2024-02-25, 15:16
Avstängd
I svenska restauranger används inte MSG flitigt, vilket ger enorm smak skillnad.

Försök hitta en restaurang som använder MSG i maten, du kan bara klampa in och fråga om dem använder MSG, säger dom nej, säger du hejdå.
Citera
2024-02-25, 15:21
Medlem
Om man vill äta autentisk Thai mat i Stockholm så kan jag verkligen rekommendera ”Chatong Thai” i Thorildsplan.
Citera
2024-02-25, 15:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Riktigt kinamat finns i Lund hos
Mui Gong 梅江饭店

Ätit där 3 gånger och det är precis som att vara i Kina.

Mui Gong är min favorit när jag hälsar på i min gamla hemstad. Känns fantastiskt genuint, och ändå inte alltför vilda ingredienser för en gweilo 鬼佬 som jag.

I Halmstad finns det en thai restaurang som heter daengs wok, de ska laga riktig thaimat och inte den svenska bilden av thai.

Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Om man vill äta autentisk Thai mat i Stockholm så kan jag verkligen rekommendera ”Chatong Thai” i Thorildsplan.

Tack. Då ska jag prova den nästa gång jag får tillfälle i Stockholm. Någon särskild rätt du rekommenderar - jag tycker om ganska starkt, typ 4/5.
Citera
2024-02-25, 15:38
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Röd curry smakar tamigfan alltid likadant och skittråkigt. Jag lyckas aldrig få till den där tråkiga smaken när jag lagar själv, men jag har förstått varför köpecurry alltid smakar likadant.

Ingredienserna är i princip bara cocosmjölk och röd currypasta. Varken mer eller mindre. Då blir smaken skittrist.

Thaimat lagar man bäst själv.
Faktiskt!

Blev rätt chockad över hur lätt och hur gott det kan bli och det är ganska lätt att anpassa smakerna till ens behag då de är ganska distinkta till skillnad från de i Europeisk matlagning där nyanserna och tillagningen är av vikt. Här är det verkligen ingredienserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
I svenska restauranger används inte MSG flitigt, vilket ger enorm smak skillnad.

Försök hitta en restaurang som använder MSG i maten, du kan bara klampa in och fråga om dem använder MSG, säger dom nej, säger du hejdå.

Är inget fan av MSG men om du vill ha det bör du göra tvärtom. Många ställen har men använder lite eller inget alls, ibland har de det bara för sig själva. Fråga om du kan få lite mer MSG i maten eller ngot liknande istället, säg att du gillar det.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-02-25 kl. 15:45.
Citera
2024-02-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Thaimat i Sverige är skit. Helt sanslöst vad tråkigt och svennebananigt det är. Har provat allt från thaivagnar och snabbmat till finare restauranger. Det är alltid samma skit - det smakar något slags kinamat typ. En paneng smakar likadant som en massaman, som smakar likadant som en röd curry, etc.
Pad krapaow (stekt kött med mycket thai sweet basil) smakar ingen basilika. Så håller det på. Kort sagt smakar allt trist och i princip likadant, och inte i närheten av hur det smakar på vilket hak som helst i Thailand.

Så finns det NÅGON thairesturang i Sverige som faktiskt smakar som på riktigt? Framförallt intresserad av pad krapaow pch paneng, även tomyum. Gärna i södra delarna av landet.

När jag bodde i Borås….

Såg ägarna till thairestaurangen äta helt annan mat än vad som fanns på menyn, frågade aldrig men en borde ju kunna gå in på en thairestaurang o fråga om de kan göra riktig thaimat, sån de öter hemma?
Citera
2024-02-25, 16:27
Medlem
Incel-pelle90s avatar
Sawadee Hötorget i Stockholm har en thailändsk meny på thailändska och bilder på rätter man bara känner igen om man varit i Thailand. Jag åt en ”pink soup” med nudlar, skaldjur och typ fiskbullar.

Sen finns ”Pats place” på söder också som gör äkta thaimat.
Citera
2024-02-25, 17:11
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Smakar det som riktig kinamat i Kina eller så där svennebananigt som bara finns i Sverje? Det är viktigt för att komma vidare i tråden.

Ja, det finns både äkta kinesiska restauranger och äkta thaiställen i Sverige. Det är lätt att identifiera dessa ställen då många av gästerna tillhör den egna etniciteten.
Citera
2024-02-25, 17:14
Medlem
sanchoos avatar
Thaimat = socker, socker och socker
Citera
2024-02-25, 17:16
Medlem
Pad thai take away på Haga kyrkogata i Göteborg har en meny på thailändska på sidan om svenne-thai menyn.

Soi 29 på bergsgatan i Malmö serverar också god autentisk mat.

Pat’s place i Stockholm som någon nämnde är lite av en fusion. God mat, absolut! men vettefan om jag skulle kalla det 100% thai.

Och den som nämnde thai tanic i Göteborg kan aldrig ha ätit riktig thaimat i sitt liv…
Citera
2024-02-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
När jag bodde i Borås….

Såg ägarna till thairestaurangen äta helt annan mat än vad som fanns på menyn, frågade aldrig men en borde ju kunna gå in på en thairestaurang o fråga om de kan göra riktig thaimat, sån de öter hemma?

För att svennar inte kan hantera det?
Citera
2024-02-25, 17:26
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Thaimat i Sverige är skit. Helt sanslöst vad tråkigt och svennebananigt det är. Har provat allt från thaivagnar och snabbmat till finare restauranger. Det är alltid samma skit - det smakar något slags kinamat typ. En paneng smakar likadant som en massaman, som smakar likadant som en röd curry, etc.
Pad krapaow (stekt kött med mycket thai sweet basil) smakar ingen basilika. Så håller det på. Kort sagt smakar allt trist och i princip likadant, och inte i närheten av hur det smakar på vilket hak som helst i Thailand.

Så finns det NÅGON thairesturang i Sverige som faktiskt smakar som på riktigt? Framförallt intresserad av pad krapaow pch paneng, även tomyum. Gärna i södra delarna av landet.

För en som varit i Thailand en hel del så håller jag verkligen inte med dig alls. Iaf inte i Stockholm.

Man ser ju direkt om det är kineser som driver restaurangen. Har dom buffé är det till 99% inte heller thaimat utan en kina-variant..
Senast redigerad av Mailmans 2024-02-25 kl. 17:29.
Citera
2024-02-25, 17:30
Medlem
cacas avatar
Citat:
Jo, antagligen... men vafan, enkla saker som thai sweet basil t.ex. går ju utmärkt att odla i kruka i nåt fönster här, finns ju tom. fröer hos vanliga förhandlare. Så känns lite märkligt att ingen asiatgrossist kan tillhandahålla färsk sådan.
Så en växthus odlad tomat smakar samma som en odlad ute i solen?

Är samma med basilika, får inte samma smak om den odlas i nått växthus under lampor och därav blir det skillnad. Är samma med chili som odlas ute i solen mot om man odlar på köksbänken.
Så där har du troligen förklaringen till smaklösheten.

Kanske därför random thai kärring alltid fyller väskan med chili och kryddor då de smakar rätt när de handlar dessa i hemlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in