• 1
  • 2
2024-02-25, 16:39
Medlem
Som jag förstår det tar mig sig till en metafysisk värld när man tagit sig ur grottan?

Någon som gjort den resan till "världen av former"?

Själv funderar jag på om vi människor är en lika lågt stående varande för andevärlden som hunden är för oss, och att andevärlden alltid kommer stå över oss och skapa våra världar. Att vi kanske är dömda till att aldrig någonsin kunna förstå ultimat verklighet lika lite som hunden kommer kunna förstå vår värld.

Exempelvis kan vi ju inte ens veta hur något kommit ur ingenting, och naturen av evigheten.
Citera
2024-02-25, 16:44
Medlem
Negercps avatar
Kan du formulera om det där?
Citera
2024-02-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Kan du formulera om det där?
PC approves of this message.
Citera
2024-02-25, 17:46
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
PC approves of this message.
Står PC för Peter Carlsson?
Citera
2024-02-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Står PC för Peter Carlsson?
Nästan
Citera
2024-02-25, 17:52
Avstängd
Citat:
Som jag förstår det tar mig sig till en metafysisk värld när man tagit sig ur grottan?

Själv funderar jag på om vi människor är en lika lågt stående varande för andevärlden som hunden är för oss, och att andevärlden alltid kommer stå över oss och skapa våra världar. Att vi kanske är dömda till att aldrig någonsin kunna förstå ultimat verklighet lika lite som hunden kommer kunna förstå vår värld.

Exempelvis kan vi ju inte ens veta hur något kommit ur ingenting, och naturen av evigheten.

Eh, alltså grottliknelsen handlar om människans kunskap om omvärlden.

För övrigt får du nog ta det lite lugnt med det kemiska.
Citera
2024-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser

För övrigt får du nog ta det lite lugnt med det kemiska.
Menar du att jag ska sluta med min antipsykotiska?
Citera
2024-02-25, 18:39
Medlem
Grottan är inget man tar sig ur. Idévärlden är den ”sanna” världen, men den kan inte vi människor ta del av, eftersom vi uppfattar världen genom våra begränsade sinnen.

Utanför den mänskliga erfarenheten finns sanningen, menade Platon. Enl Kant kan vi aldrig komma åt den. Enl Nietzsche är den irrelevant - det enda som finns är denna grotta.
Citera
2024-02-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Grottan är inget man tar sig ur. Idévärlden är den ”sanna” världen, men den kan inte vi människor ta del av, eftersom vi uppfattar världen genom våra begränsade sinnen.

Utanför den mänskliga erfarenheten finns sanningen, menade Platon. Enl Kant kan vi aldrig komma åt den. Enl Nietzsche är den irrelevant - det enda som finns är denna grotta.
Tack för svar! Var så jag förstod det också, visste bara inte det menades att vi inte kunde nå idévärlden som människor. Får vänta på det som kommer sen istället.
Citera
2024-02-25, 19:04
Medlem
Frågan är om någon/några eller något avsiktligt placerat oss i grottan. Det är ju i så fall ganska ondsint kan man tycka.
Citera
2024-02-25, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spherical

Platon visar själv hur människan kan ta sig ur grottan, du har nog missförstått något.
Grottan är en metafor.
Citera
2024-02-25, 23:08
Medlem
Citat:

Förstår inte vad du vill få fram?

Din tolkning och frågeställning rör sig i områden som filosofer, teologer och tänkare har utforskat under årtusenden. I Platons idélära representerar resan ut ur grottan och upptäckten av världen utanför en allegorisk framställning av övergången från okunnighet till kunskap, och i en bredare mening, från att uppleva den fysiska världen till att förstå de underliggande, eviga och oföränderliga formerna eller idéerna.

En hund förstår inte att vattnet ur en kran rinner från ett reningsverk med pumpar som forsar fram vattnet och att det värms av oljepannor eller kyls ned utav stora bassänger.
Vi förstår det när vi häller upp ett glas vatten.

Detta är en enkel förklaring.

En parallell jag drar till Platons verk är synen på hur massmedia länge har begränsat människors uppfattningar genom att projicera missvisande bilder, likt skuggorna i Platons grotta. Ett exempel på sådana illusioner är händelserna kring Nord Stream, som tydligt framställs som verk av CIA genom engagemang av ukrainska separatister. Dessutom framställs den Ukrainska Orangea revolutionen 2014 ofta som finansierad av CIA. Dessa händelser kan ses som moderna exempel på hur verkliga händelser kan manipuleras och framställas som skuggspel för allmänheten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in