2024-02-24, 16:34
Medlem
Venators avatar
Är det någon som har koll på vad som händer med murbruk när det stått i 400 år och med vilken teknik man murade. Det är ju riktigt rejäla stenar så frågan är hur stabilt det hela var när det väl kom i rörelse? För jag antar att det ändå måste ha varit stabilare än om det bara varit kallmurat?

Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag hade fått allt om bakfoten om vilken stiglucka/port det gällde. Jag trodde det var den tvärs över grusparkeringen på andra sidan Valldvägen.

Nu fattar jag mera hur bilen kunde träffa så illa. Det har troligen spikrakt fram i den lilla kurvan, i en bra hastighet.
Tragiskt

Precis faktiskt så som jag också tänkte först. Den vid grusparkeringen var den enda stiglucka jag hade i minnet efter att ha varit på en begravning i Vallda kyrka för ett några år sedan.
Citera
2024-02-24, 18:48
Medlem
[quote=Parongatan|87471322] *
I rondellen tog han höger mot Valldavägen, och laddade fullt ner för backen och mot den tunga stenkonstruktionen vid kyrkan där det blev tvärstopp och omedelbar död."

Fel, de är ingen lutning what so ever där, backen kommer senare alltså efter där han körde in i portalen.
Citera
2024-02-24, 19:06
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkramp
Det är ingen backe där.

Citat:
Ursprungligen postat av delfintjejen
Fel, de är ingen lutning what so ever där, backen kommer senare alltså efter där han körde in i portalen.

Jag köper det. Hade ett minne av att sträckan låg i lutning. Men jag förstår att topografin ser annorlunda ut.

Men vi kan i alla fall vara överens om att mannen kom från Vallda Trekant - rondellen på Säröleden.

Är det någon som vet mer om vem mannen var? Och, var det en svart Volvo XC90 som jag gissar på?
Citera
2024-02-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jag köper det. Hade ett minne av att sträckan låg i lutning. Men jag förstår att topografin ser annorlunda ut.

Men vi kan i alla fall vara överens om att mannen kom från Vallda Trekant - rondellen på Säröleden.

Är det någon som vet mer om vem mannen var? Och, var det en svart Volvo XC90 som jag gissar på?

Även jag får det (enligt någon bild jag sett) till att det antingen är en svart XC70 eller en XC90.
En Volvo är det helt klart. Det syns på det lilla som syns av bakljusen på bilen.

https://norrahalland.se/nyheter/traf...l/40569#images

Jo det är högst troligt att bilen kom från vallda trekant hållet
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-02-24 kl. 19:31.
Citera
2024-02-24, 19:37
Medlem
[quote=delfintjejen|87476704]
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
*
I rondellen tog han höger mot Valldavägen, och laddade fullt ner för backen och mot den tunga stenkonstruktionen vid kyrkan där det blev tvärstopp och omedelbar död."

Det är väl snarare en svag uppförsbacke förbi Vallda säteri mot kyrkan?
Citera
2024-02-24, 20:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Även jag får det (enligt någon bild jag sett) till att det antingen är en svart XC70 eller en XC90.
En Volvo är det helt klart. Det syns på det lilla som syns av bakljusen på bilen.

https://norrahalland.se/nyheter/traf...l/40569#images

Jag håller med om att det ser ut som en Volvo. Annars är jag förvånad över att det ändå verkar vara såpass mycket kvar av bilen givet hur stigluckan ser ut. Bara en skithög av stor sten som återstår.

Vittnet som skrev i kommentarsfältet i lokaltidningen skrev att han mötte bilen som då kom från Vallda trekant.
Citera
2024-02-24, 20:26
Medlem
Skrattkramps avatar
Citat:

Haha, ja om han inte gjorde en 180-gradersvändning "...mid-air..." (filmcitat) med bibehållen fart.

[quote=N.A.Palm|87477132]
Citat:

Ja, noterbar när du cyklar. Oväsentlig när du kör bil, speciellt i 100 knutar.
Citera
2024-02-24, 20:39
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:

Japp det går lite uppför efter säteriet fram till GZ
Citera
2024-02-24, 20:42
Medlem
[quote=Skrattkramp|87477738]Haha, ja om han inte gjorde en 180-gradersvändning "...mid-air..." (filmcitat) med bibehållen fart.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm

Ja, noterbar när du cyklar. Oväsentlig när du kör bil, speciellt i 100 knutar.

Min gissning är att föraren kom från 158:an körde fartblind av vid vallda trekant i hög fart. Fortsatte så Missade den lilla kurvan i hög fart strax innan Vallda kyrka och där tog det stopp.

Hur långt är det mellan Trekanten och kyrkan. Kan det vara en 600-700 meter ?
Sedan är frågan vad det finns att göra i Valldaområdet en fredagsmorgon klockan 07 på morgonen om man inte är påväg hem eller påväg till jobbet. Brottom tycks det hur som helst ha varit.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-02-24 kl. 20:57.
Citera
2024-02-24, 21:55
Moderator
Parongatans avatar
Citat:

Så är det säkert. Det var något år sedan jag passerade här senast. Men jag minns att Vallda Kyrka ligger relativt nära Vallda Trekant och 158:an - Säröleden.

Citat:
Hur långt är det mellan Trekanten och kyrkan. Kan det vara en 600-700 meter ?
Sedan är frågan vad det finns att göra i Valldaområdet en fredagsmorgon klockan 07 på morgonen om man inte är påväg hem eller påväg till jobbet. Brottom tycks det hur som helst ha varit.

Jag skulle gissa på max 300 meter från rondellen på 158:an och bort till stenportalen vid Vallda Kyrka.
Citera
2024-02-24, 22:04
Medlem
Takpapps avatar
[quote=Parongatan|87478975]
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm

Så är det säkert. Det var något år sedan jag passerade här senast. Men jag minns att Vallda Kyrka ligger relativt nära Vallda Trekant och 158:an - Säröleden.

Jag skulle gissa på max 300 meter från rondellen på 158:an och bort till stenportalen vid Vallda Kyrka.

Hur svårt kan det va? 600m enligt mätning med Google maps. Men vad fan spelar det för roll om det är 200 eller 800 m, Sherlock??? Accelerera hann han i vilket fall som helst. Inbromsningen också.
Senast redigerad av Takpapp 2024-02-24 kl. 22:45.
Citera
2024-02-25, 00:23
Medlem
Citat:
Min gissning är att föraren kom från 158:an körde fartblind av vid vallda trekant i hög fart. Fortsatte så Missade den lilla kurvan i hög fart strax innan Vallda kyrka och där tog det stopp.

Det låter helt orimligt, det är väl 80 km/h innan Vallda trekant med en massa fartkameror, att sedan ändå fortsätta genom två rondeller och in på en smal 50-väg i över 100km/h för att man är fartblind låter inte så troligt.
Senast redigerad av lindome 2024-02-25 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in