2024-02-23, 10:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

https://www.youtube.com/watch?v=a-Nu2ux2Q5Y

Nja jag orka inte se det där.. han anger inte ens receptet i beskrviningen så då får det vara
Citera
2024-02-23, 10:23
Medlem
Sladdarens avatar
Poutine (Quebec franska: [put͡sɪn] i)) är en maträtt med pommes frites och ostmassa toppad med en brun sås. Den uppstod i Quebec i slutet av 1950-talet i Centre-du-Québec-regionen, även om dess exakta ursprung är osäkert och det finns flera konkurrerande påståenden om dess uppfinning. Under många år användes det av vissa för att håna Quebec-samhället. [1] Poutine blev senare berömd som en symbol för Québécois kultur och provinsen Quebec. Den har länge förknippats med Quebec-köket, och dess ökade framträdande plats har lett till dess växande popularitet i resten av Kanada.

Årliga poutine-firanden äger rum i Montreal, Quebec City och Drummondville, samt i Toronto, Ottawa, New Hampshire och Chicago. Den har kallats Kanadas nationalrätt, även om vissa kritiker anser att denna märkning representerar kulturell appropriering av Québécois eller Quebecs nationella identitet. [1][2] Många varianter av det ursprungliga receptet är populära, vilket har lett till att vissa föreslår att poutine har dykt upp som en ny maträttsklassificering i sin egen rätt, som med smörgåsar och dumplings. [1]
Citera
2024-02-23, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej, det var jag som undrade vad det var för oljigt sköna-kocken hällde på från en konservburk. och någon skrev att det troligen var lönnsirap.

Vad kan det annars ha varit? Filmen finns i tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=a-Nu2ux2Q5Y
Det var inte troligtvis, utan det stod Pure maple syrup på burken.
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Kanske finns en söt variant av den ochså som ska räknas som dessert, och en matig saltig buljong variant av det ochså med "ostmassa" som lunch eller middag..som jag länkade till.. Njah det går bort iaf ifrån min meny och köksbestyr. Kommer inte göra den
Det fanns en viss mängd vinäger med också, och sen var grytan rätt stor och inte speciellt mycket lönnsirap.
Men tillräckligt nog för man borde känna det rätt enkelt i mitt tycke.
Men går skippa den delen, eller minska på lönnsirapen förhållande till vinägern.

Jag testat göra denna själv, men då gjort med kött och tyvärr ingen cheese curds, för de är väldigt speciella och bör nog vara med för bästa smak.
Tog annan ost då, vilken kommer jag inte ihåg nu.

Och det är tveklöst väldigt gott, men man bör göra en riktigt god sås, för annars faller det snabbt.
Sen inte mycket till middag, men på efterknäppen i goda vänners lag med lite dricka, så är den riktigt jävligt passande och god.
Vet det är en mysko blandning, men det är gott.
Citera
2024-02-24, 11:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det var inte troligtvis, utan det stod Pure maple syrup på burken.

Det fanns en viss mängd vinäger med också, och sen var grytan rätt stor och inte speciellt mycket lönnsirap.
Men tillräckligt nog för man borde känna det rätt enkelt i mitt tycke.
Men går skippa den delen, eller minska på lönnsirapen förhållande till vinägern.

Jag testat göra denna själv, men då gjort med kött och tyvärr ingen cheese curds, för de är väldigt speciella och bör nog vara med för bästa smak.
Tog annan ost då, vilken kommer jag inte ihåg nu.

Och det är tveklöst väldigt gott, men man bör göra en riktigt god sås, för annars faller det snabbt.
Sen inte mycket till middag, men på efterknäppen i goda vänners lag med lite dricka, så är den riktigt jävligt passande och god.
Vet det är en mysko blandning, men det är gott.

Nu har jag inte kikat på den gryta du refererar till med namnet Poutine. Det jag visade är typ pommestallrik, med buljongsås och ostmassa som kallas poutine ochså på min senaste länk i inlägg # 18 .. Nu är jag förvirrad ..Länka gärna till den variant av Poutine du motiverar positivt om vore shysst :-)
Citera
2024-02-24, 12:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nu har jag inte kikat på den gryta du refererar till med namnet Poutine. Det jag visade är typ pommestallrik, med buljongsås och ostmassa som kallas poutine ochså på min senaste länk i inlägg # 18 .. Nu är jag förvirrad ..Länka gärna till den variant av Poutine du motiverar positivt om vore shysst :-)
Det är det klippet som han tillagar såsen till poutinen som jag pratar om.

När jag gjort poutine så har jag inte följt recept, utan helt enkelt gjort en god sås och sen även nått kött för göra det lite mer än bara sås, ost och pommes.
Så lite svårt och länka och verkligen veta att den är bra pga detta.
Men är du duktig på göra sås, ta en du gillar och som är ungefär som brunsås och hitta eller gör goda pommes.
Sen det stora problemet är osten, då det finns inget som liknar denna i Sverige, så ta nått du gillar är väl svaret där.
Eller gör den själv, men det är en del jobb.

Givetvis är det en smaksak, men poutine har en förmåga att få munnen bli riktigt glad.
Men slutet på dagen är ju det inget avancerat eller en super kulinarisk upplevelse, men det är tveklöst gott och om nu du gillar ingredienserna från början.
Jag gör såna här mat ibland som får munnen jubla, och ofta är de i smaken inte alltid fantastisk(kan vara.)
En annan sådan är tex phili cheese steak, panuchos.

Äter sällan poutine och var ett gäng år sedan senast, men det är mest för jag sällan äter pommes från början.
Citera
2024-02-25, 20:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är det klippet som han tillagar såsen till poutinen som jag pratar om.

När jag gjort poutine så har jag inte följt recept, utan helt enkelt gjort en god sås och sen även nått kött för göra det lite mer än bara sås, ost och pommes.
Så lite svårt och länka och verkligen veta att den är bra pga detta.
Men är du duktig på göra sås, ta en du gillar och som är ungefär som brunsås och hitta eller gör goda pommes.
Sen det stora problemet är osten, då det finns inget som liknar denna i Sverige, så ta nått du gillar är väl svaret där.
Eller gör den själv, men det är en del jobb.

Givetvis är det en smaksak, men poutine har en förmåga att få munnen bli riktigt glad.
Men slutet på dagen är ju det inget avancerat eller en super kulinarisk upplevelse, men det är tveklöst gott och om nu du gillar ingredienserna från början.
Jag gör såna här mat ibland som får munnen jubla, och ofta är de i smaken inte alltid fantastisk(kan vara.)
En annan sådan är tex phili cheese steak, panuchos.

Äter sällan poutine och var ett gäng år sedan senast, men det är mest för jag sällan äter pommes från början.

Ja jag får testa det nån dag iaf.. ;-)
Citera
2024-02-28, 01:02
Medlem
Finns gravy att köpa eller kan man blanda brunsås med köttfond? Det finns en massa mängder recept på gravy. Vill göra något enklare. Pommes och sedan osten. Vad är det för egenskaper osten ska ha? Mjuk hård eller lite gummiaktig?
Citera
2024-02-28, 14:44
Medlem
CoZeCos avatar
Då jag inte vet hur det egentligen ska vara har jag provat pommes, gräddsås och riven cheddar på pommesen samt halloumi som dessa curds.

Vart rätt gott men skulle förmodligen bli lynchad i kanada för detta recept.
Citera
2024-02-28, 14:52
Medlem
Maträtten nämndes i podden "Hänt på restaurang", avsnitt 150. https://play.acast.com/s/hant-pa-res...dens-basta-kok

Som det enda Kanada hade bidragit till vad gäller mat.

Lite svårt att spola sig fram genom alla reklampauser, men någonstans i de senare 25% kan jag tänka mig.
Citera
2024-03-13, 01:47
Medlem
Prövade denna rätt inatt.

1 Pommes. Färdiga att användas i ugn.
2 Ost. Hyvlad parmesan (konsistensen påminner om haulomi.)
3 Brunsås med fond.

Sedan salt ingen peppar.

Det var bättre än förväntan. Osten gjorde sig bra när den smälter med pommesen. Brunsåsen med fond blev lik "amerikanska/kanadensiska gravy".

Faktiskt ganska stolt över mig själv nu när man nästan smakat originalet.

Testa vet ja!
Citera
2024-03-13, 02:07
Medlem
Citat:
Maträtten nämndes i podden "Hänt på restaurang", avsnitt 150. https://play.acast.com/s/hant-pa-res...dens-basta-kok

Som det enda Kanada hade bidragit till vad gäller mat.

Lite svårt att spola sig fram genom alla reklampauser, men någonstans i de senare 25% kan jag tänka mig.

Hur hittade du den?
Citera
2024-03-13, 02:08
Medlem
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Gällande osten ska den göra ”squeek squeek” när man tuggar den för att konsistensen skall vara korrekt.

Som billig halloumi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in