Citat:
Ursprungligen postat av
MrWin
Anar en viss ironi i TS frågeställning.
Serverar man pad krapaow i Sverige bör den vara anpassad efter svenska smaklökar. Det skulle liksom inte fungera annars.
Beställer jag pad krapaow i Thailand så säger jag till om att den skall vara mai pet (utan kryddor).
Fast det är ju inte just styrkan/hettan/kalla-det-vad-du-vill jag saknar. Det är smakerna. Thaimaten i sverige saknar ju rätt smak. Beställer man en pad krapaow så ska det smaka mängder med thaibasilika. Men i sverige smakar den (och ser ut som) vilken annan rätt som helst på menyn typ. Stekt kyckling med mängder av soja på, kanske nåt bambuskott eller nåt annat som ser "asiatiskt" ut. En Thairesturang sade till och med till mig när jag beställde pad krapaow en gång att "bara så du vet, så har vi ingen basilika". Jaha - men hur i hela helvete kan ni då ha pad krapaow på menyn?!?!? Som att en svennerestaurang skulle ha "köttbullar med lingonsylt" på menyn men inte ha lingonsylt...
Det är absolut ingen ironi överhuvutaget i min frågeställning. Dessutom frågar ju en del thairesturanger om man vill ha maten stark, men oavsett vad man svarar så smakar det ju lika trist, förutom att det blir starkt. Svennar verkar inte fatta skillnaden mellan "smak" och "hetta", många verkar tro att det blir "thaimat" bara av att hälla ner 2 dl chilipulver i maten... det är ju i citrongräs, basilika, galangal, lime, etc. som smakerna sitter.