2024-02-23, 10:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

https://www.youtube.com/watch?v=a-Nu2ux2Q5Y

Nja jag orka inte se det dr.. han anger inte ens receptet i beskrviningen s d fr det vara
Citera
2024-02-23, 10:23
Medlem
Sladdarens avatar
Poutine (Quebec franska: [put͡sɪn] i)) r en matrtt med pommes frites och ostmassa toppad med en brun ss. Den uppstod i Quebec i slutet av 1950-talet i Centre-du-Qubec-regionen, ven om dess exakta ursprung r oskert och det finns flera konkurrerande pstenden om dess uppfinning. Under mnga r anvndes det av vissa fr att hna Quebec-samhllet. [1] Poutine blev senare bermd som en symbol fr Qubcois kultur och provinsen Quebec. Den har lnge frknippats med Quebec-kket, och dess kade framtrdande plats har lett till dess vxande popularitet i resten av Kanada.

rliga poutine-firanden ger rum i Montreal, Quebec City och Drummondville, samt i Toronto, Ottawa, New Hampshire och Chicago. Den har kallats Kanadas nationalrtt, ven om vissa kritiker anser att denna mrkning representerar kulturell appropriering av Qubcois eller Quebecs nationella identitet. [1][2] Mnga varianter av det ursprungliga receptet r populra, vilket har lett till att vissa freslr att poutine har dykt upp som en ny matrttsklassificering i sin egen rtt, som med smrgsar och dumplings. [1]
Citera
2024-02-23, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej, det var jag som undrade vad det var fr oljigt skna-kocken hllde p frn en konservburk. och ngon skrev att det troligen var lnnsirap.

Vad kan det annars ha varit? Filmen finns i trden.

https://www.youtube.com/watch?v=a-Nu2ux2Q5Y
Det var inte troligtvis, utan det stod Pure maple syrup p burken.
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Kanske finns en st variant av den ochs som ska rknas som dessert, och en matig saltig buljong variant av det ochs med "ostmassa" som lunch eller middag..som jag lnkade till.. Njah det gr bort iaf ifrn min meny och kksbestyr. Kommer inte gra den
Det fanns en viss mngd vinger med ocks, och sen var grytan rtt stor och inte speciellt mycket lnnsirap.
Men tillrckligt nog fr man borde knna det rtt enkelt i mitt tycke.
Men gr skippa den delen, eller minska p lnnsirapen frhllande till vingern.

Jag testat gra denna sjlv, men d gjort med ktt och tyvrr ingen cheese curds, fr de r vldigt speciella och br nog vara med fr bsta smak.
Tog annan ost d, vilken kommer jag inte ihg nu.

Och det r tveklst vldigt gott, men man br gra en riktigt god ss, fr annars faller det snabbt.
Sen inte mycket till middag, men p efterknppen i goda vnners lag med lite dricka, s r den riktigt jvligt passande och god.
Vet det r en mysko blandning, men det r gott.
Citera
2024-02-24, 11:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det var inte troligtvis, utan det stod Pure maple syrup p burken.

Det fanns en viss mngd vinger med ocks, och sen var grytan rtt stor och inte speciellt mycket lnnsirap.
Men tillrckligt nog fr man borde knna det rtt enkelt i mitt tycke.
Men gr skippa den delen, eller minska p lnnsirapen frhllande till vingern.

Jag testat gra denna sjlv, men d gjort med ktt och tyvrr ingen cheese curds, fr de r vldigt speciella och br nog vara med fr bsta smak.
Tog annan ost d, vilken kommer jag inte ihg nu.

Och det r tveklst vldigt gott, men man br gra en riktigt god ss, fr annars faller det snabbt.
Sen inte mycket till middag, men p efterknppen i goda vnners lag med lite dricka, s r den riktigt jvligt passande och god.
Vet det r en mysko blandning, men det r gott.

Nu har jag inte kikat p den gryta du refererar till med namnet Poutine. Det jag visade r typ pommestallrik, med buljongss och ostmassa som kallas poutine ochs p min senaste lnk i inlgg # 18 .. Nu r jag frvirrad ..Lnka grna till den variant av Poutine du motiverar positivt om vore shysst :-)
Citera
2024-02-24, 12:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nu har jag inte kikat p den gryta du refererar till med namnet Poutine. Det jag visade r typ pommestallrik, med buljongss och ostmassa som kallas poutine ochs p min senaste lnk i inlgg # 18 .. Nu r jag frvirrad ..Lnka grna till den variant av Poutine du motiverar positivt om vore shysst :-)
Det r det klippet som han tillagar ssen till poutinen som jag pratar om.

Nr jag gjort poutine s har jag inte fljt recept, utan helt enkelt gjort en god ss och sen ven ntt ktt fr gra det lite mer n bara ss, ost och pommes.
S lite svrt och lnka och verkligen veta att den r bra pga detta.
Men r du duktig p gra ss, ta en du gillar och som r ungefr som brunss och hitta eller gr goda pommes.
Sen det stora problemet r osten, d det finns inget som liknar denna i Sverige, s ta ntt du gillar r vl svaret dr.
Eller gr den sjlv, men det r en del jobb.

Givetvis r det en smaksak, men poutine har en frmga att f munnen bli riktigt glad.
Men slutet p dagen r ju det inget avancerat eller en super kulinarisk upplevelse, men det r tveklst gott och om nu du gillar ingredienserna frn brjan.
Jag gr sna hr mat ibland som fr munnen jubla, och ofta r de i smaken inte alltid fantastisk(kan vara.)
En annan sdan r tex phili cheese steak, panuchos.

ter sllan poutine och var ett gng r sedan senast, men det r mest fr jag sllan ter pommes frn brjan.
Citera
2024-02-25, 20:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det r det klippet som han tillagar ssen till poutinen som jag pratar om.

Nr jag gjort poutine s har jag inte fljt recept, utan helt enkelt gjort en god ss och sen ven ntt ktt fr gra det lite mer n bara ss, ost och pommes.
S lite svrt och lnka och verkligen veta att den r bra pga detta.
Men r du duktig p gra ss, ta en du gillar och som r ungefr som brunss och hitta eller gr goda pommes.
Sen det stora problemet r osten, d det finns inget som liknar denna i Sverige, s ta ntt du gillar r vl svaret dr.
Eller gr den sjlv, men det r en del jobb.

Givetvis r det en smaksak, men poutine har en frmga att f munnen bli riktigt glad.
Men slutet p dagen r ju det inget avancerat eller en super kulinarisk upplevelse, men det r tveklst gott och om nu du gillar ingredienserna frn brjan.
Jag gr sna hr mat ibland som fr munnen jubla, och ofta r de i smaken inte alltid fantastisk(kan vara.)
En annan sdan r tex phili cheese steak, panuchos.

ter sllan poutine och var ett gng r sedan senast, men det r mest fr jag sllan ter pommes frn brjan.

Ja jag fr testa det nn dag iaf.. ;-)
Citera
2024-02-28, 01:02
Medlem
Finns gravy att kpa eller kan man blanda brunss med kttfond? Det finns en massa mngder recept p gravy. Vill gra ngot enklare. Pommes och sedan osten. Vad r det fr egenskaper osten ska ha? Mjuk hrd eller lite gummiaktig?
Citera
2024-02-28, 14:44
Medlem
CoZeCos avatar
D jag inte vet hur det egentligen ska vara har jag provat pommes, grddss och riven cheddar p pommesen samt halloumi som dessa curds.

Vart rtt gott men skulle frmodligen bli lynchad i kanada fr detta recept.
Citera
2024-02-28, 14:52
Medlem
Matrtten nmndes i podden "Hnt p restaurang", avsnitt 150. https://play.acast.com/s/hant-pa-res...dens-basta-kok

Som det enda Kanada hade bidragit till vad gller mat.

Lite svrt att spola sig fram genom alla reklampauser, men ngonstans i de senare 25% kan jag tnka mig.
Citera
2024-03-13, 01:47
Medlem
Prvade denna rtt inatt.

1 Pommes. Frdiga att anvndas i ugn.
2 Ost. Hyvlad parmesan (konsistensen pminner om haulomi.)
3 Brunss med fond.

Sedan salt ingen peppar.

Det var bttre n frvntan. Osten gjorde sig bra nr den smlter med pommesen. Brunssen med fond blev lik "amerikanska/kanadensiska gravy".

Faktiskt ganska stolt ver mig sjlv nu nr man nstan smakat originalet.

Testa vet ja!
Citera
2024-03-13, 02:07
Medlem
Citat:
Matrtten nmndes i podden "Hnt p restaurang", avsnitt 150. https://play.acast.com/s/hant-pa-res...dens-basta-kok

Som det enda Kanada hade bidragit till vad gller mat.

Lite svrt att spola sig fram genom alla reklampauser, men ngonstans i de senare 25% kan jag tnka mig.

Hur hittade du den?
Citera
2024-03-13, 02:08
Medlem
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Gllande osten ska den gra squeek squeek nr man tuggar den fr att konsistensen skall vara korrekt.

Som billig halloumi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in