2008-02-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Det är såhär att en kompis har läxa i etik.

Frågan är om människor och djur är lika mycket värda.

jag tycker vi människor har ett större värde än vad ett djur nånsin kommer att få
och det är tack vare att människan är högre utvecklad, är civiliserad och bäst lämpad att verka i olika klimat.

Vad tycker du, är människor och djur lika mycket värda?

I så fall skulle utvecklingsstörda människor vara värda mycket lite. Tycker det tänkadet påminner om nazi-Tyskland....
Citera
2008-02-26, 10:01
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Så du skulle ha svårt att välja mellan att döda din hund eller ditt barn?

Inget relevant argument. Ditt barn är inte vilken människa som helst. Ett bättre exempel är t.ex en random asiat mot en random get. En gammal polare till mig menar på fullt allvar att han hellre skulle se en människa dö än vissa utrotningshota djur, men det är lite annorlunda eftersom djuret i fråga är utrotningshotat.
Citera
2008-02-27, 23:30
Medlem
Geniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raiser
Men stopp här ett tag. Sen människans begynnelse har man dödat djur för att äta, överlevnad. Du kan ju inte säga att det är likadant att döda djur som människor. Visst på ett sett har du väl rätt antar jag men iaf. Mänikskan har ALLTID dödat djur för att överleva men också alltid dödat männiksor, det är en svår fråga.. men enligt mej är det Helt OK att slakta djur för mat.

Människor har också ALLTID dödat varandra!
Citera
2008-02-27, 23:58
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Att man skulle rädda ett människobarn framför en gris i en nödsituation betyder inte att grisen är värdelös och att vi på så sätt kan behandla den som vi vill. Rent subjektivt värderar jag människor högre än djur. Rent objektivt och humanistiskt är ingenting mindre värt än någonting annat.

Som vi idag behandlar djur - alla djur, även husdjur - är skamligt, omoraliskt och sjukt.
Citera
2008-02-28, 01:29
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Rent subjektivt värderar jag människor högre än djur. Rent objektivt och humanistiskt är ingenting mindre värt än någonting annat.
Rent objektivt är vi inte jämlika heller.

Citat:
Som vi idag behandlar djur - alla djur, även husdjur - är skamligt, omoraliskt och sjukt.
Det håller jag inte med om. Jag tror att det enda argumentet du har till det här är att det gör DIG ledsen.
Citera
2008-02-28, 01:37
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepShitJunkie
I så fall skulle utvecklingsstörda människor vara värda mycket lite.
Utvecklingsstörda har familj, släktingar och vänner som blir ledsna om de far illa ut (Nej, jag tror inte att grisar bryr sig särskilt mycket.).
Dessutom är majoriteten av utvecklingsstörda smartare än schimpanser.
Citat:
Ursprungligen postat av DeepShitJunkie
Tycker det tänkadet påminner om nazi-Tyskland....
Finns det inte en argumentationsregel att så fort man jämför någon med nazister eller Hitler så förlorar man?
Citera
2008-02-28, 01:37
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Nej människor är inte värda mer än grisar. Men när vi från barnsben lär oss att människor är mer värda tror vi på det till slut. Och tror man på något brukar man tro att det är sant.

Två exempel som styrker det är ju tex Indien. Kossorna är ju för fan dyrkade. Ligger det i indiers biologi att tycka så?

Eller låg det i nazisternas biologi att avrätta judar som boskap? Hmm...
Citera
2008-02-29, 16:14
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Rent objektivt är vi inte jämlika heller.
Jo.
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Det håller jag inte med om. Jag tror att det enda argumentet du har till det här är att det gör DIG ledsen.
Det gör MIG bedrövad. Men jag skulle gärna vilja höra dina motargument.

Fiskar, som normalt har ett helt hav att leva i, stängs in i ett akvarium på kanske 0,5m3. Hundar, som ursprungligen levde fria i naturen, hålls instängda i lägenheter (det kanske är annorlunda för hus med tanke på ytan osv) och endast får gå utomhus ett par gånger om dagen - kanske deras enda dagsaktiviteter alls. Fåglar som egentligen skall ha himmeln som hem, hålls i burar. Osv osv.. Allt detta frihetsberövande för vårt enkla nöje. Att nämna industriellt djurplågeri känns överflödigt.

Tycker du att något av dessa punkter är djurvänligt, moraliskt försvarbart eller naturligt? Nej, jag är varken vegeterian, djurvän, medlem i greenpeace eller dylikt. Undertryckandet av annat liv, endast för att de är djur, står helt enkelt i total brist på rättfärdigande, från mitt perspektiv.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-02-29 kl. 16:22.
Citera
2008-02-29, 16:36
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Tror att ni missförstod OP.

http://svinstian.blogspot.com/
Det är vissa i den här svinstian som man har svårt för om man ska avrätta eller inte. Grisar (djuren) avrättas inte, de dödas p.g.a. att vi är rovdjur och behöver mat. De är inte mindre värda, de står helt enkelt under oss i näringskedjan.

Skulle det vara bättre att helt stoppa slakten? Vet inte, hur skulle det organiseras, hur skulle man odla TOFU för alla människor från ingenting och soja! Sojabönsodlingar förstör redan mycket av vår Regnskog och miljön är som ni alla kanske vet redan lite halvt körd.
Citera
2008-10-22, 21:56
Medlem
jolmys avatar
Citat:
Jo.

Det gör MIG bedrövad. Men jag skulle gärna vilja höra dina motargument.

Fiskar, som normalt har ett helt hav att leva i, stängs in i ett akvarium på kanske 0,5m3. Hundar, som ursprungligen levde fria i naturen, hålls instängda i lägenheter (det kanske är annorlunda för hus med tanke på ytan osv) och endast får gå utomhus ett par gånger om dagen - kanske deras enda dagsaktiviteter alls. Fåglar som egentligen skall ha himmeln som hem, hålls i burar. Osv osv.. Allt detta frihetsberövande för vårt enkla nöje. Att nämna industriellt djurplågeri känns överflödigt.

Tycker du att något av dessa punkter är djurvänligt, moraliskt försvarbart eller naturligt? Nej, jag är varken vegeterian, djurvän, medlem i greenpeace eller dylikt. Undertryckandet av annat liv, endast för att de är djur, står helt enkelt i total brist på rättfärdigande, från mitt perspektiv.

Varför är du inte vegetarian för då?
Citera
2008-10-23, 17:55
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolmy
Varför är du inte vegetarian för då?
Jag har faktiskt ingen aning. Old habits die hard.

Är väl inte tillräckligt vänster.
Citera
2008-10-23, 18:16
Medlem
Citat:

Självklart är det djurvänligt, moraliskt försvart och naturligt att hålla sig med djur. Människor har i alla tider varit beroende av djur, och speciellt här i Europa har vi levt nära dem. Människan är en del av naturen, och har haft tama hundar i hundratals år. Människor behöver också äta, och därför dödar vi djur - helt naturligt, och självklart moraliskt försvarbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in