Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-21, 19:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kollade lite på "medhjälp till olovlig körning"!
Och det handlar om detta att låna ut en bil till en körkortslös.
Enligt lagen är detta endast straffbart om det handlar om "grov olovlig körning", som leder till fängelsestraff!
Och det är just "grov olovlig körning" du åker på om du förlorat körkortet och fortsätter köra.
Citera
2024-02-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och det är just "grov olovlig körning" du åker på om du förlorat körkortet och fortsätter köra.

Jag har hör talas om massor med folk som kört utan körkort, men bara fått böter!
Alltså ej grov olovlig körning.
Citera
2024-02-21, 20:00
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Kollade lite på "medhjälp till olovlig körning"!
Och det handlar om detta att låna ut en bil till en körkortslös.
Enligt lagen är detta endast straffbart om det handlar om "grov olovlig körning", som leder till fängelsestraff!

Jag skulle tro att polisen inte bryr sig så länge det inte rör sig om något allvarligare brott. Det är också svårt för polisen att bevisa uppsåt.

Jag känner till flera fall när någon har lånat ut bilen till en körkortslös utan att ens få böter när föraren har åkt fast för olovlig körning.
Citera
2024-02-21, 20:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har hör talas om massor med folk som kört utan körkort, men bara fått böter!
Alltså ej grov olovlig körning.
Jag har inte hört talas om "bara böter" utan minst dagsböter för olovlig körning.
Har du haft körkort tidigare, förlorat det, och kör så faller det under grov olovlig körning.
Har du aldrig haft körkort så kanske det är en annan bedömning. Det vet jag inte.

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
[...]
https://lagen.nu/1951:649#P3S1
Citera
2024-02-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag skulle tro att polisen inte bryr sig så länge det inte rör sig om något allvarligare brott. Det är också svårt för polisen att bevisa uppsåt.

Jag känner till flera fall när någon har lånat ut bilen till en körkortslös utan att ens få böter när föraren har åkt fast för olovlig körning.

Det är givetvis inte polisen som avgör detta, utan i lindrigare fall en åklagare som utfärdar ett strafföreläggande, eller en domstol!
Citera
2024-02-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inte hört talas om "bara böter" utan minst dagsböter för olovlig körning.
Har du haft körkort tidigare, förlorat det, och kör så faller det under grov olovlig körning.
Har du aldrig haft körkort så kanske det är en annan bedömning. Det vet jag inte.

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
[...]
https://lagen.nu/1951:649#P3S1

Har hört talas om folk som åkt dit många 10-tal gånger för olovlig körning, utan att behöva sitta på kåken!
Citera
2024-02-21, 20:23
Medlem
Har inte kört särskilt mycket bil men har aldrig råkat ut för en poliskontrollant. Avråder dig starkt från att köra bil ifall du inte kan köra ordentligt dock då det kommer att synas. Farsan börjar få problem med ögonen och fick kortet indraget men kör ändå. Han verkar inte bry sig direkt ifall han dör eller råkar skada någon annan dessvärre.
Citera
2024-02-21, 20:39
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Det är givetvis inte polisen som avgör detta, utan i lindrigare fall en åklagare som utfärdar ett strafföreläggande, eller en domstol!

Det beror väl på vilka uppgifter som åklagaren tar del av. Om föraren erkänner så kanske det bara blir ett så kallat strafföreläggande.

I ett sådant fall så blir det nog ingen större utredning om vilken bil föraren använde och hur denne fick tag i den.
Citera
2024-02-21, 21:00
Medlem
outback4s avatar
Kör du dagtid borde det vara rätt lugnt. Men ju senare på kvällen/natten du kör ökar risken för bli stoppad av farbror blå.
Citera
2024-02-21, 21:05
Medlem
Pungpuckels avatar
Nu tänker jag lite fritt här.

Om man hittar en likadan bil som den man har, samma färg med, och knycker skyltarna och sätter på sin egen.

Visst, personen som blev av med skyltarna kanske polisanmäler händelsen, men polisen kan ju inte veta om det är tjuven eller den bestulna som kör.

Ska den bestulna vänta sig att bli stoppad varje gång av en polis med andra ord?
Låter inte rimligt.
Citera
2024-02-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Kör du dagtid borde det vara rätt lugnt. Men ju senare på kvällen/natten du kör ökar risken för bli stoppad av farbror blå.

Min erfarenhet är precis tvärtom.
Under kontorstid 8-16 på vardagar är det betydligt större risk bli stoppad av bylingen.
Däremot under rusningstid 6:30-8:00, samt 16:00-18:00 är risken minimal.
Under all övrig tid är risken liten.

Detta gäller kanske inte riktigt i stora städer, men där jag bor är ca 3 mil till en dygnet-runt bemannad polisstation.
Senast redigerad av Hultabultan 2024-02-21 kl. 21:29.
Citera
2024-02-21, 23:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det bästa min kompis kan gör då, det är givetvis att skaffa några utländska reg-plåtar!
Dessutom slipper han ju kostnad för besiktning, bilskatt och försäkring.
Och sen köra stilla och försiktigt!

Nja, det bästa måste väl i så fall vara att helt enkelt inte köra bil under tiden lappen är plockad.
Blir han sen plockad i en rutinkontroll så blir straffet mycket värre då det handlar om olovlig körning.

Lite info om möjligt straff om din kompis åker dit igen, är det värt risken?
https://www.indraget-korkort.se/olovlig-korning-grov-olovlig-korning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in