2024-02-29, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dodge Ram:en är momsfri, dvs man lyfter momsen vid inköp, dessutom lyfter man momsen på diesel/bensin via firman, dvs 25% billigare kör man, som hantverkare kan man även använda den privat, dvs man kör oftast direkt till kund varje morgon eller för en gratis frukost på byggvaruhusens proffsavdelning o snacka lite skit med kolleger samtidigt.

Det finns ju olika utrustningsnivåer på Ramen såklart men dem som hantverkarna i åtminstone Sthlmsområdet glider runt i är inte den billigaste så det är ändå runt miljonen som ska ut ex moms.

Har en bekant som under pandemin ville byta yrke och satsade på att bli hantverkare. Han gör lite enklare jobb och det jag sett är väldigt bra. Dock så fick han lära sig av en kollega som jobbat länge att man minst ska köpa en maskin som man bakar in i kundens faktura. Han tar 700-1000 kr/h beroende på vilket jobb det var och tjänar mycket pengar på att fakturera kunden för materialet för kundens pris i affären och plockade själv ut mellanskillnaden för hans egen rabatt.

Jag skulle självklart också kunnat bli hantverkare istället för att gnälla men det är verkligen en bransch som levt på övertid ganska länge.
Citera
2024-02-29, 03:53
Medlem
Running_mans avatar
Perfekt läge att förhandla till sig ett bra pris på exempelvis ett nytt badrum då?
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Nu var ju räkneexemplet 50 brutto, inte 32 netto, men visst, det kanske är för lite med 50 också, jag känner inga egenföretagare som tar ut så mycket i lön men snickare kanske är ett annat släkte
Notera att det gäller medianlön.
Citera
2024-02-29, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är såklart en viss inlärningskurva för att utföra alla jobb, och fördelen med en erfaren hantverkare är att denne dragit en massa kabel, joxat tusen rör eller slagit i en miljon spikar tidigare. Sen har de även bra verktyg och ledning från andra mer erfarna.

De flesta normalbegåvade och funktionella kan dock lära sig detta även om det inte blir tipp topp första gången. Hantverkare är överlag inga oerhörda talanger som föddes med en hammare i näven.

ROT-avdraget kan avskaffas nu när ingen slänger runt en massa cash svart längre. Betala en badrumsrenovering om 100k med en sedelbunt? Jo tjena, lycka till.

Jo dem flesta kan säkert lära sig, men det tar lång tid. Installationer som vvs och el är inget en hemmapulare ska ge sig på. Sett en hel del olika lösningar inom el som är direkt livsfarliga och kan skapa brand så jo det måste vara tiptop funktionsmässigt. Säger inte att hantverkare är en större talang även om det krävs en typ av personlighet för att bli duktig på det. Men det är väldigt få som orkar göra jobbet därav så blir efterfrågan hög och därmed lönen högre.
Citera
2024-02-29, 06:35
Medlem
Underbart. Dags för dessa f.d. mobbare som sket i skolan att få den lön de förtjänar. En polack kan ersätta er när som helst.
Citera
2024-02-29, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Så du har frågat om en hantverkare vill ta ett jobb och du får inte svar? De har oftast inplanerade kommande arbeten många månader i förväg och tar inte småjobb/rum hur som helst.

Hur har du bett dem? Våra kunder tar kontakt och är det intressant lämnar vi offert. Annars tackar vi nej och förklarar varför.

Jag ogillar kraftigt icke motiverat gnäll på hantverkare men hade en ganska omfattande renovering för några år sedan, runt miljonen. I samband med detta bokade jag in ett flertal firmor varav två inte dök upp på avtalad god och utan att höra av sig - det lär nog inte hända idag på en mer mättad marknad. Kan hända att jag hade otur men hörde liknande berättelser från andra i området.
Citera
2024-02-29, 06:46
Medlem
Det är inte konstigt då de luras och är svindyra. Det skulle behöva rensas upp i det träsket
Citera
2024-02-29, 06:49
Medlem
Leckies avatar
Hantverkare är precis som Läkare, renoverar kroppen eller hemmet. Alla kan använda en stetoskop och säga att man ska äta två apelsiner per dag.

Renovera själva om det ska gnällas.
Det är bara storbyggen som har det svårt.
Citera
2024-02-29, 06:53
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Jag ogillar kraftigt icke motiverat gnäll på hantverkare men hade en ganska omfattande renovering för några år sedan, runt miljonen. I samband med detta bokade jag in ett flertal firmor varav två inte dök upp på avtalad god och utan att höra av sig - det lär nog inte hända idag på en mer mättad marknad. Kan hända att jag hade otur men hörde liknande berättelser från andra i området.

Då ska du vara glad om de lämnat offert och sen inte dök upp för då var det knappast seriösa firmor. Och utan att höra av sig - du måste väl kontaktat dem och frågat var fan de är om ni avtalat jobb och dag och tid??
Har de lämnat offert och du har godkänt den så är det bindande.
Och vad menar du med liknande grejer berättelser i området? Hantverkare brukar inte hålla sig i ett område.
Citera
2024-02-29, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Jag vill försvara de hantverkare jag anlitat. Jag har anlitat dem eftersom de kan tapetsera, de kan el, de kan reparera fuktskador, de kan detta att lägga om tak när jag inte kan sådant. Visst, man kan gå på nitar också och bli lurad, tex att få sig ett skittak, men så har inte skett. Man får ta in offerter och räkna ut vem man bör lita på.

Men ja det är säkert svettigt så fort kredit-kranen stramats åt. Den måste stramas åt och det borde ha skett för 20 år sedan redan.
Citera
2024-02-29, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Jo dem flesta kan säkert lära sig, men det tar lång tid. Installationer som vvs och el är inget en hemmapulare ska ge sig på. Sett en hel del olika lösningar inom el som är direkt livsfarliga och kan skapa brand så jo det måste vara tiptop funktionsmässigt. Säger inte att hantverkare är en större talang även om det krävs en typ av personlighet för att bli duktig på det. Men det är väldigt få som orkar göra jobbet därav så blir efterfrågan hög och därmed lönen högre.

El? Dra lite kabel i VP-rör klarar en apa av att göra. VVS är en annan femma.
Citera
2024-02-29, 07:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Det är för att han plockat ut nya handskar och batterier hos sin grossist precis som han plockar ut allt annat material han behöver till den kunden. Materialet som använts skickas från grossist direkt till en arbetsorder som sedan faktureras till kunden. Om materialet är förbrukningsmaterial så är det väl ok att fakturera kunden det men större eller dyrare saker man använder flera gånger brukar jag själv lägga på den stora arbetsordern som då inte faktureras till kunden utan går på företaget man jobbar för eller märka som arbetsbil/lager. Dom där handskarna var så klart dyra men å andra sidan har den där elektrikern plockat andra småsaker från sin arbetsbil som inte fakturerats till kunden. Det är ge och ta med den typen av material.
Som jag tolkar det tycker du det är helt ok för en hantverkare att debitera en tredjedel av ett batteripack och en femtedel av ett par handskar.

Men då är frågan var gränsen går. Kan hantverkaren debitera för skor? Elektrikern måste ju ha speciella isolerade skor. Ska han debitera för sina arbetskläder överhuvudtaget? Om det är kallt och han måste vara ute kanske han behöver en varm jacka. Ska kunden som råkade ha det första utomhusjobbet betala för jackan?

Hur mycket arbetstid ska hantverkaren lägga på att kolla hur mycket hans personliga utrustning slits? Ska han mäta på batterierna före och efter jobbet så han ser exakt hur mycket de förbrukats? Eller finns det ficklampor med inbyggd tidsmätare, så man kan se hur länge man lyst med lampan på vart jobb?

Och som vanligt är frågan hur han kommunicerar detta med kunden. I fallet som jag länkade till har elektrikern tydligen berättat vilken timkostnad han har, men inte berättat att ficklampsbatterier och arbetshandskar inte ingår i jobbet utan debiteras separat. Har hantverkaren gjort fel som inte berättat detta i samband med prisdiskussionerna eller ska kunden fatta detta av sig själv?
Citera
2024-02-29, 07:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdricka
Du låter bitter. Om det är så enkelt ("hamra, såga och skruva") varför gjorde du det inte själv då?

Det gör jag. Det är inte särskilt svårt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in