2008-05-20, 06:45
Medlem
perVers2.1s avatar
Skulle vilja veta om man får avliva grannens katt? Den pissar o skiter
hej vilt på vår gård. Bla så har den fått för sig att bajja på vindrutetorkarna på min bil. Hmm...
Har snackat med både katten o grannarna men ingen av dom bryr sig.
Citera
2008-05-20, 13:05
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
hej vilt på vår gård. Bla så har den fått för sig att bajja på vindrutetorkarna på min bil. Hmm...

Bor du i hyresrätt kan du prata med värden, men om du bor i hus vet jag inte riktigt. Ett alternativ är att systematiskt skrämma skiten ur katten, vilket i bästa fall leder till att den kommer sky dina ägor som pesten.
Citera
2008-05-20, 13:23
Medlem
Kwalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1

Nä, det får du så klart inte. Sen är det så med katter att man som kattägare inte är skyldig att ersätta de skador som de orsakar (genom att skita eller klösa t ex) till skillnad från hundar. Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Citera
2008-05-20, 14:46
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Min mormor berättade att när hon var ung skulle hon göra just så. Efter 20 minuter tog hon upp säcken och dom levde fortfarande. Hon gjorde aldrig om det!

Två gånger när jag var barn så hade vi katter som fick benen avklippta av skördemaskin, då tog min morbror fram bössan, det var långt till veterinären. Han sa att den ena katten nog förstod för han tittade så tacksamt mot min morbor när han höjde vapnet. I en sån situation hade jag nog t o m kunnat acceptera ett hammarslag om vi inte haft någon annan möjlighet.

Jag blir bra äcklad av mänskligheten... syftar då på inlägget du citerade av tjoho...
Citera
2008-05-23, 19:27
Medlem
[quote=Torshamn]Bump.

Det skulle underlätta för dig om du kunde skriva någorlunda begripligt. Jag tror i ärlighetens namn att du antingen är minderårig eller lider av ett begåvningshandikapp. Har du ens funderat något över vad du egentligen skriver, eller är det bara PK-dyngan blivit matad med?

OnT: Om man väl ska avliva en katt så anser iaf jag att det viktiga är att katten dör, och helst att det görs så smärtfritt som möjligt. Att sövas av en veterinär och att få skallen krossad av husbonden behöver inte nödvändigtvis skilja sig mycket åt, förutom att det senare kan bli lite kladdigare. Om man ger katten ett välriktat slag, med ett passande redskap, behöver inte katten alls uppfatta vad som händer.
Gas råder det delade meningar om, så det är svårare att uttala sig.

svårt att skriva något begripligt NÄR MAN FÅ LÄSA OM HUR FOLK TA DÖD KATTER..Sjuka svin!

well va du tycker i dont give a fuck.

är man männsklig så ta man katten till vetrinären.
det är vad jag tycker.problem me de?
Jisses snacka om att du tror att du vet allt
Citera
2008-05-23, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC
Vi har en katt som hela tiden jagar de andra katterna, och "misshandlar" dem.

Och vi vet inte vad vi ska göra för att få honom att sluta.
Han är kastrerad.

Att lämna iväg honom är inget alternativ, så hur mycket jag än hatar det så går mina tankar till avlivning.

Men får man göra det hur som helst? Eller måste katten ha en sjukdom eller vara väldigt gammal för att djursjukhuset ska göra det???

Någon som vet?
Eller har som har tips på hur man får katten att inte jaga andra katter???

skjuten eller lägg den i en låda och skicka iväg till nån grinig släkting ni inte tycker om. Eller till nån random-adress nånstans långtbort, annars anser jag att de bara är din fantsi som sätter gränser här. Kanske kan bli en schysst benvärmare? prydnadskudde? eller varför inte en schysst neccesär? aja nåt bra lyckas du säkert få till av kattskrället.
Senast redigerad av ken_park 2008-05-23 kl. 19:59.
Citera
2008-05-23, 20:18
Medlem
Jag har starkt för mig att veterinärer inte ens avlivar en frisk katt utan anledning. Du måste ha starka själ till att få lov att avliva.
Jag tycker det är hemskt att folk "kan" avliva katter. små kattungar till vuxna katter. Men jag är tacksam för sånna människor ändå.
Det finns tillfällen där man är i behov av tuffingen för att få slut på eländet om djuret blivigt påkörd. Jag ber hellre min granne att slå ihjäl min katt om hon e jätteskadad. Än att leta fram djurtransporten o köra i en kvart för att komma till djursjukhuset som kanske har öppet...
Citera
2008-05-24, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Jag blir bra äcklad av mänskligheten....

Det blir jag också. Min granne klagar över att katten äter honom ur huset så nu planerar han en resa fem mil bort i skogen för att sätta ut katten. När han är full pratar han om att slå ihjäl sin katt med ett vedträ.
Det är kanske inte första gången han löser sina problem lättvindigt.
Citera
2008-05-24, 16:06
Medlem
Bajsfacistens avatar
Hur man får avliva katter står på statens jordbruksverk. Katter som man kan anta är förvildade eller herrelösa får man döda.

Själv så tycker jag inte man ska döda grannarnas katter hur som helt. Men jag tycker endå finns fog för att göra det utan laglig rätt. En jag känner har en granne med 50-tal katter så han har byggt en kattfälla för levande fångst i sin trädgård som han vitjar när katterna är fångade. Denne granne har gett honom ett starkt hat mot katter och jag förstår han. Ingen heller tänker på att vilken stor skada en sådan stor kattstam kan göra mot fågellivet lokalt bryr sig ingen jävel heller om.

Själv så gillar jag katter men det finns för många katter överhuvudtaget. Att det skall vara så svårt för folk att tänka pragmatiskt med sina disneyindoktrinerade hjärnor.
Citera
2008-05-24, 17:04
Medlem
_Winstons avatar
Enklast är om man tar med sig katten till en jägare som skjuter den. Hagel fungerar bra. Om man inte vill bära runt på en sönderskjuten katt kan man knyta fast den i ett snöre och gräva graven bredvid och sen skjuta så ramlar den ner på en gång.
Citera
2008-05-24, 21:22
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwalle
Nä, det får du så klart inte. Sen är det så med katter att man som kattägare inte är skyldig att ersätta de skador som de orsakar (genom att skita eller klösa t ex) till skillnad från hundar. Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Du låter partisk, har du vassa klor o morrhår oxå ?
Läste länken och ser inget om rätt till ersättning eller ej?
Avlivning verkar vara fullt okej om katten anses förvildad eller utan vårdare.
Det är helt klart i detta fall. Jag äger ingen katt men har en som bor på min gård, föder ungar på min gård o skiter på min bil, men är en gång införskaffad av mina grannar..Den äter fågelmat som jag lägger ut, späck o solrosfrö!! Klart som korvspad att den inte har någon vårdare. Pang! Pang! Eller?
Citera
2008-05-25, 11:46
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karinst

svårt att skriva något begripligt NÄR MAN FÅ LÄSA OM HUR FOLK TA DÖD KATTER..Sjuka svin!

well va du tycker i dont give a fuck.

är man männsklig så ta man katten till vetrinären.
det är vad jag tycker.problem me de?
Jisses snacka om att du tror att du vet allt

För resterande människor i tråden så är det uppenbarligen inte helt omöjligt.

OnT: Vad är det som är bättre med att ge katten en spruta än att skjuta den, om den ändå inte känner något?

Småbarn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in