• 1
  • 2
2024-02-20, 02:30
Medlem
En kanadensisk maträtt - Poutine.
På bild ser det ut som pommes frites med ost och det lite udda brunsås, gissar på att de använder gravy.

Någon som har ett svenskt recept?

Förväxla inte detta med Ryssland och dess president.

Please kom med förslag till hur man gör iordning en Poutine.
Citera
2024-02-20, 02:38
Medlem
Har också funderar på det. Såsen tror jag är en skysås som är redd så att den blir lite tjockare. Antar att gravy är motsvarigheten. Det jag inte listat ut är vad det är för ost. Har googlat rätt mycket och inte hittat någon svensk motsvarighet.

Det närmaste jag kan tänka mig är något liknande mozarella. De där bollarna då. Inte denrivna hårdosten.
Senast redigerad av infocus10 2024-02-20 kl. 02:41.
Citera
2024-02-20, 03:09
Medlem
Väldigt enkelt recept, frågan är om det är gott, ser lite speciellt ut. Någon som prövat?

https://youtu.be/auUiA7755Mo?si=55phHF_l9RDkfHtf

Dränka allting i gravy gör ju så att man förlorar crisp på potatisen.

Är det en rätt eller mer tillbehör till ex kött?
Citera
2024-02-20, 03:21
Medlem
Vart också nyfiken så jag bifogar ett översatt recept ifrån Allrecipes

Recept:

Uteslöt cheese curds ur receptet då jag inte riktigt vet vad som blir ett bra substitut. Ett recept ifrån City Gross rekommenderar mozzarella, men jag tror inte riktigt det lever upp till konsistensen på dessa så kallade curds. Möjligt att buffelmozarella funkar bättre?

Willys/Hemköp verkar också ha en produkt vid namn "Twarog Full-fat Curd Chees Polsk Kvarg Ost" som kanske lämpar sig?

Enda andra jag kan komma på som skulle kunna funka är keso, om man då separerar den från vätskan i förpackningen, men de bitarna blir ju bra mycket mindre än i en klassisk poutine.
Citera
2024-02-20, 03:56
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag äter riktig poutine hyfsat regelbundet men har aldrig lyckats hitta cheese curd i Sverige. Borde ju gå att få tag på nåt ställe som gör ost. Det närmsta vi kommit var egen med mjölk och löpe men man måste ha en liten aning om vad man vill åstadkomma.

Kanske går att beställa cheese curd? Lär inte bli dåligt av transporten iaf.

Skysåsen har ju lite olika skolor finns ju inte bara en sås. Det bör att gå att koka ihop i Sverige från recept. Vi köper oftast färdigt pulver.

Det funkar iaf inte med vanlig ost, smälter bara ihop och smakar inte rätt.

En liten varning dock för ihopsatta artärer vid för mycket intag. Jag brukar däcka av kalorichock efter intag

Lycka till!
Citera
2024-02-20, 03:58
Medlem
auto-fellatios avatar
Gällande osten ska den göra ”squeek squeek” när man tuggar den för att konsistensen skall vara korrekt.
Citera
2024-02-20, 06:23
Medlem
klybans avatar
Du kan göra hur du vill egentligen, allt man behöver är en god sås, bra pommes och cheese curds som är hopplöst svåra att hitta i Sverige.
Och egentligen enda sättet att få dom är att göra själv och det är en del arbete.
Det finns inget direkt substitut, säkert kan nån ostvariant fungera, men det blir ingen poutine.
Och en bra cheese curds ska knarra i munnen.

Har gjort lite fuskvarianter, men då har jag haft kött med också.
Det är helt klart gott, men känns inte som den nyttigaste maten man kan hitta
Och påminner lite om Phili cheesestake på det sättet att visst är det gott, men att munnen gör frivolter och en väldigt skön känsla i munnen och att man nästan glömmer hur det faktiskt smakar.
Citera
2024-02-20, 06:54
Medlem
Masingas avatar
Här visar kingen hur man tillagar rätten.

https://youtu.be/a-Nu2ux2Q5Y?si=EjidgeMd1iNrn0VK
Citera
2024-02-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga

Typ redd buljong med tomat och sjukt mycket örter (det kan väl inte varit lagerblad han öste i en halv näve av?) och en skvätt vinäger.

Men vad var det för oljigt i konservburken?

Osten ser ut som någon färskost typ Mozarella.

Hade aldrig hört talas maträtten innan. Tycker det låter konstigt att blöta ner pommes som innan det verkade vara okej med ljudet som måttstock.

Gillade hans sätt att laga mat, inget larvigt finlir, utan rustikt.

Edit: Kan färsk Halloumi vara något liknande osten de använder?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-20 kl. 10:30.
Citera
2024-02-20, 14:12
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga

På svenska uttalas det Putintin.
Citera
2024-02-20, 15:44
Medlem
Hittade fler recept på svenska när man sökte på cheese curds än Poutine. Det är osten som är krånglet. Göra själv är uteslutet. Menar ni att osten är som kaffeost/halloumi???
Citera
2024-02-22, 08:32
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Typ redd buljong med tomat och sjukt mycket örter (det kan väl inte varit lagerblad han öste i en halv näve av?) och en skvätt vinäger.

Men vad var det för oljigt i konservburken?

Osten ser ut som någon färskost typ Mozarella.

Hade aldrig hört talas maträtten innan. Tycker det låter konstigt att blöta ner pommes som innan det verkade vara okej med ljudet som måttstock.

Gillade hans sätt att laga mat, inget larvigt finlir, utan rustikt.

Edit: Kan färsk Halloumi vara något liknande osten de använder?

Om jag förstod honom rätt så var det lönnsirap, dessvärre skitdyrt i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in