Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-22, 15:55
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Belgiska våfflor är ju världskända men nu har även våra, lite tunnar (och godare så klart) våfflor börjat säljas i USA under namnet "nordic waffles". Man kan då tänka sig att de serveras med någon sylt så som hjortronsylt och grädde eller på norskt vis med brunost. Ingenting kunde vara mer fel. De har på "mac n cheese", ett friterat kycklingben och honung bland mycket annat.

Har ni sett något utav den här kalibern i Sverige eller Norge?

26:43 in i videon.

https://youtu.be/jaHd1Fm5zl0
De kör väl samma som de belgiska och en massa maträtter med dom.
Sen skulle dom bara köra vår variant, så skulle väl dom bara tröttna snabbt med en variant.
Och hörde hon säga vi skulle inte testa här, jag skulle definitivt testat, men troligtvis inte mer än så.
Måste säga det såg rätt besvärligt ut att äta ett kyckling ben i en våffla.
Citera
2024-02-22, 16:00
  #14
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
De kör väl samma som de belgiska och en massa maträtter med dom.
Sen skulle dom bara köra vår variant, så skulle väl dom bara tröttna snabbt med en variant.
Och hörde hon säga vi skulle inte testa här, jag skulle definitivt testat, men troligtvis inte mer än så.
Måste säga det såg rätt besvärligt ut att äta ett kyckling ben i en våffla.

Exakt och det hade varit som att stoppa ned en falukorv i ett vanligt korvbröd.

Sedan har de varianter som jag tror faktiskt är goda som ägg, bacon och ost.

https://www.nordicwaffles.com/
Citera
2024-02-22, 16:15
  #15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Exakt och det hade varit som att stoppa ned en falukorv i ett vanligt korvbröd.

Sedan har de varianter som jag tror faktiskt är goda som ägg, bacon och ost.

https://www.nordicwaffles.com/
Det jag fundera på om varför de inte körde lårfilén istället, men såklart blir inte lika saftigt då.
Antar de som äter denna kreation, att de tar ur kycklingbenet och lägger jämte efter var tugga.
Och kör våfflan för sig med mac 'n cheesen.
Citera
2024-02-22, 16:37
  #16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Brunost (och messmör) är en styggelse. Svårt att förstå hur folk kan äta skiten.
Brunost är ingen höjdare tycker jag. Messmör däremot kan jag äta. Dock att ha det på våfflor verkar konstigt.
Citera
2024-02-22, 16:41
  #17
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Äntligen kanske jag kan få svar Vad är det för skillnad på dessa recept dvs smeten o vad är godast?


1. Ankdammsfolkets pannkakor

2. Ankdammsfolkets våfflor

3. Belgiska våffllor

3.1 Holländska våfflor

3. American Pancakes

4. Amerkankska våfflor

Finns det fler intressanta

I Frankrike så serverar de crepes och det är ju något snarliknande våra pannkakor fast jag har för mig att de har mindre ägg i.

Amerikanarna har bakpulver i sina pannkakor vilket gör dem tjockare. Har dålig koll på belgiska våfflor förutom att de är tjockare och ofta täckta med choklad.

Har de speciella våfflor i Holland?
Citera
2024-02-22, 17:21
  #18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
I Frankrike så serverar de crepes och det är ju något snarliknande våra pannkakor fast jag har för mig att de har mindre ägg i.

Amerikanarna har bakpulver i sina pannkakor vilket gör dem tjockare. Har dålig koll på belgiska våfflor förutom att de är tjockare och ofta täckta med choklad.

Har de speciella våfflor i Holland?
Främst är crepsen en mycket tunnare pannkaka än tex vår, sen om det beror på mindre ägg eller inte har jag aldrig tagit reda på.
Dock en sak så måste smeten vara tunnare.
Citera
2024-03-04, 14:28
  #19
Avstängd
Men vad är det för smetskillnader mellan de olika - när jag vet det skall jag välja en o börja äta
å någo uteställe
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback