Citat:
Ursprungligen postat av
Homogeneous-Evil
Nu tramsar du återigen, man kan tro att det är något riktigt fel.
I 2 kap. 1 § Regeringsformen framgår det att varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad:
Frihet att yttra sig, skriva och sprida upplysningar,
Frihet att informera sig och ta emot upplysningar,
Frihet att samla sig med andra för möten och demonstrationer,
Frihet att bilda föreningar för allmänna eller enskilda syften,
Frihet att delta i demonstrationer,
Frihet att tillhöra eller inte tillhöra religiösa samfund.
Åsiktsfriheten skyddar individens rätt att ha och bilda åsikter utan ingripande från staten. Detta innebär att individer har rätt att inom lagens ramar hålla vilka åsikter de vill, utan att detta ska leda till repressalier från det offentligas sida.
Det är ju precis det jag har hävdat hela tiden. Yttrandefrihet
inom lagens ramar.
Citat:
Du får gärna prova hur mycket desinformation staten tål
Vem fan är "staten"?
Citat:
innan de ändrar lagarna likt Frankrike.
Vi ser ju en liknande lag som tycks komma på plats redan i år och 2026 även som en begränsning av yttrandefriheten.
Vilken "liknande lag"?
Citat:
Kritik är inte samma som desinformation,
Helt riktigt. Dvs, kritik kan vara desinformation (medvetet vilseledande), men det är helt riktigt inte någon synonym.
Bra. Du kan ju?
Citat:
det du bland annat går all in på är att papegoja vidare desinformation
Och då har du som vanligt inget konkret exempel.
Varför har du som vanligt inte det? Har du någon ej deklarerad metod bakom vansinnet?
Argument by utmattning?
Citat:
och sen skylla på att det var ju någon annan som sa, du bara upprepar...
Om jag klart och tydligt citerar och anger källa så är det mycket riktigt någon annan än jag själv som "sa" det.
Och? Vill du nu även kriminalisera citering och återgivande av innehållet i källor?
Citat:
Brottsbalken 23 kap. Ansvar för Medverkan
...
4 § Om någon har främjat ett brott genom råd eller dåd, men brottet inte fullbordas, kan den personen i vissa fall dömas för förberedelse till brottet eller för stämpling till brottet, beroende på brottets art och förberedelsehandlingarnas karaktär.
Även det här är ju precis vad jag hela tiden har hävdat.
Att stämpling till brott inte skyddas av yttrandefriheten. Men nu är det ju något helt annat som du vill se. Du vill se en kriminalisering av yttrande av uppfattningar som strider mot det DU hävdar är de
vetenskapligt korrekta. Något som ju går stick i stäv mot allt vad riktig vetenskap till sin konstituerande natur kännetecknas av:
- en fri och publik diskussion där hypoteser möter empiri möter kritiska/granskande röster möter hypoteser möter.....
Hur i hela friden tänker du dig att en lagstiftning ska se ut som kan hantera det på ett fungerande sätt?
The Church of Science?
Oraklet i Delphi?
Las Vegas?
Anthony "Teflon Tony" Fauci?
Bill "Eugenics" Gates?
Annat/annan?