2024-02-18, 18:58
Medlem
Ganska vanligt.
Hört att kabinpersonal föst får betalt när planet är i luften.
Citera
2024-02-18, 18:59
Medlem
Men skall vi vara riktigt uppriktiga så jobbar vi icke 100% i åtta timmar.
Vissa stannar upp och snackar med någon snygg tjej på jobbet i 4 minuter. kanske snackar lite bil med en manlig kollega. Vips så har vi stulit arbetstid från företaget.

Ursäkta om jag är tråkig och uppriktig...
Citera
2024-02-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man har väl möjligheten att säga ifrån. Jävla slakkukar
Självklart, men inom "skitjobben" kan det vara ett ypperligt sätt att få sin provanställning avslutad. Är man exempelvis ung och oerfaren på arbetsmarknaden så är det inte en risk man vågar ta. När det kommer till dom som faktiskt ar upp saken, så är det tyvärr långt ifrån alla som får gehör för sin sak.
Citera
2024-02-18, 19:07
Avstängd
Det du pratar om är nog vanligt på skitjobb som lager mm, eller ja alla jobb där stämpelklocka behövs.

Jobbar man utan stämpelklocka är det inget bekymmer alls.

Känner 2 som jobbar i butik och stänger butiken 21:00 får de betalt till 21:30 tex.

Förövrigt är det väl inget konstigt? Att AG vill att man faktiskt börjar jobba när man får lön? Ta morgon fikan mm kan man göra innan arbetstid, att vara redo för att jobba när schematisen börjar är väl normalt?

Du får väl inte betalt för du förbereder dig på morgonen när du tar på dig kläder?

De jag känner som jobbat på lager har kunnat ta med kläderna hem och bytt om hemma och va redo för att jobba när de dyker upp till jobbet.
Citera
2024-02-18, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Förövrigt är det väl inget konstigt? Att AG vill att man faktiskt börjar jobba när man får lön? Ta morgon fikan mm kan man göra innan arbetstid, att vara redo för att jobba när schematisen börjar är väl normalt?

Du får väl inte betalt för du förbereder dig på morgonen när du tar på dig kläder?

De jag känner som jobbat på lager har kunnat ta med kläderna hem och bytt om hemma och va redo för att jobba när de dyker upp till jobbet.
Fast här känns det som att du störtdök rätt ner på just det där med kläderna. Jag nämnde ju också andra saker som passera säkerhetskontroll, kvittera ut nycklar, starta maskiner.

När det gäller byta kläder åsyftar jag sådana fall där det inte är möjligt att göra på ett smidigt sätt hemma. Som andra har nämnt i tråden finns det fall där man får kvittera ut kläder inför varje arbetspass.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Vissa stannar upp och snackar med någon snygg tjej på jobbet i 4 minuter. kanske snackar lite bil med en manlig kollega. Vips så har vi stulit arbetstid från företaget.

Ser inte riktigt relevansen av detta. Pauser på betald arbetstid har man rätt till och det är fullständigt vansinne av en arbetsgivare att försöka stävja en sådan sak. Det vi pratar om här är att du måste vara på din arbetsplats innan ditt pass börjar eller inte kan gå hem när det slutar.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-18 kl. 19:45.
Citera
2024-02-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie

Jo, men är man extremt strikt med vad som räknas som arbete kan man få ner arbetstiden hur mycket som helst, och det hela blir väldigt bisarrt. Jag jobbar bara 10 minuter om dagen som programmerare, det är tiden mina fingrar vidrör tangenterna och producerar programkod...
Citera
2024-02-18, 19:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inom väldigt många branscher finns moment av obetald arbetstid. Det kan vara sådant som att man börjar prick klockan 7, men det finns saker som måste göras innan dess så i praktiken måste man vara på jobbet innan ens arbetstid börjar. Det kan handla om att byta om till jobbkläder, passera säkerhetskontroll, kvittera ut nycklar, starta maskiner etc.

Samma sak efter jobbet i många fall. I en affär kan det vara så att du har betalt fram till stängning, men affären förväntas vara städad innan man går hem, och ofta är det väldigt svårt att hinna med utan att arbeta på obetald tid.

Här är jag faktiskt lite förvånad över att facken inte engagerar sig i det hela. Det är för mig en rätt självklar sak att åtgärda som heller inte borde vara speciellt kontroversiell.

Vad kan göras åt saken? För det borde ju vara en självklarhet att man får betalt för tid man lägger ner som är direkt knuten till arbetsuppgifter, förutom saker som att ta sig till jobbet.

Just inom branscher/yrken där man får timlön och/eller där arbetstiden mäts mycket tydligt (typ jobb inom industrin/butik/restaurang/etc.) så finns ju i regel en väldigt tydlig kultur att man inte börjar tidigare än man ska samt inte jobbar över utan man går på angiven tid.

Att t.ex. byta till jobbkläder eller passera säkerhetskontroll är ju dessutom inte arbete i sig. Att kvittera ut nycklar och starta maskiner är det och detta börjar man rimligen inte med innan man stämplat in.

Inom akademiska yrken har man i regel ingen stämpelklocka (och de arbetsgivare som försöker sig på något sådant blir snabbt impopulära och kritiserade av facket), men då har man ju absolut ett ansvar att sköta jobbet även utanför arbetstid (kan t.ex. vara något brådskande som måste besvaras). Men för den typen av jobb har man ofta en högre lön för att kompensera för ev. övertid.
Citera
2024-02-18, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Just inom branscher/yrken där man får timlön och/eller där arbetstiden mäts mycket tydligt (typ jobb inom industrin/butik/restaurang/etc.) så finns ju i regel en väldigt tydlig kultur att man inte börjar tidigare än man ska samt inte jobbar över utan man går på angiven tid.

Att t.ex. byta till jobbkläder eller passera säkerhetskontroll är ju dessutom inte arbete i sig. Att kvittera ut nycklar och starta maskiner är det och detta börjar man rimligen inte med innan man stämplat in.
Varför skulle det inte kunna vara arbete att byta om eller gå genom en säkerhetskontroll? Det finns jobb där man inte kan byta om hemma utan det måste ske på jobbet. Och om jobbet nu vill göra en säkerhetskontroll så är det i allra högsta grad arbete att vara närvarande så att de kan utföra den.
Citera
2024-02-18, 20:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Varför skulle det inte kunna vara arbete att byta om eller gå genom en säkerhetskontroll? Det finns jobb där man inte kan byta om hemma utan det måste ske på jobbet. Och om jobbet nu vill göra en säkerhetskontroll så är det i allra högsta grad arbete att vara närvarande så att de kan utföra den.

Jo men min poäng var att praxis är att man ska byta om innan jobbet.
Citera
2024-02-18, 21:10
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Inom väldigt många branscher finns moment av obetald arbetstid. Det kan vara sådant som att man börjar prick klockan 7, men det finns saker som måste göras innan dess så i praktiken måste man vara på jobbet innan ens arbetstid börjar. Det kan handla om att byta om till jobbkläder, passera säkerhetskontroll, kvittera ut nycklar, starta maskiner etc.

Samma sak efter jobbet i många fall. I en affär kan det vara så att du har betalt fram till stängning, men affären förväntas vara städad innan man går hem, och ofta är det väldigt svårt att hinna med utan att arbeta på obetald tid.

Här är jag faktiskt lite förvånad över att facken inte engagerar sig i det hela. Det är för mig en rätt självklar sak att åtgärda som heller inte borde vara speciellt kontroversiell.

Vad kan göras åt saken? För det borde ju vara en självklarhet att man får betalt för tid man lägger ner som är direkt knuten till arbetsuppgifter, förutom saker som att ta sig till jobbet.

Finns något som heter ge o ta. Man bajsar kissar o dricker under arbetstid med med full betalning. Men det tar du inte upp
Citera
2024-02-18, 21:17
Medlem
skriv ut, eller stämpla ut dig då din ordinarie arbetstid är slut, säg kl 16:00.
Sen tipsar du bara anonymt skatteverket att det fins svartjobbare på arbetsplatsen efter kl 16:00.
Dom är jääävligt noga med att alla arbetare ska vara inskrivna när dom är på arbetsplatsen, annars får arbetsgivaren vite.
Dom brukar komma civilklädda och undersöka.

Vet av erfarenhet.
Citera
2024-02-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jo men min poäng var att praxis är att man ska byta om innan jobbet.

Man blir lite rädd när folk i tråden inte inser detta.
När arbetstiden börjar ska man vara ombytt.

Är inget särskilt skrivet i lokala bestämmelser, kollektivavtal. Så gäller detta, Att komma in 07:10 för man började byta om 07:00 (När arbetstiden börjar) kan vara skäl till uppsägning till slut. Och inom många branscher så blir man uppsagd om man inte håller sig till tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
skriv ut, eller stämpla ut dig då din ordinarie arbetstid är slut, säg kl 16:00.
Sen tipsar du bara anonymt skatteverket att det fins svartjobbare på arbetsplatsen efter kl 16:00.
Dom är jääävligt noga med att alla arbetare ska vara inskrivna när dom är på arbetsplatsen, annars får arbetsgivaren vite.
Dom brukar komma civilklädda och undersöka.

Vet av erfarenhet.

Det är 2500kr i vite per person.
https://id06.se/support/vad-hander-om-lagen-om-personalliggare-inte-foljs/

Sen vad firman kan göra med dig, om du befinner dig på arbetsplatsen utan att vara instämplad. Kan vara skäl för sparken.
Citat:
Personliga skäl måste personen ha misskött sig på ett sätt som orsakat skada för företaget
Vilket du just gjorde.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-02-18 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in