Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 11:03
  #1
Medlem
Folketstempels avatar
Utan bälte så dör man garanterat vid en frontalkrock i 55 km/h. Även de med bälte får svåra skador samt dör om de får de obältade flygande på sig bakifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=2gvuGeRNHMU

Säkrast är att sitta bältad långt bak i bussen utan obältade bakom sig.

Frågor: använder ni bälte i buss och om inte inte - varför gör ni inte det?
Citera
2024-02-26, 11:09
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Finns det bälte använder jag det. Det går inte ens att ta emot sig i 20-30 ´km/h om man är oförberedd. Man faller rakt framåt och slår ut tänderna i golvet.
Citera
2024-02-26, 11:13
  #3
Medlem
Alltid de senaste 20 åren eller så.
Citera
2024-02-26, 11:16
  #4
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Använder det inte.
Varför? Jo när jag va liten och åkte buss så fanns inte bälten.
Så det blev ju en vanesak att på buss har man inte bälte.

Och nu i vuxen ålder så åker man så sällan buss.
Och tar man bussajäveln så är det ju bussen in till stan osv. Och den har väl inte bälten? Eller?
Jag har inte ens kollat.
Ofta står jag upp så jag är redo för angrepp osv.

Skulle det komma någon taliban med kniv så kan jag snabbt klappa till han med min handväska
Citera
2024-02-26, 11:17
  #5
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Utan bälte så dör man garanterat vid en frontalkrock i 55 km/h. Även de med bälte får svåra skador samt dör om de får de obältade flygande på sig bakifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=2gvuGeRNHMU

Säkrast är att sitta bältad långt bak i bussen utan obältade bakom sig.

Frågor: använder ni bälte i buss och om inte inte - varför gör ni inte det?

Om man står länge bak i bussen då?
Och det är en sån dragspelsbuss som är skitlång.
Om man krockar i 30km/h vart i bussen landar man då?
Citera
2024-02-26, 11:21
  #6
Medlem
Jordgubbes avatar
Nog skillnad på innerstads- och landsvägsbussar. Kollar du Haverikommissionens slutrapport om bussolyckan i Sveg 2017 finner du där på sid 77 att "Sammanlagt använde 28 % av passagerarna i bussen bälte vid tid- punkten för olyckan. De tre som omkom satt alla obältade och blev utkastade under olycksförloppet. De dödande skadorna uppstod sannolikt när de klämdes mellan bussen och marken". Hotet är alltså även från sidan (marken underifrån, passagerare uppifrån) då man vält ner i diket och ännu inte stannat.
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-02-26 kl. 11:36.
Citera
2024-02-26, 11:27
  #7
Medlem
Folketstempels avatar
Jag funderar även ofta varför det inte finns bälten på tåg. Lokala pendeltåg är upp i 150km/h och krockar ibland med tex en lastbil som fastnat mellan bommarna.
Citera
2024-02-26, 11:41
  #8
Medlem
SexgalenZombies avatar
Risken att skadas vid färd med buss är extremt liten, läste jag någonstans. Kör många bussar i landet, och sker mycket få olyckor särskilt allvarliga.

Men visst, har man maximal otur är väl bälte bra.
Har ni bälten på flyg också?
Citera
2024-02-26, 11:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Risken att skadas vid färd med buss är extremt liten, läste jag någonstans. Kör många bussar i landet, och sker mycket få olyckor särskilt allvarliga.

Men visst, har man maximal otur är väl bälte bra.
Har ni bälten på flyg också?

Risken att krocka med bilen är också extremt liten. På flyget är bälte ett krav under delar av resan.
Citera
2024-02-26, 12:31
  #10
Medlem
Dakota74s avatar
Jag åkte till Italien vecka 7 med buss. Chauffören påminde om bälte och dom flesta inklusive mig själv använde bältet hela resan. Tror det blivit vanligare efter flera uppmärksammade olyckor.
Citera
2024-02-26, 12:43
  #11
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Risken att skadas vid färd med buss är extremt liten, läste jag någonstans. Kör många bussar i landet, och sker mycket få olyckor särskilt allvarliga.

Men visst, har man maximal otur är väl bälte bra.
Har ni bälten på flyg också?
När en bussolycka sker så går hela regionens akutvård upp i stabsläge då eventuellt 50 obältade passagerare måste få akut vård och opereras och ambulanser fördela dem runt i hela länet.

Så illa är det men inget folk har i medvetandet. Min körlärare när jag tog D-kort tvärnitade i 50 km/h för att visa oss effekten med bälte på oss.
En frontalkrock vill jag inte ens tänka på då chaufförer dör då den har ett par decimeter plåt och plast mellan sig och krock-objektet.

Jag har valt att inte köra buss av denna anledning, ett självmordsuppdrag.
Flygande väskor, mobiltelefoner etc dödar eller skadar passagerare samt flygande obältade människor, även om man har bälten.

Åka buss är livsfarligt helt enkelt, men man kan i alla fall försöka överleva med hjälp av de bälten om de finns. Tyvärr så får man stå upp i stadsbussarna som ej har bälten.

Jag tar upp ett känsligt ämne då även våra myndigheter har en skuld till säkerhetsbristerna.
Citera
2024-02-26, 13:28
  #12
Avstängd
Inte åkt buss på något år men använder bälte ibland och ibland inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback