Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-23, 20:22
  #1
Medlem
Orbizs avatar
"Atoll" betyder såklart något helt annat, men i filmen Waterworld syftar det på flytande städer. Filmen är fyllt med motsägningar, så som att trä är tillgängligt över allt, men paper är jättevärdefullt. Hur som helst så verkar dessa flytande städer bestå av mest trä, vilket fick mig att fundera på om det är möjligt att skapa något sådant. Tanken är alltså att hela atollen måste kunna odla tillräckligt med trä för att hålla den flytande. De som bor på den kanske odlar ett fåtal ätbara växter, men äter mest fisk. Det måste också vara möjligt att destillera vatten. Är det tekniskt genomförbart?
Citera
2024-02-23, 20:27
  #2
Medlem
franges avatar
Bättre hade ju varit att bygga slutna (luft)tankar som håller dem flytande - eller helt enkelt bara båtskrov.

Att bara bygga enorma träflottar är ju ineffektivt när det går att bygga effektivare.
Citera
2024-02-23, 20:35
  #3
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Bättre hade ju varit att bygga slutna (luft)tankar som håller dem flytande - eller helt enkelt bara båtskrov.

Att bara bygga enorma träflottar är ju ineffektivt när det går att bygga effektivare.

Jag glömde att nämna att land inte finns i Waterworld (det finns lite grann som de hittar i slutet av filmen). Det är alltså inte möjligt att bygga båtskrov i stål, då det inte går att få tag i järn.
Citera
2024-02-23, 20:37
  #4
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_island
Citera
2024-02-23, 20:38
  #5
Medlem
tnems avatar
Vad händer när det kmblir en rejäl storm?
Den lär ju slå sönder "staden".
Citera
2024-02-23, 20:41
  #6
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_island

Mycket intressant! Det var något sådant jag tänkte mig.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad händer när det kmblir en rejäl storm?
Den lär ju slå sönder "staden".

Då flyr folket till en annan atoll, eller så delar sig atollen och blir flera mindre.
Citera
2024-02-23, 21:11
  #7
Medlem
p00ninos avatar
Jag kan tänka mig några olika varianter:
- pimpsten, poröst nog att flyta och stadigt.
- trä, petrifierat eller åtminstone där organiskt material ersatts med mineral (liknande natriumsilikat)
- någon form av mosse som funkar som en flytande svamp och sedan bygga ett fast "golv" ovanpå. Men svårt i saltvatten.

Problemet tror jag blir att hantera tillväxt av alger, bakterier och andra växter på undersidan, som gradvis kommer förstöra stabiliteten, samt att hindra saltvattnet från att förstöra jorden du behöver för att odla i.
Citera
2024-02-23, 21:29
  #8
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag tror inte konstruktionen håller om det blir hårt väder.

Det finns fartyg konstruerade i stål, som har knäckts rakt av i hård sjö, för att beräkningarna var fel.

En träkonstruktion skulle slås i bitar.
Citera
2024-02-23, 21:59
  #9
Avstängd
Odla bambu kanske?
Vissa arter växer typ nån dm per dag
Citera
2024-02-23, 22:02
  #10
Medlem
maktspels avatar
Maldiverna håller på och bygger en flytande stad för 20 000 invånare. Tror dock knappast det är trä som håller den flytande.
https://www.spiegel.de/international...f-693326e2ba26
Citera
2024-02-24, 08:11
  #11
Medlem
LojtnantWerners avatar
Märklig argumentation, trådstarten tar utfall från en film som Waterworld, filmen där det inte förekommer en enda våg och ingen vind men det är mest vatten överallt och skurkarna har olja och kedjeröker.
till topic, en atoll är ju en ringstruktur omgiven av vatten, men eftersom det är definitionen av atoll att det är gjort av korall så går det inte att bygga, det går att bygga liknande av andra material
Citera
2024-02-24, 11:47
  #12
Medlem
Vad det gäller det där med väder så skulle det ju kunna vara såhär.

Väder och vind som vi upplever på vår planet beror på temperaturskillnader, som i sin tur skapar hög och lågtryck, som i sin tur ger upphov till vind och väder.
Om det nu inte finns land (förutom en liten ö någonstans på planeten) så kommer det ej att bli några större temperaturskillnader att tala om och således ej heller något väder eller någon vind.

Men då känns det ju som ett dåligt val att kajka runt i segelbåtar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback