ska "pay your bills", dvs investera på ert försvar. Något som Putin och Ryssland starkt sätter sig emot.
Trump säger att han ska göra USA starkt igen. Men hans väljare verkar inte ha samma ambition att vilja göra det.
Det känns som Trumps rörelse är väldigt splittrad och alla vill styra en egen agenda på ryggen av Trump.
De flesta av dom ser det som en logisk möjlighet att bästa för världen är att låta Ryssland bli den dominerade kraften över USA.
Så varför är det ett sådant pro-Ryssland hos dom som är pro-Trump?
Jag säger inte att alla är det, men jag säger att det finns väldigt många. Vissa är till och med offentliga med det.
Är detta verkligen att göra USA starkt igen? Jag tycker det låter som att de prioriterar hellre Ryssland, än USA.
Jag kan förstå deras kritik till USA också. Men romantiseringen av Ryssland avslöjar dom att de byter hellre lag till auktoritärt ledarskap.
Det som du ser är pro Ryskt handlar bara om att se nyanserat på sin omvärld inte som ni med stora skygglappar och långa delar av nutidshistorien förträngda.
Det handlar alltså om att bedöma USA med precis samma måttstock som man ser Ryssland och med det synsättet så ser alla med bristfällig förståelse av internationell politik det som pro Ryskt för att man saknar förmågan att se saker för vad dom verkligen är. Det handlar om en intellektuell och kulturell blockering som man måste penetrera med kunskap. Klarar man inte att komma över denna barriär så kommer man aldrig närma sig sanningen.
Maga handlar om att ta hand om sin egen befolkning inte att bedriva ett 30 tal krig som urholkar sin nations ekonomiska resurser och som i förlängningen bara leder till misär för alla andra än en handfull storföretag.
Med alla objektiva parametrar mätt dom sista 50 åren så säger historien att det är USA som är det största problemet för världsfreden. Ryssland är inget föredöme heller.