2006-08-10, 06:24
Bannlyst
Vi har en katt som hela tiden jagar de andra katterna, och "misshandlar" dem.

Och vi vet inte vad vi ska göra för att få honom att sluta.
Han är kastrerad.

Att lämna iväg honom är inget alternativ, så hur mycket jag än hatar det så går mina tankar till avlivning.

Men får man göra det hur som helst? Eller måste katten ha en sjukdom eller vara väldigt gammal för att djursjukhuset ska göra det???

Någon som vet?
Eller har som har tips på hur man får katten att inte jaga andra katter???
Citera
2006-08-10, 06:41
Medlem
Seagates avatar
Osäker på om det är tillåtet, men själv brukar jag använda en sådan här. Det fungerar bra, brukar räcka med ett slag mellan öronen.

Och ja, jag har fått betalt för att göra det åt veklingar som inte klarar av jobbet själv
Citera
2006-08-10, 06:54
Bannlyst
Oja, jag räknas nog direkt in till den där kategorin "vekling" som du nämner.

Men min tanke var att åka till djursjukhuset med honom, och om de avlivar där utan att man har "orsak" till att ta bort honom...
Citera
2006-08-10, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC

Han är kastrerad.

Att lämna iväg honom är inget alternativ, så hur mycket jag än hatar det så går mina tankar till avlivning.

Men får man göra det hur som helst? Eller måste katten ha en sjukdom eller vara väldigt gammal för att djursjukhuset ska göra det???

Någon som vet?

Citera
2006-08-10, 08:30
Medlem
MisterGGs avatar
Klart att du får avliva katten hos veterinären.

Förklara vad det gäller, att hankatten har för mycket revir-instinkter för att fungera med dom andra katterna.. men se verkligen till att du åker till veterinären och gör det.

Den där nollan som postade här ovanför kan du bara ignorera, jag vet inte om han ville provocera med sitt inlägg eller om han bara är sjuk i huvudet.
(Ponten wannabe)
Citera
2006-08-10, 09:15
Medlem
seacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC

Han är kastrerad.

Någon som vet?

Jag har för mej att man får eller rättare sagt ja vet att man får avliva sin egen katt...men är inte helt säker hur man får göra men ett nackskott ska vara lagligt så länge katten inte lider och det går fort så får man göra som man vill i stort sett...va nån artikel i aftonbladet för ett par år sedan om hur man får avliva sina husdjur! och det är därifrån min info kommer ifrån men som sagt det va ett par år sedan...
Citera
2006-08-10, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Osäker på om det är tillåtet, men själv brukar jag använda en sådan här. Det fungerar bra, brukar räcka med ett slag mellan öronen.

Och ja, jag har fått betalt för att göra det åt veklingar som inte klarar av jobbet själv
Skulle inte vara helt fel att slå den hammaren i huvudet på dig
Citera
2006-08-10, 09:58
Medlem
Pikies avatar
Ja man får avliva sitt djur utan direkt orsak om det så är. Måste vara tufft ibland att som veterinär avliva djur som är friska och problemfria. Med det har jag inte sagt att du gör fel i att avliva din katt, den kan ju inte må bra av att gå runt och misshandla.
Citera
2006-08-10, 10:19
Medlem
Carpe Diems avatar
Ett skott från en hagelbössa ger en omedelbar död.
Citera
2006-08-10, 12:24
Medlem
Här kan du få lästips om tillåtna metoder:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_7_L24.pdf
Citera
2006-08-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Klart att du får avliva katten hos veterinären.

Förklara vad det gäller, att hankatten har för mycket revir-instinkter för att fungera med dom andra katterna.. men se verkligen till att du åker till veterinären och gör det.

Den där nollan som postade här ovanför kan du bara ignorera, jag vet inte om han ville provocera med sitt inlägg eller om han bara är sjuk i huvudet.
(Ponten wannabe)
Varför skulle det vara provocerande? Det är ju för fan inte ett barn vi pratar om, det är en katt! Ditt djurvänstänkande funkade kanske när man var 8 år och begravde sin självdöda hamster, men nu borde du ju faktiskt ha vuxit in i någon sorts realism.
Citera
2006-08-10, 13:49
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0rd3n
Varför skulle det vara provocerande? Det är ju för fan inte ett barn vi pratar om, det är en katt! Ditt djurvänstänkande funkade kanske när man var 8 år och begravde sin självdöda hamster, men nu borde du ju faktiskt ha vuxit in i någon sorts realism.

Varfördet skulle vara provocerande? Glömde du hjärnan hemma när du läste hans inlägg, eller är du bara född korkad?

Han skryter om att han får betalt för att slå katter i huvudet med en hammare. Om du inte ser felet med det så vet jag inte vad ditt problem är.

Det kostar inte ens 200 kr att ta med katten till veterinären för en human avlivning, det måste väl samvetet vara värt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in