2024-02-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den första urspårningen förstörde räls mm på en väldigt lång sträcka, om jag förstått rätt. Man bytte slipers på mer än en mil räls.

Det kan ju vara så att den nya urspårningen inträffat någonstans på den sträckan.

Läser du tråden Torkel?
Decembers urspårning skedde initialt 15km öster om Vassijaure station, närmare bestämt i Tornehamns växel. Där spårade första axeln ur och sedan drog den vagnen med sig flera axlar ur spår tills tåget stannade väster om Vassijaure station.

Februaris urspårnings skedde 6km väster om Vassijaure station närmre Katterjåkk. Två helt olika tågset och två helt olika sträckor och helt olika färdriktning. Tågen bara råkade stanna på samma stoppunkt båda gångerna.

Man böt slipers mellan Tornehamn och Vassijaure station.

Tyvärr väntar SHK på att skriva rapporten tills de har utrett denna olycka. Båda urspårkningarna lär komma på samma rapport.
Citera
2024-02-28, 19:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Läser du tråden Torkel?
Decembers urspårning skedde initialt 15km öster om Vassijaure station, närmare bestämt i Tornehamns växel. Där spårade första axeln ur och sedan drog den vagnen med sig flera axlar ur spår tills tåget stannade väster om Vassijaure station.

Februaris urspårnings skedde 6km väster om Vassijaure station närmre Katterjåkk. Två helt olika tågset och två helt olika sträckor och helt olika färdriktning. Tågen bara råkade stanna på samma stoppunkt båda gångerna.

Man böt slipers mellan Tornehamn och Vassijaure station.

Tyvärr väntar SHK på att skriva rapporten tills de har utrett denna olycka. Båda urspårkningarna lär komma på samma rapport.
Ja, jag såg det du skrev tidigare, men är ändå litet undrande. Har du någon källa på att den nya urspårningen skedde 6 km väster om Vassijaure station? 6 km väster om Vassijaure, då passerar man Katterjåkk och kommer nästan ända fram till Riksgrånsens station. Så om det där med Katterjåkk ståmmer så är det netydligt mindre än 6 km. De förstörda sträckorna överlappar varandra en bit, och det är.väl inte möjligt att slipers, räls och banvall reparerades på en litet längre sträcka än vad som gick sönder.

Men det lär väl klarna så småningom.
Citera
2024-02-28, 19:12
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Trafikverkets inkompetenta personal har givetvis sett till att inkompetenta människor fått i uppdrag att utföra reparationerna.
Kan tänka mig följande scenario: Lisa, som aldrig jobbat på riktigt och vars enda merit är hennes kön och politiska tillhörighet, låter reparationsuppdraget gå till "Bogdans kebab, kött och reparationsservice AB" istället för en kompetent svensk reparatör, eftersom det är politisk korrekt och antirasistiskt. När det sedan återigen går åt helvete så mörkar man det hela och kallar det "sabotage". Verkligheten får aldrig stå i vägen för den politiska sanningen.

Det är mer troligt att det är muslimjävlar som är i farten än ryssjävlarna.

Mycket troligt att ryZZarna har använt sig av muslimer för att sabotera banan. Samma som de ryZZkorkestrerade upploppen som också utförs av muslimerna i ryZZk tjänst.
Citera
2024-02-28, 19:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det har varit fler olyckor (totalt fyra större urspårningar på drygt två år), och det är ont om malmvagnar:

- För ett år sedan spårade ytterligare ett malmtåg ut, då vid Narvik på norska sidan. Hela 30 av 58 vagnar spårade ur, och även då blev det stora skador.

- Ytterligare ett år tidigare spårade 38 vagnar ur i Sikträsk, med ett veckolångt avbrott som följd.

- Många vagnar har fått skrotas och LKAB lider tydligen av vagnsbrist.

Känns kanske som att både vagnförsörjningen och underhåll av bana och vagnar är litet bristfälliga. Det är klart, bana och vagnar slits hårt av både klimat och de tunga lasterna, men med tanke på hur stora ekonomiska värden som står på spel, och som nu går förlorade, hade man - sett så här i backspegeln - tjänat på att lägga mer pengar på vagnar och underhåll.

https://www.gp.se/ekonomi/tag-med-tu...f-daf8d78da136
Citera
2024-02-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ja, jag såg det du skrev tidigare, men är ändå litet undrande. Har du någon källa på att den nya urspårningen skedde 6 km väster om Vassijaure station? 6 km väster om Vassijaure, då passerar man Katterjåkk och kommer nästan ända fram till Riksgrånsens station. Så om det där med Katterjåkk ståmmer så är det netydligt mindre än 6 km. De förstörda sträckorna överlappar varandra en bit, och det är.väl inte möjligt att slipers, räls och banvall reparerades på en litet längre sträcka än vad som gick sönder.

Men det lär väl klarna så småningom.

Det ska stå "inom" 6km.
Torkel.... Lite får du väl faktiskt göra själv?

Trafikverket själva:

25 februari, klockan 12.00
Det vi vet i nuläget är ett vi har skador i järnvägsanläggningen på en sträcka mellan Katterjokk och Vassijaure. Alltså inte på den del som vi återställt under de senaste två månaderna. Vi har konstaterat skador på räls, slipers och kontaktledning, Trafikverket.
https://www.trafikverket.se/om-oss/n...-pa-malmbanan/

SHK
Godståg 9914
Den 17 december 2023 spårade ett godståg lastat med järnmalm ur på sträckan Kopparåsen-Vassijaure på Malmbanan. Urspårningen orsakade stora skador på spårfordon och infrastruktur. Inga personskador uppstod.
https://www.havkom.se/utredningar/sp...4-pa-malmbanan

SJK
Från en medlem med lite koll:
"Forrige avsporing startet jo ved Tornehamn växeln, 15 kilometer borte fra Vassijaure."

"Medan jag uppfattar att bägge tågen (detta och det vid förra urspårningen) stannade på nästan exakt samma plats i västra Vassijaure.
Men att urspårningarna började på helt olika platser, den nya 5 km västerut, medan den gamla 15 km österut.
Och då är de skadade sträckorna nästan helt olika. "

https://www.postvagnen.com/node/13891

(Lata Flashbackare har ingen koll... För att vara TYDLIGT, citaten handlar om TVÅ urspråningar.)
Citera
2024-02-28, 19:42
Medlem
Citat:
Det har varit fler olyckor (totalt fyra större urspårningar på drygt två år), och det är ont om malmvagnar:

- För ett år sedan spårade ytterligare ett malmtåg ut, då vid Narvik på norska sidan. Hela 30 av 58 vagnar spårade ur, och även då blev det stora skador.

- Ytterligare ett år tidigare spårade 38 vagnar ur i Sikträsk, med ett veckolångt avbrott som följd.

- Många vagnar har fått skrotas och LKAB lider tydligen av vagnsbrist.

Känns kanske som att både vagnförsörjningen och underhåll av bana och vagnar är litet bristfälliga. Det är klart, bana och vagnar slits hårt av både klimat och de tunga lasterna, men med tanke på hur stora ekonomiska värden som står på spel, och som nu går förlorade, hade man - sett så här i backspegeln - tjänat på att lägga mer pengar på vagnar och underhåll.

https://www.gp.se/ekonomi/tag-med-tu...f-daf8d78da136

Varsegod!
Rapport-SHK-20023-04 (Malmbanan, och Sikträck-Linaälv den 7 november
2021, Norrbottens län

Citat:
I utredningen har det konstaterats att det fanns en utmattningsspricka i
rälen som ledde till ett rälsbrott.
Rälsbrottet uppstod efter det att loken och den första malmvagnen hade
passerat platsen. Senast när hjulaxel 19 på den andra vagnen passerade
platsen gick rälen av helt och den tvärgående kanten på rälen gjorde ett
matchande avtryck på hjulets löpyta. Rälen lämnade motsvarande
märken på de efterföljande hjulen på axel 20 till 23 innan belastningen
orsakade nästa brottställe framåt i högerrälen. Axel 24 rullade över den
lösa rälen och det nya brottstället lämnade ytterligare ett anslagsmärke
på hjulets löpyta.
Citera
2024-02-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Mycket troligt att ryZZarna har använt sig av muslimer för att sabotera banan. Samma som de ryZZkorkestrerade upploppen som också utförs av muslimerna i ryZZk tjänst.

Snarare att trafikverket har full fokus på att underhålla pendeltrafiken som går och då får de mycket äldre och udda linjerna ge vika. Malmbanan är väldigt gammal och den är välanvänd. De urspårningar som har utretts har orsakats av utmattningssprickor i rälsen.

Vid dessa två urspårningar kan det finnas omkringliggande faktorer som gör att myndigheterna vill koppla in den nationella säkerheten. Det behöver inte vara orsaken till urspårningen man fokuserar på.

(Du vet om att över 40% av Rysslands geografiska yta är muslimskt? Alla ryska enklaver är muslimska som exempel.)
Citera
2024-02-29, 11:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det ska stå "inom" 6km.
Torkel.... Lite får du väl faktiskt göra själv?

Trafikverket själva:

25 februari, klockan 12.00
Det vi vet i nuläget är ett vi har skador i järnvägsanläggningen på en sträcka mellan Katterjokk och Vassijaure. Alltså inte på den del som vi återställt under de senaste två månaderna. Vi har konstaterat skador på räls, slipers och kontaktledning, Trafikverket.
https://www.trafikverket.se/om-oss/n...-pa-malmbanan/

SHK
Godståg 9914
Den 17 december 2023 spårade ett godståg lastat med järnmalm ur på sträckan Kopparåsen-Vassijaure på Malmbanan. Urspårningen orsakade stora skador på spårfordon och infrastruktur. Inga personskador uppstod.
https://www.havkom.se/utredningar/sp...4-pa-malmbanan

SJK
Från en medlem med lite koll:
"Forrige avsporing startet jo ved Tornehamn växeln, 15 kilometer borte fra Vassijaure."

"Medan jag uppfattar att bägge tågen (detta och det vid förra urspårningen) stannade på nästan exakt samma plats i västra Vassijaure.
Men att urspårningarna började på helt olika platser, den nya 5 km västerut, medan den gamla 15 km österut.
Och då är de skadade sträckorna nästan helt olika. "

https://www.postvagnen.com/node/13891

(Lata Flashbackare har ingen koll... För att vara TYDLIGT, citaten handlar om TVÅ urspråningar.)
Jo, jag har läst meddelanden från Trafikverket m fl, och hade det i bakhuvudet när jag skrev mitt inlägg.

Trafikverket vet fortfarande inte var den nya urspårningen började, eller vad som orsakade den. De vet bara, att den började någonstans mellan Katterjåkk och Vassijaure. Att man har konstaterat skador på bananlåggningen på flera ställen lämgs den sträckan måste inte betyda att urspårningen börjat vid den västligaste av dem.

Vid reparationen efter den förra urspårningen har man förmodligen haft olika slags tåg/maskiner på rälsen väster om Vassijaure. Antagligen har man även kört bort loket från den första urspårningen i riktning mot Narvik. Kanske hade det med sig vagnar som inte spårat ur. Det är inte otänkbart att det uppstått någon skada på bananläggningen under något av dessa moment, eller att något föremål blivit kvarglömt eller ramlat av och ställt till det. I så fall finns det ett samband mellan de båda urspårningarna.

I dagsläget vet man inte om urspårningen beror på rälsbrott, vagnfel eller något annat, t ex någon oförutsedd följd av den tidigare reparationen.

Det man kan tycka är litet märkligt är att urspårningen sker med ett olastat malmtåg. Om det tunga loket - som väger 9 gånger mer än en tom vagn - passerar utan problem, medan tomma vagnar spårar ur, känns kanske rälsbrott som en mindre trolig orsak. Vagnfel - t ex hjul som går sönder - är väl också mindre vanligt vid olastade vagnar. Så kanske något föremål som ligger i vägen, eller en ovanlig skada, orsakad av någon maskin, som får en olastad vagn att hoppa till och spåra ur.

Man kan spekulera hur mycket som helst. Vi kanske har litet olika syn på saken, du och jag. Och jag säger inte att jag har rätt. Jag brukar nara vilja hålla alla dörrar öppna. Om några månader kommer förhoppningsvis besked från Haverikommissionen.
Citera
2024-02-29, 12:42
Medlem
Citat:
Jo, jag har läst meddelanden från Trafikverket m fl, och hade det i bakhuvudet när jag skrev mitt inlägg.

Trafikverket vet fortfarande inte var den nya urspårningen började, eller vad som orsakade den. De vet bara, att den började någonstans mellan Katterjåkk och Vassijaure. Att man har konstaterat skador på bananlåggningen på flera ställen lämgs den sträckan måste inte betyda att urspårningen börjat vid den västligaste av dem.

Vid reparationen efter den förra urspårningen har man förmodligen haft olika slags tåg/maskiner på rälsen väster om Vassijaure. Antagligen har man även kört bort loket från den första urspårningen i riktning mot Narvik. Kanske hade det med sig vagnar som inte spårat ur. Det är inte otänkbart att det uppstått någon skada på bananläggningen under något av dessa moment, eller att något föremål blivit kvarglömt eller ramlat av och ställt till det. I så fall finns det ett samband mellan de båda urspårningarna.

I dagsläget vet man inte om urspårningen beror på rälsbrott, vagnfel eller något annat, t ex någon oförutsedd följd av den tidigare reparationen.

Det man kan tycka är litet märkligt är att urspårningen sker med ett olastat malmtåg. Om det tunga loket - som väger 9 gånger mer än en tom vagn - passerar utan problem, medan tomma vagnar spårar ur, känns kanske rälsbrott som en mindre trolig orsak. Vagnfel - t ex hjul som går sönder - är väl också mindre vanligt vid olastade vagnar. Så kanske något föremål som ligger i vägen, eller en ovanlig skada, orsakad av någon maskin, som får en olastad vagn att hoppa till och spåra ur.

Man kan spekulera hur mycket som helst. Vi kanske har litet olika syn på saken, du och jag. Och jag säger inte att jag har rätt. Jag brukar nara vilja hålla alla dörrar öppna. Om några månader kommer förhoppningsvis besked från Haverikommissionen.

Jag vet inte hur du resonerar. Tågen utgick uppenbart från två olika håll, tåg 1 gick från öster och spårade ur sin första axel vid Torehamnars växel för att sedan slå stopp väster om Vassijaure station när tillräckligt många axlar var urspårade. Tåg2 gick från Narvik och samma där, första axeln gick ur spår någonstans vid Katterjåkk och stannade väster om Vassijaure station, samma plats. Det finns ingenting som kan länka dessa två händelser, då de färdades på två helt olika delar av banan i två helt olika färdriktning. Du får sedan tänka på att ett tågsätt kan vara flera kilometer långt. Jag citerade även en katastrofrapport som förklarar hur en urspårning kan gå till; nämligen att lokets axlar först går på en spricka, men rullar över den. Sedan rullar 19 axlar till över den sprickan som gör att sprickan öppnar sig mer. Påfrestningarna på sprickan gör att den sedan öppnar sig totalt och axel 24 spårar ur. Det betyder inte att axel 26 gör likadant, men axel 30 gör det osv. När tillräckligt många axlar är urspårade drar vagnarna ur sig själva och du får stopp upp till en mil från sprickan.
Citera
2024-02-29, 12:52
Medlem
bandspelarens avatar
Svensk järnvägstrafik är undermålig överlag. En bekants systerdotter reser med tåg i Sverige en del och har varit med om otaliga förseningar.
Situatonen i Finland är avsevärt bättre. Jag drabbades av en riktig försening för första gången i mitt liv nu i veckan. Tåget var 22 min sen men vid framkomsten hade det halverat förseningen (3,5 h färd).
Sverige håller på att rasa samman.
Citera
2024-02-29, 21:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag vet inte hur du resonerar. Tågen utgick uppenbart från två olika håll, tåg 1 gick från öster och spårade ur sin första axel vid Torehamnars växel för att sedan slå stopp väster om Vassijaure station när tillräckligt många axlar var urspårade. Tåg2 gick från Narvik och samma där, första axeln gick ur spår någonstans vid Katterjåkk och stannade väster om Vassijaure station, samma plats. Det finns ingenting som kan länka dessa två händelser, då de färdades på två helt olika delar av banan i två helt olika färdriktning. Du får sedan tänka på att ett tågsätt kan vara flera kilometer långt. Jag citerade även en katastrofrapport som förklarar hur en urspårning kan gå till; nämligen att lokets axlar först går på en spricka, men rullar över den. Sedan rullar 19 axlar till över den sprickan som gör att sprickan öppnar sig mer. Påfrestningarna på sprickan gör att den sedan öppnar sig totalt och axel 24 spårar ur. Det betyder inte att axel 26 gör likadant, men axel 30 gör det osv. När tillräckligt många axlar är urspårade drar vagnarna ur sig själva och du får stopp upp till en mil från sprickan.
Som jag skrev tidigare: När man reparerade efter första urspårningen kanske man körde utrustning och maskiner med tåg från Katterjåkk eller Riksgränsens station fram till den plats där tåget stannat. Loket i det tåget stod en liten bit väster om Vassijaures station om jag förstått rätt, och i så fall var det svårt att få fram maskiner och utrustning någon annan väg till den plats där loket och de främre vagnarna stod.

Det finns ju alltid en risk att någonting ramlat av och blivit liggande vid rälsen mellan Katterjåkk och Vassijaure, eller att någon maskin råkat orsaka någon skada.
Citera
2024-02-29, 21:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Haverikommissionen tror sig ha funnit urspårningsplatsen, cirka två kilometer väster om Vassijaure.

Haverikommissionen menar, att det är möjligt att stora snömängder på och vid spåret kan ha varit en bidragande orsak, men att det bör ha varit något mer.

Citat:
– Väderförhållanden är en fullt möjlig orsaksfaktor, men i kombination med något annat. Vad det skulle kunna vara är att spekulera för mycket, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande vid Haverikommissionen.

– Banan har stått stilla och det har lagt sig mycket snö. Det har också kommit ännu mer nederbörd och det har också yrt snö upp på spåret, säger Jonas Bäckstrand.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...l-ursparningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in