• 1
  • 2
2024-02-21, 15:32
Medlem
En bekant till mig har blivit av med sitt körkort, och frågade mig lite hur det fungerar?

Polisen har som bekant kamerautrustning i sina bilar, så man direkt ser om en bil t.ex. har körförbud.
Men fungerar detta så, att man t.ex. också kan se att ägaren saknar körkort?
Menar att man stoppar sådana bilar för kontroll?
Citera
2024-02-21, 15:34
Medlem
Det är nog ganska stor risk.
Citera
2024-02-21, 15:34
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En bekant till mig har blivit av med sitt körkort, och frågade mig lite hur det fungerar?

Polisen har som bekant kamerautrustning i sina bilar, så man direkt ser om en bil t.ex. har körförbud.

Det sägs så men kan inte bekräfta. Skall tydligen bli ett beep i systemet när fordonets ägare saknar kort.
Citera
2024-02-21, 15:39
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Har de scannern igång så får de upp hastighet på bilen, info om bilen, vem som äger bilen och givetvis blir det rödmarkerat om personen som äger bilen blivit av med körkortet. Det bästa din vän kan göra är att bytlåna bil med en kompis om han nu måste köra bil under tiden han är utan kortet. Chansen att han då blir stoppad är som vanligt minimal.
Jag har själv blivit stoppad två gånger under 30 år med körkort så chansen att bli stoppad random är inte direkt stor. Jag kör ändå mer än normala svensson.

Om han ändå blir stoppad så kommer straffet bli mycket värre då han åker dit för olovlig körning och säkert något mer. Hans kompis som lånat ut bilen kan ha otur om de kan bevisa att han vet om att din vän saknar körkort.
Citera
2024-02-21, 15:43
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:

Japp, allt om bilen och dess ägare kommer upp. En kollega åkte dit för olovlig körning när han hade blivit av med körkortet.
Citera
2024-02-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har de scannern igång så får de upp hastighet på bilen, info om bilen, vem som äger bilen och givetvis blir det rödmarkerat om personen som äger bilen blivit av med körkortet. Det bästa din vän kan göra är att bytlåna bil med en kompis om han nu måste köra bil under tiden han är utan kortet. Chansen att han då blir stoppad är som vanligt minimal.
Jag har själv blivit stoppad två gånger under 30 år med körkort så chansen att bli stoppad random är inte direkt stor. Jag kör ändå mer än normala svensson.

Om han ändå blir stoppad så kommer straffet bli mycket värre då han åker dit för olovlig körning och säkert något mer. Hans kompis som lånat ut bilen kan ha otur om de kan bevisa att han vet om att din vän saknar körkort.

Kände inte till detta?
Är det verkligen straffbart att låna ut en bil till en körkortslös person?
Citera
2024-02-21, 15:54
Citat:
Kände inte till detta?
Ja, det finns ett brott som kallas medverkan till brott.

Detta får man förresten lära sig redan under körkortsutbildningen. Då med det något mer lätthanterliga exemplet att man lämnar över sin bilnyckel till någon som man vet inte har körkort är olagligt. I det här fallet vet ju personen hur man kör bil så därför är det moraliskt kanske inte lika fel (om nu personen bara fastnat för fortkörning) som om personen aldrig haft körkort. Men rent legalt ses det lika strängt på bägge scenarion.
Citera
2024-02-21, 16:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Kände inte till detta?

Det vet jag ej men man vet aldrig vad polisen kan hitta på om de bara vill och är påhittiga.
Citera
2024-02-21, 16:13
Citat:
Kände inte till detta?
Japp. Det är samma sak om du lånar ut bilen till någon som du vet är påverkad, då kan du också bli straffad.
Citera
2024-02-21, 16:26
Medlem
Citat:

japp ska man köra bil utan körkort måste du ha en bil som är reggad på ngn som har lappen annars torkar du så fort du kommer nära en polisbil.
tro mig åkte på 5 olovliga på 6 månader
Citera
2024-02-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det vet jag ej men man vet aldrig vad polisen kan hitta på om de bara vill och är påhittiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Japp. Det är samma sak om du lånar ut bilen till någon som du vet är påverkad, då kan du också bli straffad.

Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
japp ska man köra bil utan körkort måste du ha en bil som är reggad på ngn som har lappen annars torkar du så fort du kommer nära en polisbil.

Det bästa min kompis kan gör då, det är givetvis att skaffa några utländska reg-plåtar!
Dessutom slipper han ju kostnad för besiktning, bilskatt och försäkring.
Och sen köra stilla och försiktigt!
Citera
2024-02-21, 17:02
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
Blev du av med bilen då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här