• 1
  • 2
2024-02-24, 19:25
Medlem
GrillTeknikers avatar
Thaimat i Sverige är skit. Helt sanslöst vad tråkigt och svennebananigt det är. Har provat allt från thaivagnar och snabbmat till finare restauranger. Det är alltid samma skit - det smakar något slags kinamat typ. En paneng smakar likadant som en massaman, som smakar likadant som en röd curry, etc.
Pad krapaow (stekt kött med mycket thai sweet basil) smakar ingen basilika. Så håller det på. Kort sagt smakar allt trist och i princip likadant, och inte i närheten av hur det smakar på vilket hak som helst i Thailand.

Så finns det NÅGON thairesturang i Sverige som faktiskt smakar som på riktigt? Framförallt intresserad av pad krapaow pch paneng, även tomyum. Gärna i södra delarna av landet.
Citera
2024-02-24, 19:27
Medlem
Smakar det som riktig kinamat i Kina eller så där svennebananigt som bara finns i Sverje? Det är viktigt för att komma vidare i tråden.
Citera
2024-02-24, 19:30
Medlem
sebastian66s avatar
Du kanske har fel på dina smaklökar. För du säger att du testat på det mesta och mer eller mindre är klar med kinamat. Gäller det samma med pizza och andra varianter. Det kanske är så att du börjat bli kräsen p äldre dagar med.
Citera
2024-02-24, 19:37
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du kanske har fel på dina smaklökar. För du säger att du testat på det mesta och mer eller mindre är klar med kinamat. Gäller det samma med pizza och andra varianter. Det kanske är så att du börjat bli kräsen p äldre dagar med.

Så du menar att smakökarna på något konstigt sätt muterar varje gång jag befinner mig i Thailand och äter samma rätter där? Nej, känns ganska långsökt med tanke på att maten där smakar fantastiskt medans thaimaten i Sverige smakar "mjäh".
Citera
2024-02-24, 19:41
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Smakar det som riktig kinamat i Kina eller så där svennebananigt som bara finns i Sverje? Det är viktigt för att komma vidare i tråden.

Det vet jag inget om, med "kinamat" så menar jag de tusentals "kinatestauranger" som serverar saker som "wok", "tre små rätter", "friterade räkor i sötsur sås", osv. Ganska säker på att det inte har så mycket gemensamt med maten i kina.

Men menar du att man ska tolka "thaimat" i Sverige på samma sätt, dvs. att man ska inte förvänta sig thaimat, utan "svensk thaimat", dvs. något helt annat?

Isåfall kvarstår ändå min fråga - finns det autentisk thaimat att få tag på i Sverige, dvs inte "svensk thaimat" utan "thailändsk thaimat"...
Citera
2024-02-24, 19:47
Gissningsvis är kryddorna i Thailand mycket starkare och med högre finess än de som kommer till Sverige. Har hört nåt rykte om att kryddorna är sämre i norra Europa än de är i t. ex Asien.
Citera
2024-02-24, 19:52
Medlem
Kan du inte hitta något "genuint" thairecept du 'r nöjd med, och fråga en restaurang vad dom anser om det. Har dom inte ingredienserna, letar du vidare.

Det kanske slutar med att du har en kryddburk med dig, och ber kocken slå i en tesked för att magin ska börja.

(Det är svårt att sätta i sig hur någon annans smaklökar fungerar)
Citera
2024-02-24, 19:57
Medlem
Blaskas avatar
Ja, det finns restauranger och matvagnar som gör GOD thaimat. Sedan som med allt annat finns det varierande kvalitet därute.
Citera
2024-02-24, 20:01
Medlem
Lena-BHs avatar
Aldrig fått dålig thaimat däremot har jag gått på några ordentliga nitar på Kinakrogar så dom har jag helt slutat gå på.
Citera
2024-02-24, 20:04
Medlem
auruns avatar
Tjabba Thai i Stockholm. Tacka mig efteråt.
Citera
2024-02-24, 20:09
Medlem
4yoonlys avatar
Bor i ett mindre samhälle, finns (fanns?) en "Thai" restaurang... hade en kompis med en thailändsk flickvän och vi var där och käkade... Hon sade direkt, ingen av personalen kommer ifrån Thailand :-) och jag var inte jätteförtjust i maten... :-)

Skall tillägga att jag aldrig varit i Thailand och har ingen aning om vilka rätter och hur de skall smaka.

Vi hade en "Kina" restaurang också men ingen av dem var från Kina heller (och givetvis var det västerländsk "Kina" mat)... Den var dock sjukt god...

Kan också säga att ingen (förutom möjligen 1) av alla våra pizzerior (i mitt lilla samhälle) har någon som helst italienare som personal... Möjligen 1 restaurang som dykt upp på sistone som faktiskt har en riktig italienare bakom spakarna... Tyvärr smakar pizzan inte bra alls...

Och jag har varit i Italien 6-8 gånger och aldrig smakat en pizza (vare sig från en liten mindre by, eller på en turist ort) som jag inte gillat...

Men jag skulle tippa på att det finns någon restaurang i Sverige som faktiskt gör Thaimat på ett korrekt sätt, men antar att allt som skall vara färskt är lite svårt att fixa (då även om man kan odla det här så smakar det inte riktigt samma)... så det kommer aldrig smaka som det gör i Thailand...

Plus att jag tror Thailändare tror att svenskar inte skulle tycka om det (vilket jag tror är fel) utan dom försöker kopiera något som dom tror kommer fungera här (andra "västerländska" Thai restauranger).

Trist men jag kan förstå det...

Som sagt är ganska säker på vi har en italienare (nu när jag tänker efter kanske vi har två, men bara testat 1 faktiskt) som faktiskt gör pizzor i vårt lilla samhälle... och nej, den är hemsk... tar långt hellre en "svensk" pizza (gjord av en grek, turk, iranier, irakier eller fd jugoslav osv) än just denna... Samtidigt är pizzorna i Italien är godare än de flesta pizzorna i Sverige (inte lika fina ibland, men smaken är sjuk)...
Knepigt...

Sedan (återigen bor jag i ett mindre samhälle) så dyker det upp lite immigrant restauranger ibland (vi hade någon Vietnamesisk ett tag) och ägarna/kockarna/personalen (2-3 pers :-) var från Vietnam det vet jag... men det håller tyvärr inte... Tror dom gjorde allt och allt var äkta... Men det funkade inte riktigt tyvärr... Tror det blev någon "fake" sushi istället och det verkade fungera...

Funderar själv om man skulle öppnat en restaurang med "Swedish food" och troligen hade det inte alls blivit svensk husmanskost utan något Thai inspirerad "svensk" mat på någotvis... och så hade någon svensk kommit dit och undrat va fasen är detta... köttbullarna är inte kryddade på detta viset osv osv...

Jaja...
Citera
2024-02-24, 20:24
Medlem
Tjaba Thai bredvid drottninggatan och Thai Rung i Liljeholmen serverar bägge autentisk thai mat. De thailändska diplomaterna brukar gå till Tjaba Thai...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in