2022-05-14, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det är det som är poängen. Det behövs fler parkeringar, och parkeringar för folk som bor i lägenheter och elbilar.

Visst om du har egen villa är det typ 100 gånger enklare att äga elbil. Men bor du i lägenhet så är det mycket mycket mer besvärligt.

MP tar bort parkeringar och gör om vägfiler så att enbart bussar får köra i dem (som har visat sig inte förbättra effektiviteten ett dugg).

Helst vill de väl att alla ska använda lådcykel.

Skitparti.
Citera
2022-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nu slapp jag skriva det.

Jag har skrivit det innan. Våra politiker kommer att tvinga alla in i elbilar vare sig elbilarna är klara eller inte. Nu undrar man ju hur de skall fixa fram el till alla bilar? För att inte tala om den oväntade bristen på lithium och andra metaller som ingen vill bryta. Var skall folk i hyresrätter ladda sina bilar osv.

Kanske bättre att ge Musk fria händer. Han verkar lyckas rätt bra utan politisk styrning.
Stämmer det du säger, så är det diktatur!
Citera
2022-05-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du menar att EU=Sverige och att Sverige är det enda land i Europa som har samma tankegångar? Du har inte hört talas om olika fördrag som ska leda till minskade koldioxidutsläpp och annan miljöförstöring som i princip hela världen, västvärlden ivf., ställer sig bakom?
Vilket jävla land tror du det är som hjärntvättat resten med dyngan då? 🙄
Citera
2022-05-17, 12:35
Medlem
TheGretaResets avatar
Visst händer det mycket nu på bilsidan automatiskt. Folk köper elbilar som aldrig förr. Men det är mer teknikutvecklingen som gör så automatiskt.

Nu går politiker in och styr i saker som redan sker.

Samtidigt gör dessa parasiter noll för att underlätta denna omvandling. Man tar en massa beslut om förbud för att signalera hur goda man är men gör inte ett jota för att få fram mer el eller mer gruvindustri.

Jag gillar inte riktigt dagens elbilar. Minns ni segway som kostade 50,000. Elektrifierade kickboards har gjort att segway helt försvunnit.
Jag tycker fortfarande att elbilen inte funnits sin form. Nu handlar det enbart om elektrifierade standardbilar. Ett elfordon skall vara lättare och enklare. Den skall ha färre delar (som kan och kommer att gå sönder). Nu är de fullproppade av elfunktioner ingen människa behöver.
Citera
2022-05-17, 14:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vilket jävla land tror du det är som hjärntvättat resten med dyngan då? 🙄
Ok, här har vi alltså andra sidan av skalan, de flesta anser att Sveriges utsläpp är så små att om Sverige gör nåt så har det ändå ingen betydelse. Men du menar alltså att Sverige, genom att göra saker, påverkar hela EU och i förlängningen stora delar av världen eftersom tekniken som implementeras här kommer att sprida sig långt utanför våra gränser.
Intressant, och jag håller med dig, nån måste visa vägen, visa att förändring utan att tumma på livskvaliteten är möjlig.

Men jag är faktiskt inte riktigt lika naiv, jag tror inte att Sverige ensamt har påverkat EU i den mån att vi är styrande, jag är övertygad om att världens forskare som konstaterat att vår förbrukning av fossila bränslen påverkar klimatet mer och snabbare än man tidigare trott påverkar även politiker och att de börjar få lite skrämselhicka, de vill visa sig handlingskraftiga. Ivrigt påhejade av vissa stora biltillverkare som redan lagt om kursen mot elektrifiering.
Citera
2022-05-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ok, här har vi alltså andra sidan av skalan, de flesta anser att Sveriges utsläpp är så små att om Sverige gör nåt så har det ändå ingen betydelse. Men du menar alltså att Sverige, genom att göra saker, påverkar hela EU och i förlängningen stora delar av världen eftersom tekniken som implementeras här kommer att sprida sig långt utanför våra gränser.
Intressant, och jag håller med dig, nån måste visa vägen, visa att förändring utan att tumma på livskvaliteten är möjlig.

Men jag är faktiskt inte riktigt lika naiv, jag tror inte att Sverige ensamt har påverkat EU i den mån att vi är styrande, jag är övertygad om att världens forskare som konstaterat att vår förbrukning av fossila bränslen påverkar klimatet mer och snabbare än man tidigare trott påverkar även politiker och att de börjar få lite skrämselhicka, de vill visa sig handlingskraftiga. Ivrigt påhejade av vissa stora biltillverkare som redan lagt om kursen mot elektrifiering.
Då kan du fortsätta tro det.
Citera
2022-05-17, 14:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Då kan du fortsätta tro det.
Ja, det kommer jag göra, och du får gärna fortsätta tro att Sverige påverkar världspolitiken. Det är bra, men naivt.
Citera
2022-05-17, 15:12
Medlem
EnCartes avatar
Jag är för elbilar, inte av klimatskäl utan av miljöskäl och samhällsekonomiska och anser att EU lagen inte behövs, för det kommer att bli så ändå.
Elbilar släpper inte ut avgaser, vilket kommer att göra luften bättre, framförallt allt i städerna. Vi blir mer oberoende av ryska oligarker, arabiska diktaturer och män i lusekoftor. Vår import av olja sjunker vilket förbättrar handelsbalansen, då det mesta av elen produceras inom landet. Bilarna är tysta och minskar bullret överallt där de finns idag.
Infrastrukturen finns redan i form av elnätet, men kan komma att behöva byggas ut på viss ställen. Det behövs inga lastbilar som åker omkring och fyller på bränsle på mackarna, vilket minskar antalet diesel-lastbilar på våra vägar och förbättrar luftkvaliteten ytterligare. Elbilar kräver mindre periodisk service och är därför billigare att äga. De kostar mindre per mil för att köra än en bensin/diesel bil, för närvarande.

Det som saknas är förmågan att producera elbilar i tillräcklig takt, räckvidd och skapa konkurrens.
Jag anser att man behöver komma upp i ca 80 mil för en fulladdad bil. D.v.s. en dags körning under en semester. Sedan kan man ladda i samband med ett uppehåll inför nästa dags tripp. Har man husvagn kan man ladda under en lunch också. Systemet för laddning och betalning behöver standardiseras.
När efterfrågan är större än tillgången kommer man att satsa mest i det övre segmentet. Men det kommer att komma billigare bilar i takt med att kapaciteten ökar.
Jag är övertygad om att man sakta men säkert kommer att göra batterierna bättre och lättare. Sist jag läste var den verkliga kapaciteten för en litiumjoncell, 1/7 del av den teoretiska. Kan man öka det till 2/7 har man fördubblat den

Så elbilar är helt enkelt framtiden. Fördelarna är så många att det går inte motivera en bensinbil, mer än inköpskostnaden idag.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-17 kl. 15:27.
Citera
2022-05-17, 19:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag är för elbilar, inte av klimatskäl utan av miljöskäl och samhällsekonomiska och anser att EU lagen inte behövs, för det kommer att bli så ändå.
Elbilar släpper inte ut avgaser, vilket kommer att göra luften bättre, framförallt allt i städerna. Vi blir mer oberoende av ryska oligarker, arabiska diktaturer och män i lusekoftor. Vår import av olja sjunker vilket förbättrar handelsbalansen, då det mesta av elen produceras inom landet. Bilarna är tysta och minskar bullret överallt där de finns idag.
Infrastrukturen finns redan i form av elnätet, men kan komma att behöva byggas ut på viss ställen. Det behövs inga lastbilar som åker omkring och fyller på bränsle på mackarna, vilket minskar antalet diesel-lastbilar på våra vägar och förbättrar luftkvaliteten ytterligare. Elbilar kräver mindre periodisk service och är därför billigare att äga. De kostar mindre per mil för att köra än en bensin/diesel bil, för närvarande.

Det som saknas är förmågan att producera elbilar i tillräcklig takt, räckvidd och skapa konkurrens.
Jag anser att man behöver komma upp i ca 80 mil för en fulladdad bil. D.v.s. en dags körning under en semester. Sedan kan man ladda i samband med ett uppehåll inför nästa dags tripp. Har man husvagn kan man ladda under en lunch också. Systemet för laddning och betalning behöver standardiseras.
När efterfrågan är större än tillgången kommer man att satsa mest i det övre segmentet. Men det kommer att komma billigare bilar i takt med att kapaciteten ökar.
Jag är övertygad om att man sakta men säkert kommer att göra batterierna bättre och lättare. Sist jag läste var den verkliga kapaciteten för en litiumjoncell, 1/7 del av den teoretiska. Kan man öka det till 2/7 har man fördubblat den

Så elbilar är helt enkelt framtiden. Fördelarna är så många att det går inte motivera en bensinbil, mer än inköpskostnaden idag.
1, "Elbilar släpper inte ut avgaser, vilket kommer att göra luften bättre, framförallt allt i städerna." - nej, men partiklar och mikroplast från däck, bromsar, vägbana etc kvarstår, och det är inga små mängder..

2, "Det behövs inga lastbilar som åker omkring och fyller på bränsle på mackarna"
- nu hoppade du 100 år framåt i tiden..

3, "Elbilar kräver mindre periodisk service och är därför billigare att äga." - De flesta elbilar har samma serviceintervall som bensinbilar, 1.500 mil/2.000 mil/eller 2.500 mil etc.
Försäkringen är dyrare på elbilar.
Citera
2022-05-17, 20:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1, "Elbilar släpper inte ut avgaser, vilket kommer att göra luften bättre, framförallt allt i städerna." - nej, men partiklar och mikroplast från däck, bromsar, vägbana etc kvarstår, och det är inga små mängder..
Men det minskar avgaserna så det blir ändå en förbättring.
Edit: Speciellt om dieselbilarna försvinner.

Citat:
2, "Det behövs inga lastbilar som åker omkring och fyller på bränsle på mackarna"
- nu hoppade du 100 år framåt i tiden..
Det var väl lite fel av mig. Jag skulle ha skrivit, som fyller på bensin, Tanken var när det bara finns elbilar att tillgå, men diesel kommer nog fortsätta att finnas.
Lastbilar behöver en annan lösning för längre sträckor. Ett sätt skulle kunna var att dra ledningar över vägarna och använda samma princip som trådbussar, sedan köra på batteri på småvägarna. Men vi får se vad som händer där.

Citat:
3, "Elbilar kräver mindre periodisk service och är därför billigare att äga." - De flesta elbilar har samma serviceintervall som bensinbilar, 1.500 mil/2.000 mil/eller 2.500 mil etc.
Försäkringen är dyrare på elbilar.
Intervallet är en sak, men det finns faktiskt inte så mycket underhåll att göra. Inga oljebyten, inga kamremmar, inga tändstift, inga oljefilter, inga vevhusventilationer, inga bränslefilter.
Kvar blir kupéfilter, bromsar, bromsvätska, kanske något filter, kolla ljusinställning, torkarblad, fylla spolarvätska.
Mycket av den där servicen skulle kunna ha längre intervaller och vissa delar sköter bilägaren redan nu.

Försäkringen kan säkert vara dyrare, men behöver den vara det egentligen. Men den skiljer sig från bil till bil nu också. En dyrare bil, vilket de flesta elbilar är, har också dyrare försäkring oavsett bränsle.

Hoppas du är nöjd med mina svar och inser var framtiden finns.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-17 kl. 21:03.
Citera
2022-05-17, 23:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Intervallet är en sak, men det finns faktiskt inte så mycket underhåll att göra. Inga oljebyten, inga kamremmar, inga tändstift, inga oljefilter, inga vevhusventilationer, inga bränslefilter.
Kvar blir kupéfilter, bromsar, bromsvätska, kanske något filter, kolla ljusinställning, torkarblad, fylla spolarvätska.
Mycket av den där servicen skulle kunna ha längre intervaller och vissa delar sköter bilägaren redan nu.

Försäkringen kan säkert vara dyrare, men behöver den vara det egentligen. Men den skiljer sig från bil till bil nu också. En dyrare bil, vilket de flesta elbilar är, har också dyrare försäkring oavsett bränsle.

Hoppas du är nöjd med mina svar och inser var framtiden finns.

Bromsvätska
Kylvätska
Kupeluftfilter
12 volts batteri
Växellådsolja
Bromsservice
AC-Service
+ allmänna kontroller i enlighet med serviceprotokollet etc,, allt detta har du ju på en elbil också, så i praktiken slipper man ju bara olje/filterbyte, bränsle/luftfilter ibland etc.
Kamrem/kedja och andra saker byter man ju typ aldrig ändå.
Hyundai/Kias elbilar har tätast serviceintervall, varje 1.500e mil.
Min ZOE kräver service endast var 3.000e mil. (eller en gång per år)
Citera
2022-05-17, 23:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bromsvätska
Kylvätska
Kupeluftfilter
12 volts batteri
Växellådsolja
Bromsservice
AC-Service
+ allmänna kontroller i enlighet med serviceprotokollet etc,, allt detta har du ju på en elbil också, så i praktiken slipper man ju bara olje/filterbyte, bränsle/luftfilter ibland etc.
Kamrem/kedja och andra saker byter man ju typ aldrig ändå.
Hyundai/Kias elbilar har tätast serviceintervall, varje 1.500e mil.
Min ZOE kräver service endast var 3.000e mil. (eller en gång per år)

Byter du 12V batteri efter 3000 mil. Spänningen borde gå att mäta via datasystemet och även finnas ett alarm om den blir fel. Rengöra polerna kan jag tänka mig.
Växellådsolja borde bara vara kontroll, möjligen byte vid första service som en vanlig bil. Sen vet jag inte om du har flera motorer och en växellåda till varje motor.
Kylarvätskan borde bara vara kontroll varannan gång, long-life brukar klara sig minst 6000 mil på äldre bilar. Idag vet jag inte. Edit: Kan vara så att batterierna har aluminiumhölje och med gammal glykol kan det börja fräta på dem.

AC-Service, vad är det, det är ett slutet system, max ett trycktest och kontrollera att det du vet fungerar, fungerar,
förmodligen görs testen via datasystemet och förmodligen skulle du få en varning om trycket sjunker för mycket, så du tvingas till en verkstad ändå.
Jag vet inte om du har några remmar, annars slipper du kontroll och justering av det.
En gissning är en halvering av tiden och enda material är, kupéfilter och möjligen glykol och växellådsolja

Men du får säkert betala dyrt. Men 3000 mil är ändå bättre än hälften.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-17 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in