• 1
  • 2
2024-02-26, 11:59
Medlem
Hej!

Jag har inom loppet av 10 år dragit på mig skulder som nu ligger på cirka 1.2 miljoner, bland annat till följd av spelmissbruk. Jag har en lön om 40.000 efter skatt, men i och med räntehöjningar så är det svårt att betala ikapp, då sambon är föräldraledig och kan inte bidra till ekonomin. Jag står således för de flesta utgifter (el, hyra, bil, försäkring osv). Jag har därför hittat ett arbete vid sidan om min fasta anställning där jag får ytterligare 25.000 i månaden (efter skatt). Som det är just nu så fungerar det, men jag kommer inte kunna jobba 200% till dess att skulderna är avbetalda, då det tär på psyket samt familjen (sambo + 1 barn).

Jag riskerar även att bli påkommen med att ha två arbeten, då detta lett till att jag inte är lika effektiv på jobbet. Detta leder i sin tur till en extrem ångest. Jag vet inte vad jag ska göra, ibland vill man bara kasta in handduken, men tänker då på barnet.

Vad har jag för alternativ? Fortsätta tills jag blir påkommen, riskerar då att stå utan arbete helt. Eller låta skulderna gå till inkasso och sen löneutmätning/skuldsanering? Är det lätt att få skuldsanering?
Citera
2024-02-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaVirgin
Jag har därför hittat ett arbete vid sidan om min fasta anställning där jag får ytterligare 25.000 i månaden (efter skatt).
Se till att du betalar in tillräckligt med skatt. Om företagen drar endast vanlig skatt kommer du att gå back på skattekontot.

Här kan du göra en test för att se om du möjligen kan få skuldsanering. https://kronofogden.se/skuldsanering...ring#/bakgrund
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-26 kl. 12:12.
Citera
2024-02-26, 12:12
Medlem
Första är att blocka dig för allt spel. Du kommer inte lösa allt genom en storvinst. Försök samla all lån på ett ställe till lägsta ränta. Sen blir det att leva snålt.
Citera
2024-02-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Se till att du betalar in tillräckligt med skatt. Om företagen drar endast vanlig skatt kommer du att gå back på skattekontot.

Här kan du göra en test för att se om du möjligen kan få skuldsanering. https://kronofogden.se/skuldsanering...ring#/bakgrund

Kan man ansöka om skuldsanering utan att ha skulder hos kronofogden/inkasso?
Citera
2024-02-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Första är att blocka dig för allt spel. Du kommer inte lösa allt genom en storvinst. Försök samla all lån på ett ställe till lägsta ränta. Sen blir det att leva snålt.

Det är gjort. Har ej spelat på 6 månader.
Citera
2024-02-26, 12:18
Medlem
Citat:
Det är gjort. Har ej spelat på 6 månader.
Grattis,bra början.
Citera
2024-02-26, 12:20
Medlem
991ESSs avatar
Sälj befintligt boende och köp billigare.. alternativt
Hyr något billigt boende, oavsett vad det är, lägenhet, hus, husbil..
Sälj allt ni äger av värde, säg upp onödiga abonnemang och skräp som ej behövs.
Betala av alla skulder som går

Arbeta och betala av allt som är kvar
Efter en reset starta om och bygg erat nya liv..

Enkelt.
Senast redigerad av 991ESS 2024-02-26 kl. 12:23.
Citera
2024-02-26, 12:50
Medlem
Har du andra lån också?
Vilken ränta är det på spellånen?
Sambon har väl föräldtapenning?
Citera
2024-02-26, 13:03
Medlem
Citat:
Kan man ansöka om skuldsanering utan att ha skulder hos kronofogden/inkasso?

Ja det kan du.
Citera
2024-02-26, 13:07
Medlem
lemmelns avatar
Jag tycker du skall lista dina olika lån med räntor, samt övriga levnadskostnader och berätta om var i landet ni bor.

Utan den informationen är det väldigt svårt att ge rimliga förslag.

Med en inkomst på 65tkr efter skatt i månaden så känns det inte omöjligt att jobba sig ner från 1.2m till en hanterbar skuld, även om det kommer innebära slit i något år.
Citera
2024-02-26, 13:28
Medlem
Skuldsanering är den rätta vägen.

1. Ring till skuldrådgivningen i din kommun direkt. Berätta läget och situationen.
2. Ta absolut inga fler lån eller spela inte. Det sätter hinder för din skuldsanering.
3. Förmodligen kommer skuldrådgivningen rekommendera följande: Släppa alla lån till inkasso och KF och enbart det nödvändigaste (bostad, el etc), ansök om skuldsanering och få svar inom 6 mån, bygg buffert och spara varenda krona du kan under tiden du väntar på svaret.

Sedan är det existensminimum i 5 år som gäller, därefter är du en skuldfri man. Men existensminimum är ju mer än vad du har idag eftersom du går back. Bara positivt att i din sits ansöka om skuldsanering.

Läs mer om folks erfarenhet och ställ dina frågor om sanering på lånforum punkt se. De är mer kunniga och du kommer få bättre svar och kunna få svar på dina funderingar.

Råder dig även att omgående gå till GA-möten samt Spelfrihetens möten. Finns även digitala möten hos Spelfriheten.

Du är sjuk och kommer att leva med ditt spelberoende resten av livet. Du kommer behöva hantera din sjukdom till den sista dagen.

Tro mig, det finns ljus i tunneln och många har varit i sits, ge aldrig upp
Senast redigerad av ELKARTELL 2024-02-26 kl. 13:30.
Citera
2024-02-26, 14:02
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Skuldsanering är den rätta vägen.

1. Ring till skuldrådgivningen i din kommun direkt. Berätta läget och situationen.
2. Ta absolut inga fler lån eller spela inte. Det sätter hinder för din skuldsanering.
3. Förmodligen kommer skuldrådgivningen rekommendera följande: Släppa alla lån till inkasso och KF och enbart det nödvändigaste (bostad, el etc), ansök om skuldsanering och få svar inom 6 mån, bygg buffert och spara varenda krona du kan under tiden du väntar på svaret.

Sedan är det existensminimum i 5 år som gäller, därefter är du en skuldfri man. Men existensminimum är ju mer än vad du har idag eftersom du går back. Bara positivt att i din sits ansöka om skuldsanering.

Läs mer om folks erfarenhet och ställ dina frågor om sanering på lånforum punkt se. De är mer kunniga och du kommer få bättre svar och kunna få svar på dina funderingar.

Råder dig även att omgående gå till GA-möten samt Spelfrihetens möten. Finns även digitala möten hos Spelfriheten.

Du är sjuk och kommer att leva med ditt spelberoende resten av livet. Du kommer behöva hantera din sjukdom till den sista dagen.

Tro mig, det finns ljus i tunneln och många har varit i sits, ge aldrig upp

Det blir ingen skuldsanering med 40000kr i nettolön och 1,2 miljoner i skuld. Han har uppenbarligen betalningsförmåga.

Bort med bilen och flytta till billigare boende. Försök samla skulderna i ett lån med vettig ränta.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-02-26 kl. 14:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in