2024-02-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Så du menar att smakökarna på något konstigt sätt muterar varje gång jag befinner mig i Thailand och äter samma rätter där? Nej, känns ganska långsökt med tanke på att maten där smakar fantastiskt medans thaimaten i Sverige smakar "mjäh".

Det är inte så långsökt som du tror. Du påverkas omedvetet av alla intryck, vilket innebär att din upplevelse av smak kan påverkas av om du befinner dig i Skövde eller i Thailand.
Senast redigerad av CHMontague 2024-02-25 kl. 09:21.
Citera
2024-02-25, 09:24
Medlem
Pad Thai Kitchen i Sisjöns Industriområde i Göteborg.
Du kommer ej bli besviken. Tveksam till om det finns bättre i Sverige.
Citera
2024-02-25, 09:33
Medlem
Jag har ätit på thairestaurangen i Sverige och Thailand. Jag tycker inte det är någon större skillnad. Visst kanske en del rätter anpassas lite till svensk smak. Lite mindre kryddor eller så. Men i stort sett är det samma sak. De som jobbar i restaurangerna är thailändare för det mesta och ingredienserna finns ath köp här även om kvaliteten kanske är något lägre på frukt och grönsaker.
Citera
2024-02-25, 09:35
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Thaimat i Sverige är skit. Helt sanslöst vad tråkigt och svennebananigt det är. Har provat allt från thaivagnar och snabbmat till finare restauranger. Det är alltid samma skit - det smakar något slags kinamat typ. En paneng smakar likadant som en massaman, som smakar likadant som en röd curry, etc.
Pad krapaow (stekt kött med mycket thai sweet basil) smakar ingen basilika. Så håller det på. Kort sagt smakar allt trist och i princip likadant, och inte i närheten av hur det smakar på vilket hak som helst i Thailand.

Så finns det NÅGON thairesturang i Sverige som faktiskt smakar som på riktigt? Framförallt intresserad av pad krapaow pch paneng, även tomyum. Gärna i södra delarna av landet.
Tamnack Thai i Malmö har en riktigt god gaeng ped gai som smakar som den man får i Thailand. Det är ett åbilligt hak. Försöker äta där så ofta jag kan när man är på besök i den stan. Men de andra rätterna har jag inte så bra koll på.
Citera
2024-02-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Tjabba Thai i Stockholm. Tacka mig efteråt.

Var i Sthlm ligger det?
Citera
2024-02-25, 09:50
Medlem
MrWins avatar
Anar en viss ironi i TS frågeställning.

Serverar man pad krapaow i Sverige bör den vara anpassad efter svenska smaklökar. Det skulle liksom inte fungera annars.

Beställer jag pad krapaow i Thailand så säger jag till om att den skall vara mai pet (utan kryddor).
Citera
2024-02-25, 09:57
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Anar en viss ironi i TS frågeställning.

Serverar man pad krapaow i Sverige bör den vara anpassad efter svenska smaklökar. Det skulle liksom inte fungera annars.

Beställer jag pad krapaow i Thailand så säger jag till om att den skall vara mai pet (utan kryddor).

Fast det är ju inte just styrkan/hettan/kalla-det-vad-du-vill jag saknar. Det är smakerna. Thaimaten i sverige saknar ju rätt smak. Beställer man en pad krapaow så ska det smaka mängder med thaibasilika. Men i sverige smakar den (och ser ut som) vilken annan rätt som helst på menyn typ. Stekt kyckling med mängder av soja på, kanske nåt bambuskott eller nåt annat som ser "asiatiskt" ut. En Thairesturang sade till och med till mig när jag beställde pad krapaow en gång att "bara så du vet, så har vi ingen basilika". Jaha - men hur i hela helvete kan ni då ha pad krapaow på menyn?!?!? Som att en svennerestaurang skulle ha "köttbullar med lingonsylt" på menyn men inte ha lingonsylt...

Det är absolut ingen ironi överhuvutaget i min frågeställning. Dessutom frågar ju en del thairesturanger om man vill ha maten stark, men oavsett vad man svarar så smakar det ju lika trist, förutom att det blir starkt. Svennar verkar inte fatta skillnaden mellan "smak" och "hetta", många verkar tro att det blir "thaimat" bara av att hälla ner 2 dl chilipulver i maten... det är ju i citrongräs, basilika, galangal, lime, etc. som smakerna sitter.
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-02-25 kl. 10:05.
Citera
2024-02-25, 09:58
Medlem
Citat:
Det vet jag inget om, med "kinamat" så menar jag de tusentals "kinatestauranger" som serverar saker som "wok", "tre små rätter", "friterade räkor i sötsur sås", osv. Ganska säker på att det inte har så mycket gemensamt med maten i kina.

Men menar du att man ska tolka "thaimat" i Sverige på samma sätt, dvs. att man ska inte förvänta sig thaimat, utan "svensk thaimat", dvs. något helt annat?

Isåfall kvarstår ändå min fråga - finns det autentisk thaimat att få tag på i Sverige, dvs inte "svensk thaimat" utan "thailändsk thaimat"...
kina-mat har i kina ar valdigt varierad, varje provins har sina egna specialiteter och kok, gemensamt ar att det uteslutande tillagas pa farska ravaror med ett valdigt stort utbud/urval av gronsaker/rotfrukter..o.s.v, klart det smakar battre och spannande.
jag kan tanka mig samma forhalnde rader i Thailand.

kinamat i sverige har lange baserats pa kantonesiska koket och fokuserat pa den friterade och sotsura delen som faktiskt ar ganska snarlik det autentiska, formodligen den mest lattkopierade biten av kantonesiska originalet.
Citera
2024-02-25, 10:02
Medlem
Citat:
Thaimat i Sverige är skit. Helt sanslöst vad tråkigt och svennebananigt det är. Har provat allt från thaivagnar och snabbmat till finare restauranger. Det är alltid samma skit - det smakar något slags kinamat typ. En paneng smakar likadant som en massaman, som smakar likadant som en röd curry, etc.
Pad krapaow (stekt kött med mycket thai sweet basil) smakar ingen basilika. Så håller det på. Kort sagt smakar allt trist och i princip likadant, och inte i närheten av hur det smakar på vilket hak som helst i Thailand.

Så finns det NÅGON thairesturang i Sverige som faktiskt smakar som på riktigt? Framförallt intresserad av pad krapaow pch paneng, även tomyum. Gärna i södra delarna av landet.

Enligt mina thailändska vänner så är det bästa sättet att äta genuin thailändsk mat är att bli vän med några thailändare. Jag håller med. Då får man om man går på deras fester äta genuin thailändsk mat.

Det är inte svårt att laga fler av rätterna. Thailändarna själva fuskar med att köpa kryddpåsar för speciella rätter. Sen förbättrar de dem. När jag gör thaimat så utgår jag från någon av påsarna och gör de bättre. Eller så använder jag svenska råvaror. Till ex gör jag Som tam på Gurka och morötter. Gurkavarianten görs ofta även i Thailand. Thai/asiabutiker brukar få in färska kryddor minst en gång i veckan från Thailand.

Speciellt thailändska kötträtter blir ofta bättre i Sverige än i Thailand. Då kvaliteten på köttet är bättre här. Paneng och Tom yam har jag lagat men inte Pad Krapaow (gillar inte). Jag till och med gjort en lyckad Yam Plai muck.
Citera
2024-02-25, 10:04
Medlem
prokaryotkungens avatar
Både thaimat och indisk mat i sverige smakar som den är kokad i sirap fan.
Det är inte bara lite mer socker än vad det ska vara utan det är fan 2-4 gånger så mycket.

Men svenskarna vill bli feta grisar och eftersom de är vana vid att bara äta godis så skall såklart maten smaka godis också.
Frukost; Smörgås med marmelad (godis), Apelsinjuice (godis) och flingor (också godissöta).
Varför inte fortsätta lunchen med mat som innehåller 15-30% socker?

Jag spyr!
Citera
2024-02-25, 10:41
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Var i Sthlm ligger det?

På Wallingatan 7 - nära hörnet till Drottninggatan.
Citera
2024-02-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av openstack
Tjaba Thai bredvid drottninggatan och Thai Rung i Liljeholmen serverar bägge autentisk thai mat. De thailändska diplomaterna brukar gå till Tjaba Thai...

++

Thongwiset är också bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in