2024-02-28, 10:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag undrar en sak. Jag tyckte det var bra att Trump blev president år 2016. Dels för att han ville skapa fred. Men det verkar som att vissa av hans väljare inte ville skapa fred. Dom ville att den ryska sidan ska vinna.

Idag så verkar det som att pro-Ryska krigshetsare klistrar sig fast hos diverse dom som är pro-Trump och försöker styra debatten att det är USA som krigar och fy på USA. Ryssland måste vinna till varje pris, annars väntas WWIII.

Trump åt andra sidan, han vill att NATO ska "pay your bills", dvs investera på ert försvar. Något som Putin och Ryssland starkt sätter sig emot.

Trump säger att han ska göra USA starkt igen. Men hans väljare verkar inte ha samma ambition att vilja göra det.

Det känns som Trumps rörelse är väldigt splittrad och alla vill styra en egen agenda på ryggen av Trump.
De flesta av dom ser det som en logisk möjlighet att bästa för världen är att låta Ryssland bli den dominerade kraften över USA.

Så varför är det ett sådant pro-Ryssland hos dom som är pro-Trump?
Jag säger inte att alla är det, men jag säger att det finns väldigt många. Vissa är till och med offentliga med det.

Är detta verkligen att göra USA starkt igen? Jag tycker det låter som att de prioriterar hellre Ryssland, än USA.

Jag kan förstå deras kritik till USA också. Men romantiseringen av Ryssland avslöjar dom att de byter hellre lag till auktoritärt ledarskap.
Citera
2024-02-28, 10:34
Medlem
Trump sa att det var nåt skumt med 9/11 samma dag som det hände.
Många som röstade på honom trodde att han skulle avslöja vad han visste.

Det gjorde han inte men folk hoppas fortfarande på att han KOMMER att avslöja några falska flaggor och rymdbluffar.

Nyfikenheten styr helt enkelt.
Citera
2024-02-28, 10:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
En bra fråga som vi får hoppas att forumets vatniks har nått svar på. Personligen tror jag inte att Trump som president kommer att gynna ryssen. Putin själv har uttalat att han hellre ser Biden fortsätta än den oförutsägbare Trump. Men det kan förstås bara vara nått han säger.

Jag minns att Trump bombade skiten ur Rysslands allierade Syrien och al-Assad bara för att han vaknade på fel sida av sängen. Tror nog Putin till viss del oroar sig för vilken "lösning" Trump talar om då han säger att han ska lösa Ukraina konflikten. Vatniksen verkar övertygade om att det skulle gynna Ryssland, men jag är inte så säker.
Citera
2024-02-28, 11:12
Medlem
Glostrups avatar
Trumps väljare är inte nödvändigtvis inställda på att landet ska vara en demokrati; de vill bara att staten ska lämna medborgarna i fred, och om det betyder demokrati eller diktatur struntar de egentligen i. De ser demokrati som ett alldeles för krångligt sätt att snabbt ta stora beslut, vilket gör att ett auktoritärt system som tänker på amerikanernas bästa (America first) men inte inskränkte deras friheter (minimal state) vore bättre än ett demokratiskt system som har en massa byråkrater som ska följa en massa regler. Så att Ryssland är en auktoritär stat är inte ett problem i sig för Trumps väljare.

Den andra saken är att Trumps väljare är fast förankrade i religiösa konservativa värden; kärnfamiljen, mannen som familjens överhuvud, heterosexualitet som norm, kyrklighet, enbart reproduktiv sex, abort är likställt med mord, bibelns överhöghet över vetenskapen, osv. Det innebär att väljarna gillar regimer som arbetar mot jämlikhet, lika rättigheter för alla (oavsett sexualitet), och allt annat som av fundamentalistiska kristna kan anses som ”dekadens”. Rysslands förtryckande av HBTQ mm ses av dessa väljare som ett tecken på att den ryska staten har rätt värderingar.

Att Ryssland har blivit ok för maga handlar nog mest om att de mest fanatiska trumpväljarna ser världen som en kamp mellan gott och ont, kristna värderingar mot ”onda” värderingar, den vita kulturen mot alla andra kulturers, den amerikanska drömmen (50-talet) mot globaliseringen. Och där ser de Rysslands agerande mot homosexuella, abort mm som att Ryssland är fiendens fiende, dvs en vän.

Sen kläcker Trump ur sig en massa svammel och floskler som ska få den amerikanska arbetarklassen att tro att han, en narcissistisk miljardär, står på deras sida. Alltmedan han själv producerar sitt maga-skräp i Kina, vräker fattiga hyresgäster, utarmar sina leverantörer etc. Trumps enda väg är att söndra och härska, och om det är bra förvånas egen ekonomi och sina planer att hålla Ryssland högre än det demokratiska Europa - så är det budskapet han kommer att repetera. Och hans väljare har inte förstånd annat än att tro på honom, han är ju guds utsände för att rädda Amerika…

Det republikanska partiet är (tyvärr) borta, ersatt inifrån av en magasekt som är Trumps och den evangeliska högerns nyttiga idioter. Klassiska republikanska Presidenter som Roosevelt, Reagan och Bush har misstänkliggjorts som ”globalister”, och religiösa frågor har blivit viktigare än världsliga. Så magaväljare ser hellre Rysslands auktoritära religiositet än det ateistiska Europa. Trump struntar helt i religionen, men om den är en drivkraft för att väljarna ska älska honom så spelar han förstås det spelet.
Citera
2024-02-28, 11:16
Bannlyst
De blev pro-rättvisa.
Citera
2024-02-28, 11:45
Medlem
hjaelploskilles avatar
Det handlar helt enkelt om polariseringen samt sektbeteendet i amerikansk politik. Vänstern är den enda som konstant bråkar inbördes, libs och Magas är kollektivister som faller i led oavsett vad. Hade Biden varit pro Ryssland så hade han kallats för kommunist av Trumpsupportrar som hade åberopat antiryska talking points i sann Reagananda. Idag är det Biden som vill skicka stödpaket till Ukraina och då måste så klart Trumpsupportrar ställa sig på den ryska sidan.
Citera
2024-02-28, 11:51
Avstängd
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Trumps väljare är inte nödvändigtvis inställda på att landet ska vara en demokrati; de vill bara att staten ska lämna medborgarna i fred, och om det betyder demokrati eller diktatur struntar de egentligen i. De ser demokrati som ett alldeles för krångligt sätt att snabbt ta stora beslut, vilket gör att ett auktoritärt system som tänker på amerikanernas bästa (America first) men inte inskränkte deras friheter (minimal state) vore bättre än ett demokratiskt system som har en massa byråkrater som ska följa en massa regler. Så att Ryssland är en auktoritär stat är inte ett problem i sig för Trumps väljare.

Den andra saken är att Trumps väljare är fast förankrade i religiösa konservativa värden; kärnfamiljen, mannen som familjens överhuvud, heterosexualitet som norm, kyrklighet, enbart reproduktiv sex, abort är likställt med mord, bibelns överhöghet över vetenskapen, osv. Det innebär att väljarna gillar regimer som arbetar mot jämlikhet, lika rättigheter för alla (oavsett sexualitet), och allt annat som av fundamentalistiska kristna kan anses som ”dekadens”. Rysslands förtryckande av HBTQ mm ses av dessa väljare som ett tecken på att den ryska staten har rätt värderingar.

Att Ryssland har blivit ok för maga handlar nog mest om att de mest fanatiska trumpväljarna ser världen som en kamp mellan gott och ont, kristna värderingar mot ”onda” värderingar, den vita kulturen mot alla andra kulturers, den amerikanska drömmen (50-talet) mot globaliseringen. Och där ser de Rysslands agerande mot homosexuella, abort mm som att Ryssland är fiendens fiende, dvs en vän.

Sen kläcker Trump ur sig en massa svammel och floskler som ska få den amerikanska arbetarklassen att tro att han, en narcissistisk miljardär, står på deras sida. Alltmedan han själv producerar sitt maga-skräp i Kina, vräker fattiga hyresgäster, utarmar sina leverantörer etc. Trumps enda väg är att söndra och härska, och om det är bra förvånas egen ekonomi och sina planer att hålla Ryssland högre än det demokratiska Europa - så är det budskapet han kommer att repetera. Och hans väljare har inte förstånd annat än att tro på honom, han är ju guds utsände för att rädda Amerika…

Det republikanska partiet är (tyvärr) borta, ersatt inifrån av en magasekt som är Trumps och den evangeliska högerns nyttiga idioter. Klassiska republikanska Presidenter som Roosevelt, Reagan och Bush har misstänkliggjorts som ”globalister”, och religiösa frågor har blivit viktigare än världsliga. Så magaväljare ser hellre Rysslands auktoritära religiositet än det ateistiska Europa. Trump struntar helt i religionen, men om den är en drivkraft för att väljarna ska älska honom så spelar han förstås det spelet.
Några korrekta iakttagelser följt av en räcka floskler och överdrifter ger knappt godkänt.

Fenomenet som syns i USA just nu kallas projicering och innebär att de som gillar Ryssland och Putin just nu röstar på Trump eftersom han hotat med att vända Europa och Nato ryggen. De tror att han är deras man. I själva verket är Trump bara ute efter att få Europa att öppna plånboken och stå för sina egna försvarskostnader, något USAs ledare försökt åstadkomma i decennier men bara trumpen kommer åstadkomma. I en feminiserad pk västvärld där alla oroar sig för vad man vågar säga vinner den som skiter i konventionerna - gäller Trump och Åkesson. Resten darrar som asplöv.
Citera
2024-02-28, 11:58
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag undrar en sak. Jag tyckte det var bra att Trump blev president år 2016. Dels för att han ville skapa fred. Men det verkar som att vissa av hans väljare inte ville skapa fred. Dom ville att den ryska sidan ska vinna.

Idag så verkar det som att pro-Ryska krigshetsare klistrar sig fast hos diverse dom som är pro-Trump och försöker styra debatten att det är USA som krigar och fy på USA. Ryssland måste vinna till varje pris, annars väntas WWIII.

Trump åt andra sidan, han vill att NATO ska "pay your bills", dvs investera på ert försvar. Något som Putin och Ryssland starkt sätter sig emot.

Trump säger att han ska göra USA starkt igen. Men hans väljare verkar inte ha samma ambition att vilja göra det.

Det känns som Trumps rörelse är väldigt splittrad och alla vill styra en egen agenda på ryggen av Trump.
De flesta av dom ser det som en logisk möjlighet att bästa för världen är att låta Ryssland bli den dominerade kraften över USA.

Jag säger inte att alla är det, men jag säger att det finns väldigt många. Vissa är till och med offentliga med det.

Är detta verkligen att göra USA starkt igen? Jag tycker det låter som att de prioriterar hellre Ryssland, än USA.

Jag kan förstå deras kritik till USA också. Men romantiseringen av Ryssland avslöjar dom att de byter hellre lag till auktoritärt ledarskap.

Det som du ser är pro Ryskt handlar bara om att se nyanserat på sin omvärld inte som ni med stora skygglappar och långa delar av nutidshistorien förträngda.

Det handlar alltså om att bedöma USA med precis samma måttstock som man ser Ryssland och med det synsättet så ser alla med bristfällig förståelse av internationell politik det som pro Ryskt för att man saknar förmågan att se saker för vad dom verkligen är. Det handlar om en intellektuell och kulturell blockering som man måste penetrera med kunskap. Klarar man inte att komma över denna barriär så kommer man aldrig närma sig sanningen.

Maga handlar om att ta hand om sin egen befolkning inte att bedriva ett 30 tal krig som urholkar sin nations ekonomiska resurser och som i förlängningen bara leder till misär för alla andra än en handfull storföretag.

Med alla objektiva parametrar mätt dom sista 50 åren så säger historien att det är USA som är det största problemet för världsfreden. Ryssland är inget föredöme heller.
Citera
2024-02-28, 12:14
Medlem
nerdnerds avatar
Är helt enkelt bara så att tRump är Putins manchurian candidate i amerikansk politik, groomad under lång tid med bl a ryzka fastighetsköp till överpris för att rädda tRumps ekonomi.

Och tRumps följare är bara för korkade för att gå emot sin GOPfather på någon punkt öht, t o m om det handlar om att vara mot mer pengar för att skydda USAs gränser, som förrädaren tRump är emot eftersom samma paket också skulle stödja Ukraina vilket ju är emot KGB-Putins intressen.
Citera
2024-02-28, 12:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaeljordan
De blev pro-rättvisa.
Hur fick du ihop det med att ge sitt stöd till Ryssland? Anar en enorm tankevurpa...
Citera
2024-02-28, 13:16
Medlem
För att folk som är ProTrump och ProRyss är blåsta.
Ang. Trump röstar man mest på honom för att han är antiwoke. Min fiendes fiende är min vän typ.
Skulle lätt gå att hitta en mer normal person än Trump som är mot wokedumheterna.
Det är som när Skavlan frågade Jordan Peterson vem han väljer om han måste välja mellan moderna feministerna och Trump. Han svarade Trump.
Lesser of two evils, resonerade han nog.
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-02-28 kl. 13:19.
Citera
2024-02-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Påhitt.
Det finns ingen utbredd pro-Ryssland/pro-Putin bland Trumpanhängare.
Vad som däremot finns är en desperat vänsterrörelse som drar i alla halmstrån de kan och sprider desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in