Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Nu har jag inte kikat på den gryta du refererar till med namnet Poutine. Det jag visade är typ pommestallrik, med buljongsås och ostmassa som kallas poutine ochså på min senaste länk i inlägg # 18 .. Nu är jag förvirrad ..Länka gärna till den variant av Poutine du motiverar positivt om vore shysst :-)
Det är det klippet som han tillagar såsen till poutinen som jag pratar om.
När jag gjort poutine så har jag inte följt recept, utan helt enkelt gjort en god sås och sen även nått kött för göra det lite mer än bara sås, ost och pommes.
Så lite svårt och länka och verkligen veta att den är bra pga detta.
Men är du duktig på göra sås, ta en du gillar och som är ungefär som brunsås och hitta eller gör goda pommes.
Sen det stora problemet är osten, då det finns inget som liknar denna i Sverige, så ta nått du gillar är väl svaret där.
Eller gör den själv, men det är en del jobb.
Givetvis är det en smaksak, men poutine har en förmåga att få munnen bli riktigt glad.
Men slutet på dagen är ju det inget avancerat eller en super kulinarisk upplevelse, men det är tveklöst gott och om nu du gillar ingredienserna från början.
Jag gör såna här mat ibland som får munnen jubla, och ofta är de i smaken inte alltid fantastisk(kan vara.)
En annan sådan är tex phili cheese steak, panuchos.
Äter sällan poutine och var ett gäng år sedan senast, men det är mest för jag sällan äter pommes från början.