2024-02-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det sägs så men kan inte bekräfta. Skall tydligen bli ett beep i systemet när fordonets ägare saknar kort.
Precis så, det plingar till i en skärm om något är fel. Skatt, försäkring, ägare osv. så i regel idag är ju grunden att en laglydig person med rent belastningsregister ska stå på bilen.
Betala alla utgifter, besiktat och jag skulle personligen säga ha en nyare bil som inte är av modell populär i förorten bland kriminella.
Det ökar förutsättningarna till att klara sig.

TS, Skulle nog säga att för 15 år sen hade jag åkt utan körkort och det gjordes mellan indragningar utan att känna oro.
I dagens läge är polisen mer aktiva längst vägen då man insett att det är där man nyper kriminella, så risken för att bli stoppad på random är något större och ovärt det om man vill ha tillbaka sitt rosa lånekort.
Citera
2024-02-22, 01:09
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Min erfarenhet är precis tvärtom.
Under kontorstid 8-16 på vardagar är det betydligt större risk bli stoppad av bylingen.
Däremot under rusningstid 6:30-8:00, samt 16:00-18:00 är risken minimal.
Under all övrig tid är risken liten.

Detta gäller kanske inte riktigt i stora städer, men där jag bor är ca 3 mil till en dygnet-runt bemannad polisstation.

Syftade förstås på lite större städer. Bor du på Öland eller Värmlandsskogarna är det säkert som du skriver.
Citera
2024-02-22, 01:28
Medlem
Som körkortslös så får du olovlig körning.
Med indraget körkort eller att du åker fast flertal gånger får du grov olovlig körning.

Mycket av detta att du får grov olovlig handlar ju om att du skiter i lagen, är du dömd för det så kanske du klarar dig med böter (dags-) de första tre gångerna, men sen är det kåken som gäller. Oftast 1-2 månader. För varje körning, åker du dit 2 ggr och får 2 månader för varje så kommer du få sitta 80 dagar.
Citera
2024-02-22, 12:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
En bekant till mig har blivit av med sitt körkort, och frågade mig lite hur det fungerar?

Polisen har som bekant kamerautrustning i sina bilar, så man direkt ser om en bil t.ex. har körförbud.
Men fungerar detta så, att man t.ex. också kan se att ägaren saknar körkort?
Menar att man stoppar sådana bilar för kontroll?

Har man inte körkort så är det både dumt, och en personlig risk man tar att köra olovligt. Kommer inte bli enklare för din "bekant" att få tillbaka körkortet. Kommer bara riskera att bli en neråtgående spiral för den som gör så. Rekommenderas inte.

Vad hade "kompisen" gjort för att bli fråntagen körkortet?
Citera
2024-02-22, 12:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Kände inte till detta?
Är det verkligen straffbart att låna ut en bil till en körkortslös person?

Ja.

Om en kompis lånar ut sin bil till tex. dig (låt oss, hypotetiskt, säga att det är du som blivit av med körkortet), så om du fastnar i en poliskontroll, så kan din kompis åka dit för medhjälp.
Citera
2024-02-22, 12:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det finns ingen kompis utan den kompisen är Du som undrar i ett forum hur man slipper undan polisens kontroll. De borde istället använda batongen oftare och banka in vett hos vissa som aldrig lär sig.

Jo, det har vi nog alla räknat ut för länge sedan.

Citat:
Det bästa min kompis kan gör då, det är givetvis att skaffa några utländska reg-plåtar!
Dessutom slipper han ju kostnad för besiktning, bilskatt och försäkring.
Och sen köra stilla och försiktigt!

Mopedbil är nog ett betydligt bättre och säkrare alternativ för "kompisen".

Med utländska skyltar så är man alltid av intresse och misstänksamhet av Polisen (av goda skäl).

Skall du verkligen köra en riktig personbil med indraget körkort, vilket jag starkt avråder, så är den bästa chansen att undvika att bli stoppad av polisen om du kör en förmånsbil eller annan typ av bil som är registrerad på en juridisk person. För att vara trovärdigt så bör bilen då vara relativt premium (ingen liten sketen billig Toyota Yaris) och absolut max 3-4 år gammal. Då smälter du in som en typisk svensson som har förmånsbil eller tjänstebil från jobbet, och kommer dra åt dig minimalt med uppmärksamhet från Polisen. Även svårt för Polisen att lika enkelt kontrollera vem som har rätt att framföra fordonet.

Men med tanke på alla knasigheter du verkar hålla på med, så kanske det är korkat av mig att ge dig denna typ av tips (kanske skall radera inlägget)... 🤔
Senast redigerad av peterpanp 2024-02-22 kl. 12:51.
Citera
2024-02-22, 13:59
Medlem
Ofta vet man var polisen har sina kontroller. Många gånger kan man ta ett annat håll, ta bonnavägen el liknande.
Som sagt, rätt liten risk, jag körde själv ett år när mitt körkort var återkallat.
Citera
2024-02-23, 19:57
Medlem
Jag var efterlyst för nåt år sedan och drog iväg i min egen bil.

Mötte polisen mitt i natten utanför stockholm, alltså dom köra i motsatt riktning.
Dom vände efter några sekunder och stannade mig.

Så iaf den gången hade deras kamera sett mitt renummer och då hade det väl kommpit upp en varning direkt att jag var efterlyst.
Citera
2024-02-23, 22:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

Mötte polisen mitt i natten utanför stockholm, alltså dom köra i motsatt riktning.

Så iaf den gången hade deras kamera sett mitt renummer och då hade det väl kommpit upp en varning direkt att jag var efterlyst.

Stämmer. De flesta polisbilar har system med ANPR som standard, och är du flaggad som ägare av fordon och med indraget körkort så kommer systemet att automatiskt varna poliserna i bilen.

Det är därför varianten med förmånsbil/tjänstebil är mycket mer säkert. Det kommer inte automatiskt flaggas i polisens ANPR-system. Kräver manuellt arbete av poliserna, och då är riskerna betydligt mindre än om det sker med automatik i varenda civil och märkt polisbil man passerar.
Citera
2024-02-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Ofta vet man var polisen har sina kontroller. Många gånger kan man ta ett annat håll, ta bonnavägen el liknande.
Som sagt, rätt liten risk, jag körde själv ett år när mitt körkort var återkallat.

Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Stämmer. De flesta polisbilar har system med ANPR som standard, och är du flaggad som ägare av fordon och med indraget körkort så kommer systemet att automatiskt varna poliserna i bilen.

Det är därför varianten med förmånsbil/tjänstebil är mycket mer säkert. Det kommer inte automatiskt flaggas i polisens ANPR-system. Kräver manuellt arbete av poliserna, och då är riskerna betydligt mindre än om det sker med automatik i varenda civil och märkt polisbil man passerar.

Har kollat alla svar i tråden, samt googlat en massa.
Det bästa man kan göra ifall man vill köra bil utan körkort finns bara ett svar!
Det är att skaffa utländska registreringsskyltar och montera på sin bil, och sedan köra väldigt försiktigt, samt helst på lågtrafikerade vägar.
Finns ingen möjlighet för polis att på något automatiskt sätt kunna koppla bilen till en körkortslös förare.
Dessutom har enligt min erfarenhet på senare år nästan alla fasta kontroller längs vägar upphört.
Man slipper dessutom alla kostnader för besiktning, bilskatt och försäkring.
Straffet för "märkesförfalskning" och "olovlig körning" ifall man ändå blir stoppad vid kontroll brukar bli dagsböter på ca 3-6 tusen kronor.
Men i och med att man slipper besiktning, bilskatt och försäkring, så tjänar man in detta på bara ca 1 år.
Senast redigerad av Hultabultan 2024-02-27 kl. 13:39.
Citera
2024-02-27, 13:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Har kollat alla svar i tråden, samt googlat en massa.
Det bästa man kan göra ifall man vill köra bil utan körkort finns bara ett svar!
Det är att skaffa utländska registreringsskyltar och montera på sin bil, och sedan köra väldigt försiktigt, samt helst på lågtrafikerade vägar.

Då har du läst galet fel i tråden (är inte första gången). Du kommer bara dra till dig polisens uppmärksamhet med utländska skyltar. Svaret som vi är flera som givit dig är att ha en förmånsbil/tjänstebil som är registrerad på en juridisk person. Men då jag inte har något engagemang i dig som person att lyckas i livet, så tycker jag att du skall skippa alla dessa riktiga tipsen om detta. Kör på med mystiska utländska skyltar (blir bara glad om du åker dit)!
Citera
2024-09-12, 17:15
Medlem
Om man har eget företag och bilen står på firman. Kan dom se att man har indraget körkort då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in