Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
1, "Elbilar släpper inte ut avgaser, vilket kommer att göra luften bättre, framförallt allt i städerna." - nej, men partiklar och mikroplast från däck, bromsar, vägbana etc kvarstår, och det är inga små mängder..
Men det minskar avgaserna så det blir ändå en förbättring.
Edit: Speciellt om dieselbilarna försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
2, "Det behövs inga lastbilar som åker omkring och fyller på bränsle på mackarna"
- nu hoppade du 100 år framåt i tiden..
Det var väl lite fel av mig. Jag skulle ha skrivit,
som fyller på bensin, Tanken var när det bara finns elbilar att tillgå, men diesel kommer nog fortsätta att finnas.
Lastbilar behöver en annan lösning för längre sträckor. Ett sätt skulle kunna var att dra ledningar över vägarna och använda samma princip som trådbussar, sedan köra på batteri på småvägarna. Men vi får se vad som händer där.
Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
3, "Elbilar kräver mindre periodisk service och är därför billigare att äga." - De flesta elbilar har samma serviceintervall som bensinbilar, 1.500 mil/2.000 mil/eller 2.500 mil etc.
Försäkringen är dyrare på elbilar.
Intervallet är en sak, men det finns faktiskt inte så mycket underhåll att göra. Inga oljebyten, inga kamremmar, inga tändstift, inga oljefilter, inga vevhusventilationer, inga bränslefilter.
Kvar blir kupéfilter, bromsar, bromsvätska, kanske något filter, kolla ljusinställning, torkarblad, fylla spolarvätska.
Mycket av den där servicen skulle kunna ha längre intervaller och vissa delar sköter bilägaren redan nu.
Försäkringen kan säkert vara dyrare, men behöver den vara det egentligen. Men den skiljer sig från bil till bil nu också. En dyrare bil, vilket de flesta elbilar är, har också dyrare försäkring oavsett bränsle.
Hoppas du är nöjd med mina svar och inser var framtiden finns.