• 5
  • 6
2024-02-27, 18:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaVirgin
För att besvara ett par frågor:
Sambon känner till situationen.

Lånen enligt nedan.

450.000 (kostar 7000 i månaden), 250.000 (4500), 200.000 (3200).

Kreditkort: 50.000 (1600), 70.000 (2200)

Snabblån om 110.000 uppdelade in 4 mindre lån (8000).

Hyra 11.000 inkl. El.
Har en bil som är avbetald, är idag värd 60.000.
Försäkring, CSN, mat, barnomsorg och annat cirka 10.000.

Samlade utgifter: 47.500. Om jag betar av snabblånen hamnar jag under 40.000 i utgifter, men det blir att leva på existensminimum i minst 10 år, som det tar att betala av lånen.

Frågan om det är mer värt att byta jobb, gå ned i lön och låta skulderna gå till inkasso och sen leva med skuldsanering (existensminimum) i 5 år. Det extrajobb jag har är på företaget, så pengarna kommer inte till mitt privata konto. Jag tänker att ränteutgifterna täcker upp i alla fall för en del av obetald skatt på lön jag tar från företaget.

Tanken är att i april, efter deklarationen söka samlingslån, och på så vis få ned kostnaderna. Oklart om jag blir beviljad något, men det känns som sista chansen.
Du ska givetvis betala av de lån som har högst ränta först. Du kan kanske till och med förhandla med långivarna till de billigaste lånen att få skjuta upp inbetalningarna någon månad och lägga alla de pengarna på de dyraste lånen.
Citera
2024-02-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Varför ska du vänta med att söka samlingssånger? Sök det nu med en gång om du nu ska.
För att jag hade högre lön förra året än året innan = större chans att få ett samlingslån
Citera
2024-02-27, 18:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
För att jag hade högre lön förra året än året innan = större chans att få ett samlingslån
Det finns kanske något annat sätt att visa vad du tjänat än att visa din självdeklaration? Visa upp lönebesked?
Citera
2024-02-27, 18:37
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du ska givetvis betala av de lån som har högst ränta först. Du kan kanske till och med förhandla med långivarna till de billigaste lånen att få skjuta upp inbetalningarna någon månad och lägga alla de pengarna på de dyraste lånen.

Det kan finnas psykologiska anledningar till att betala av de minsta lånen först. Att man ser att de försvinner och att antalet lån blir färre, hur det på så vis blir mer pengar över till att betala ner på de kvarvarande lånen.

Det är extremt omvälvande att ge sig in i en fight med sina skulder. Anledningen till att man hamnat i situationen från första början är att man inte klarar av att skjuta tillfredsställande på framtiden, och just därför kan det vara viktigare med lite psykologiska vinster tidigt om alternativet är att man annars kanske ger upp.
Citera
2024-02-27, 18:43
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
För att besvara ett par frågor:
Sambon känner till situationen.

Lånen enligt nedan.

450.000 (kostar 7000 i månaden), 250.000 (4500), 200.000 (3200).

Kreditkort: 50.000 (1600), 70.000 (2200)

Snabblån om 110.000 uppdelade in 4 mindre lån (8000).

Hyra 11.000 inkl. El.
Har en bil som är avbetald, är idag värd 60.000.
Försäkring, CSN, mat, barnomsorg och annat cirka 10.000.

Samlade utgifter: 47.500. Om jag betar av snabblånen hamnar jag under 40.000 i utgifter, men det blir att leva på existensminimum i minst 10 år, som det tar att betala av lånen.

Frågan om det är mer värt att byta jobb, gå ned i lön och låta skulderna gå till inkasso och sen leva med skuldsanering (existensminimum) i 5 år. Det extrajobb jag har är på företaget, så pengarna kommer inte till mitt privata konto. Jag tänker att ränteutgifterna täcker upp i alla fall för en del av obetald skatt på lön jag tar från företaget.

Tanken är att i april, efter deklarationen söka samlingslån, och på så vis få ned kostnaderna. Oklart om jag blir beviljad något, men det känns som sista chansen.

Tack för detaljerna, de gav viss hjälp att förstå, men kan du lista hur mycket räntorna är? Vad lånen kostar i månaden säger inget om hur lång tid det tar att bli kvitt dem, eller hur mycket snabbare det går om du ökar nedbetalningen på ett av dem med ett par tusen.

Du kan absolut komma ut ur det här.

Berätta gärna mer om var i landet du bor, och hur du bor.

Du har en sambo, är den totala hyran 22000kr i månaden och din del 11000kr?
Citera
2024-02-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Tack för detaljerna, de gav viss hjälp att förstå, men kan du lista hur mycket räntorna är? Vad lånen kostar i månaden säger inget om hur lång tid det tar att bli kvitt dem, eller hur mycket snabbare det går om du ökar nedbetalningen på ett av dem med ett par tusen.

Du kan absolut komma ut ur det här.

Berätta gärna mer om var i landet du bor, och hur du bor.

Du har en sambo, är den totala hyran 22000kr i månaden och din del 11000kr?

Jag betalar hela hyran, då sambon studerar, samt att hon står för barnets kostnader. Jag bor i en mellanstor stad med 140 tusen invånare. Lånet om 450.000 har en ränta på cirka 7-8, lånet på 250.000 har 14% ränta och lånet på 200.000 15%. Snabblånen har betydligt högre räntor, men har inte siffrorna framför mig just nu.
Citera
2024-02-27, 19:40
Medlem
1,2 mille i skuld, det är väl ingenting?
Jag har dubbelt så mycket i skuld i form av bolån.

Förstår att du säkert har högre än 5% ränta på vissa v dna lån, men ändå...
Du får se till att amortera av de dyraste lånen först (de med högst ränta), och leva så snålt som möjligt. Skippa oxfile, hämtmat och alkohol, lägg pengarna på att amortera.
Citera
2024-02-27, 19:40
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Jag betalar hela hyran, då sambon studerar, samt att hon står för barnets kostnader. Jag bor i en mellanstor stad med 140 tusen invånare. Lånet om 450.000 har en ränta på cirka 7-8, lånet på 250.000 har 14% ränta och lånet på 200.000 15%. Snabblånen har betydligt högre räntor, men har inte siffrorna framför mig just nu.

Då tycker jag att du skall använda dig av den metod som kallas ”debt snowball”, dvs du betalar de minsta lånen först (vilket är dina 4 st ca 30000kr snabblån), ett lån åt gången. Betala minimalt på alla utom det minsta lånet där du lägger all kraft tills det är nedbetalt. Detta ser ut att sammanfalla med dyrast ränta först, så det är ju en extra bonus.

Har du pratat med dina lånegivare om din situation? Om du ringer de en efter en i omvänd ordning, dvs det största lånet först, och berättar att du sitter i klistret och kanske måste låta allt förfalla och gå till skuldsanering, då har du kanske en möjlighet att få ner räntor, stanna upp betalning och ränta en period för att fokusera på mindre lån fortare, få delar av lån avskrivna osv. Hur du skall bete dig i sådana samtal kan du få hjälp med av kommunens ekonomirådgivare. Tänk noga igenom, planera och rollspela dessa samtal innan du ringer för att få till det. Du skall inte hota dem, du skall verka villig till att betala tillbaka men ha problem.

Behöver du bilen för att ta dig mellan hem och jobben? Eller är det mest en bekvämlighet som sparar dig några minuter? Vad kostar det att parkera, försäkring, drivmedel, besiktning på osv om du slår ut det per månad?

Väljer du att låta räkningar gå till inkasso och fogden då bränner du alla dina broar att fixa det på det sätt jag förklarat. Det är nu innan det gått så långt som du fortfarande har en möjlighet. Och det finns inga garantier för att du får skuldsanering, så den strategien kan bakfyra och göra det ännu värre.
Citera
2024-02-27, 19:52
Medlem
consultezs avatar
Citat:

Det är för mig helt oförståeligt att du VÄNTAR med att söka ett samlingslån??? Du kan ju styrka dina inkomster under 2023 med lönespecifikationer samt utdrag från skatteverket.

Skulle du bara få ett sådant, så borde du ju både gå runt och kunna amortera en hel del varje månad, UTAN att jobba ihjäl dig.
Citera
2024-02-28, 00:59
Medlem
Ultramax3000s avatar
Citat:
Hej!

Jag har inom loppet av 10 år dragit på mig skulder som nu ligger på cirka 1.2 miljoner, bland annat till följd av spelmissbruk. Jag har en lön om 40.000 efter skatt, men i och med räntehöjningar så är det svårt att betala ikapp, då sambon är föräldraledig och kan inte bidra till ekonomin. Jag står således för de flesta utgifter (el, hyra, bil, försäkring osv). Jag har därför hittat ett arbete vid sidan om min fasta anställning där jag får ytterligare 25.000 i månaden (efter skatt). Som det är just nu så fungerar det, men jag kommer inte kunna jobba 200% till dess att skulderna är avbetalda, då det tär på psyket samt familjen (sambo + 1 barn).

Jag riskerar även att bli påkommen med att ha två arbeten, då detta lett till att jag inte är lika effektiv på jobbet. Detta leder i sin tur till en extrem ångest. Jag vet inte vad jag ska göra, ibland vill man bara kasta in handduken, men tänker då på barnet.

Vad har jag för alternativ? Fortsätta tills jag blir påkommen, riskerar då att stå utan arbete helt. Eller låta skulderna gå till inkasso och sen löneutmätning/skuldsanering? Är det lätt att få skuldsanering?

detta går att fixa över tid

1. Samla lånen och få ner månadskostnaden. Ring och prata med Lendo och berätta läget utan att ge din identitet. Lendo tjänar pengar på att lägga om lån så det är i deras intresse att ge dig bra råd. Helt anonymt. Så får du koll på dina möjligheter.

2. Om du inte får till en vettig avbetalningsplan gör skuldsanering. Mina föräldrar satte sig i skuld som de aldrig sanerade och dog utfattiga som hyresgäster. Var inte som mina föräldrar.
Ljug och fejka dig till en skuldsanering. Jobba svart. Jobba utomlands. Men var smart och få bort skulden genom att spela systemet. (det är inte som att bankerna behöver mer pengar direkt)
Fem år är en lång tid för att få bort skulden med skuldsanering, men resten av livet är typ 50 år och det är fan så mycket mer värt.
Citera
2024-02-28, 08:56
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Betala av snabblånen först.

Psykologiskt sett blir det mycket enklare att tag i resten sedan.

Sedan samlar du resten av lånen till ett med lägre ränta.

Psykologiskt mycket bättre när du ser exakt vilket lån du har och vilken ränta du har.

Eftersom det bara är ett lån och en ränta.

Om du inte får samla lånen.
Ring alla företag du har lån hos och förklara att du kommer ta tag i situationen nu.
Fråga dem om du får skjuta upp ränta och betalning.

Därmed betalar du endast ett lån i taget tills det är klart. Och du slipper betala ränta på de andra lånen under tiden.

Jag vet inte om företagen gör detta men i lyxfällan gör de så hela tiden i alla fall.

Om de går med på det är det bra.
Om inte så har du gjort ett bra försök i alla fall.

Om ett enda företag går med på det är mycket vunnet.

Håll dig lugn när du ringer samtalen. De har ej gjort fel om de säger nej.

Men som sagt om ett enda företag säger ja är det väldigt bra
Citera
2024-02-28, 14:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Sista chansen? Att lösa ett samlingslån borde stå högst upp i listan över saker du kan göra för att ta kontroll över situationen. Att du inte redan har ringt varenda bank i Sverige utan börjar fundera över hur du ska göra för att gå till skuldsanering säger något om din karaktär.

Vänta inte på deklarationen. Ring nu, på en gång, till valfri bank och berätta. Sen ringer du nästa bank.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-02-28 kl. 15:02.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in