• 1
  • 2
2024-02-23, 00:10
Medlem
Folketstempels avatar
Karolinska Institutet testar hallucinogen mot depression och jag ska inte g in p detaljer om detta.
PSIPET: Effekten av psilocybin p depressionssymptom och synaptisk densitet
https://ki.se/cns/psipet-effekten-av...ptisk-densitet
Min frga r era tankar om det r LSD eller psilocybin som fungerar bst i fall man gr egna experiment inom detta omrde?

Vad r fr eller nackdelar mellan dessa tv preparat?
Citera
2024-02-23, 00:27
Medlem
H.G.s avatar
Har sjlv personligen erfarenhet av psilocybin i microdos och det funkade fr mig. LSD r nog betydligt mycket svrare att microdosera fr en vanlig person s svrt att jmfra.

Om forskningen sker objektivt s r min franing drfr att svamp kommer ge positiva resultat.
Citera
2024-02-23, 01:37
Medlem
hockexs avatar
psilocybin helt klart, brukar ha ngon slags terapeutisk effekt om nu r ute efter det. ven en negativ upplevelse kan vara nyttig.

Nackdelen med svamp vs lsd kan vara smaken, priset och i vissa fall kronisk diarre. Frsta gngen satt jag till 90% p toaletten, mindre trevligt.

Lsd r att det varar spass lngtid och att upplevelsen r mer extern n internen, inte samma upplevelse.

Strsta nackdelen med bda r att man glmmer av det mesta p en dag bara, likt en drm.

Tycker du ska prova bda och avgra sjlv, frvnta dig inte att det lser alla dina problem, i bsta fall fr du ett lite annorlunda syn/tankestt p saker och ting.
Citera
2024-02-23, 02:05
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Strsta nackdelen med bda r att man glmmer av det mesta p en dag bara, likt en drm.
Det dr lt mrkligt. Mycket av det jag har upplevt sitter djupt i minnet. Nr jag ligger i sngen och tnker tillbaka p mycket av det jag upplevt under mina rus s knns det nstan som att jag lyckas teruppvcka ruset p en svag niv.
Citera
2024-02-23, 02:34
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Det dr lt mrkligt. Mycket av det jag har upplevt sitter djupt i minnet. Nr jag ligger i sngen och tnker tillbaka p mycket av det jag upplevt under mina rus s knns det nstan som att jag lyckas teruppvcka ruset p en svag niv.

Brukar glmma bort det mesta rtt fort, bombarderas av hallucinationer/knslor/tankar men det som har haft strst pverkan minns jag dock. Tankar och knslor frsvinner vldigt fort.
Men visst, fokuserar man och frsker minnas kommer lite tillbaka, lite som drmmar.

Speciellt p DMT.
Citera
2024-02-23, 03:27
Medlem
-Andreas-s avatar
LSD.
Gav mig ett mer cleant cut som en steril sax som klippte av dliga tankebanor som gav ondigt svra knslor.
Samtidigt som den hllde i mig knslor av tacksamhet, dmjukhet o en vilja till att gra vrlden lite mer lttare fr andra medmnniskor.

Hade nog fortfarande tagit antidepressiva lkemedel, varit egocentriskt frtvivlad i bitterhet samt missunnsam p de antidepressiva lkemedel jag fick kastat p mig som godis vid frsta lkarsamtalet p vrdcentralen, om jag inte funnit denna alternativa behandlingsmetoden.

S, fr mig, funkade ett antal sessioner utmrkt o har inte knt ngot behov av antidepressiva mediciner, ngra biverkningar av lsd, eller ngrat mig- ja frutom att jag inte gjorde det tidigare.

Psilocybyn r fr dirty o mysko fr mig, inte lika frutsgbart mne, bljande effekt som kommer o gr random under lng period istllet fr att n en peak o sen plana ut som LSDn.
S det kanske passar bttre fr andra mnniskor istllet men inte fr mig.
Citera
2024-02-23, 05:12
Medlem
Folketstempels avatar
Jag blev inspirerad av denna dokumentr.
https://webb-tv.nu/droger-som-medicin-svt-play/

Psilocybin krver mer en bra milj. Inget att poppa i sig mitt i stan p bakfyllan i Amsterdam. LSD r mer kontrollerbart d man lr sig att fungera trippad efter ett par gnger. Magin frloras samtidigt tyvrr.

Svrt beslut, svamp r mer psykos, LSD r mindre intressant att trippa p.

Men nu ska jag gra detta medicinsk.
Det lutar t LSD, men jag kan ndra mig s klart nnu.
Citera
2024-02-23, 05:16
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp

Du har nog tur dr. Jag tycker ocks att drmknslan/effekten r ptaglig.
Dock minns man ju mycket, typ det viktigaste.

Psilocybin skulle kunna ha gjort mycket bra fr folk, synd att det varit demoniserat av staten.
Senast redigerad av Full-Retard 2024-02-23 kl. 05:20.
Citera
2024-02-23, 05:32
Medlem
Folketstempels avatar
Jag tillgger att jag inte trippat efter cirka r 2000.
Har haft bde givande upplevelser i min ungdom, d jag tog frsta svamp 1986, sedan kom 90-talet och d tog alla syra ungefr och datura-snaps p efterfesten...

Stack till Sydamerika och hade lst Yage-breven av Beatnik-poeterna frn 50-talet. Ayahuasca var inte ens ett ord p den tiden man anvnde. San Pedro kaktusar sldes p en bar i Cusco Peru med eller utan Ayahuasca p menyn.

Baren lg p calle suecia cusco , Svenska vgen p svenska. Googla grna, samma vg upp till Sacsayhuamn dr man trippade loss duktigt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sacsayhuam%C3%A1n

Men det r bara trams, vill bara ge ett perspektiv ver mina erfarenheter.. Detta r en seris trd fr att utveckla vra sinnen till max, som inte kan gras utan dessa starka mediciner.
Citera
2024-02-23, 06:26
Medlem
Majasmokers avatar
Synd att jag inte knde till detta. Har sett flera dokumentrer om forskningen & det kanske skulle hjlpa till att f bort ddslngtan. Ibland tnker jag att jag skulle frska f tag i lite svamp 🍄 & testa sjlv men r lite skraj att jag ska f vrldens panikngest & stta igng att ringa p grannarnas drrar & de ringer ambulans & sen r cirkusen i full gng

Blir vldigt intressant att flja ven denna studie.
Citera
2024-02-23, 06:32
Medlem
Psilocybin fungerade vldigt bra fr mig nr jag microdoserade det. Jag knner till att ven LSD ska kunna vara ett alternativ men det har alltid knts fr svrt att microdosera d jag bara haft tillgng till det i form av relativt hgdoserade lappar.

Psilocybin gav mig ovntat bra effekt och lyckades frst f stopp p tankestrningarna jag utvecklat pga lngvarig depression och senare lyckades det lyfta mig helt ut ur depressionen. Jag tror verkligen inte att jag hade lyckats ta mig ur den depressionen sjlv utan microdoseringen och mdde mycket bttre under lng tid efter att jag slutat med Psilocybin.

Det ska vl tillggas att jag under lng tid varit vldigt positivt instlld till Psilocybin och microdosering. Jag hade ven haft vldigt positiva effekter med hgre doser innan. S jag tror ocks att placebo effekten borde ha spelat en viss roll i mitt fall, kanske till och med en stor roll.
Citera
2024-02-23, 07:16
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Synd att jag inte knde till detta. Har sett flera dokumentrer om forskningen & det kanske skulle hjlpa till att f bort ddslngtan. Ibland tnker jag att jag skulle frska f tag i lite svamp 🍄 & testa sjlv men r lite skraj att jag ska f vrldens panikngest & stta igng att ringa p grannarnas drrar & de ringer ambulans & sen r cirkusen i full gng

Blir vldigt intressant att flja ven denna studie.
sch.
Strunt i psilocibyn, finns meskalina.
Antidot mot fr mycket av den kaktusen r vldigt lttillgngligt motgift, det r nmligen;

S vad r det vrsta som kan hnda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in