2006-08-10, 14:05
Bannlyst
L0rd3n:

Jag tänkte som du för några år sedan: vaddå dött djur, det är väl bara att skaffa en ny hund/katt, varför ska man vara så jävla ledsen för att det är dött???

Men nu när man har känt kärleken ett djur kan ge och se de personligheter som de verkligen har, så förstår jag inte hur jag kunde vara så hjärtlös.

Det går inte förklara för någon som tänker som jag gjorde, utan man måste få uppleva kärleken själv innan man kan förstå den tror jag...

---------------------------------------------------------------------

Det kostar ca 500:- att avliva katten på djursjukhuset, men det är bara sista utvägen om vi inte kan hitta något bättre alternativ...

En ny fråga: Man har hört talas om katter som återvänder hem även om man har lämnat bort dem lååångt borta (till ett nytt hem)
hur vanligt är det att de återvänder, för det måste ju vara att de längar HEM till sitt hem när de går så långt för att komma dit där de är vana att vara...
Citera
2006-08-10, 14:23
Medlem
LIPSILLs avatar
Köp lite flytande klor eller vad det heter något sånt sen doppa katten i det det är skit kallt så den blir som is på några sec sen e det bara och ta en fet hammare och slå ett salg så har du ett trevligt katt pussel
Citera
2006-08-10, 14:31
Medlem
Gott&Blandats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC
En ny fråga: Man har hört talas om katter som återvänder hem även om man har lämnat bort dem lååångt borta (till ett nytt hem)
hur vanligt är det att de återvänder, för det måste ju vara att de längar HEM till sitt hem när de går så långt för att komma dit där de är vana att vara...
Nä de vill bara tillbaka till sitt revir.

LIPSILL: frysa av flytande klor?
Citera
2006-08-10, 14:57
Bannlyst
Deras revir är deras hem.
Citera
2006-08-10, 15:14
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LIPSILL
Köp lite flytande klor eller vad det heter något sånt sen doppa katten i det det är skit kallt så den blir som is på några sec sen e det bara och ta en fet hammare och slå ett salg så har du ett trevligt katt pussel

Klor? Är det flytande väte du tänker på? Eller du kanske har ett recept på hur man får katt-klor flytande?

Har du ingen hagelbrakare så låt bli att göra jobbet på hemmaplan. Ta den till veterinären så vet du att det går smärtfritt till. Jag har läst ett fall där någon har försökt frysa in kattungar och sen flera timmar senare hört hur det piper i frysen.

Mitt tips är att gå in på www.katter.nu och söka. Det ska finnas en tråd om hur uppfödare måste avliva sina ungar ibland.
Citera
2006-08-10, 15:20
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Det kostar inte ens 200 kr att ta med katten till veterinären för en human avlivning, det måste väl samvetet vara värt?

Personligen brukar jag göra jobbet för mellan 50 - 100 SEK, beroende på om det är en person som står mig nära eller inte.

Har dock kollat upp PDF-dokumentet som användaren Ceres länkade till, och i det dokumentet finns följande information att ta del av:

Citat:
6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras
genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför
omedelbar medvetslöshet och död.

Jag blir så trött på alla dessa onödiga "djurskyddslagar". Vad gör det för skillnad om katten är 8 dagar eller 8 år gammal? Jag lovar dig att de små sockertussarna somnar in i princip lika snabbt oavsett ålder. Det krävs högst några sekunders extra arbete för en äldre katt.

Jag kan heller inte tänka mig att de lider speciellt mycket, hela processen tar som sagt bara några få sekunder om man slår hårt och snabbt.
Citera
2006-08-10, 15:22
Medlem
Smockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Osäker på om det är tillåtet, men själv brukar jag använda en sådan här. Det fungerar bra, brukar räcka med ett slag mellan öronen.

Och ja, jag har fått betalt för att göra det åt veklingar som inte klarar av jobbet själv

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2006-08-10, 15:28
Medlem
Avva66s avatar
Citera
2006-08-10, 15:30
Bannlyst
Citat:
Jag kan heller inte tänka mig att de lider speciellt mycket, hela processen tar som sagt bara några få sekunder om man slår hårt och snabbt.

Du tror inte att det är traumatiserande för en katt att få en slägga mellan ögonen, och dö på ett par sekunder?
Citera
2006-08-10, 15:32
Medlem
Smockes avatar
Jag tror Seagate är en mytoman.
Citera
2006-08-10, 15:38
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Personligen brukar jag göra jobbet för mellan 50 - 100 SEK, beroende på om det är en person som står mig nära eller inte.

Har dock kollat upp PDF-dokumentet som användaren Ceres länkade till, och i det dokumentet finns följande information att ta del av:

Jag blir så trött på alla dessa onödiga "djurskyddslagar". Vad gör det för skillnad om katten är 8 dagar eller 8 år gammal? Jag lovar dig att de små sockertussarna somnar in i princip lika snabbt oavsett ålder. Det krävs högst några sekunders extra arbete för en äldre katt.

Jag blir så trött på ditt försök till överlägsen attityd. hade du skrivit detta inlägget (det jag citerar) först så hade jag respekterat ditt resonemang (bortsett från att du inte respekterar djurskyddslagar) Men när du skryter över att du får betalt för att slå ihjäl djur ja då tappar du min och förhoppningsvis flertalet användares respekt.

Jag vet dock att det är ganska populärt bland långinkomsttagande rednecks att lägga pengarna på sprit och cigaretter istället för att ge djuret ett (enligt mig) värdigt avslut.
Citera
2006-08-10, 15:59
Medlem
Seagates avatar
Bäste moderator,

Jag känner mig mycket kränkt av följande påhopp och icke-benigna uttalanden:

Citat:
Jag blir så trött på ditt försök till överlägsen attityd.

Citat:
Men när du skryter över att du får betalt för att slå ihjäl djur ja då tappar du min och förhoppningsvis flertalet användares respekt.

Citat:
Den där nollan som postade här ovanför kan du bara ignorera, jag vet inte om han ville provocera med sitt inlägg eller om han bara är sjuk i huvudet.

Citat:
(Ponten wannabe)

Men för att ändå försöka föra en seriös debatt med en oseriös debattör, så får du faktiskt ta och utveckla din uppfattning om att jag - per fakta - skulle "skryta" om att jag hjälper människor att avliva deras sockertussar för pengar, på respektive ägares helt och hållet frivilliga basis. Det var helt enkelt bara ett konstaterande från min sida, inget "skrytande" som du uppfattade det som.

Angående detta med att du känner dig provocerad av mina uttalanden så kan jag bara beklaga, då det inte var syftet med min information. Men man kan ju tyvärr inte tillfredsställa alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in