2024-02-18, 18:24
Avslutad
Inom väldigt många branscher finns moment av obetald arbetstid. Det kan vara sådant som att man börjar prick klockan 7, men det finns saker som måste göras innan dess så i praktiken måste man vara på jobbet innan ens arbetstid börjar. Det kan handla om att byta om till jobbkläder, passera säkerhetskontroll, kvittera ut nycklar, starta maskiner etc.

Samma sak efter jobbet i många fall. I en affär kan det vara så att du har betalt fram till stängning, men affären förväntas vara städad innan man går hem, och ofta är det väldigt svårt att hinna med utan att arbeta på obetald tid.

Här är jag faktiskt lite förvånad över att facken inte engagerar sig i det hela. Det är för mig en rätt självklar sak att åtgärda som heller inte borde vara speciellt kontroversiell.

Vad kan göras åt saken? För det borde ju vara en självklarhet att man får betalt för tid man lägger ner som är direkt knuten till arbetsuppgifter, förutom saker som att ta sig till jobbet.
Citera
2024-02-18, 18:27
Medlem
Känner du nån som inte får lön för sin arbetstid? Jag känner ingen. Övertid bokförs.
Citera
2024-02-18, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Känner du nån som inte får lön för sin arbetstid? Jag känner ingen. Övertid bokförs.
Jag känner massor av folk som förväntas göra saker innan eller efter arbetstiden slutar.
Citera
2024-02-18, 18:31
Medlem
Kantarellgudens avatar
Ja, i mitt fall för ett tag sedan så var det bara hålla käften och va glad att man inte blivit uppsagd, chefens ord var lag.
Citera
2024-02-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag känner massor av folk som förväntas göra saker innan eller efter arbetstiden slutar.

Då säger man väl ifrån? Va är det för löneslavar?
Citera
2024-02-18, 18:32
Medlem
Ostepopss avatar
låter ju fruktansvärt att man måste starta en maskin eller kvittera ut nycklar och komma 10 minuter tidigare. Bäst att säga upp sig i det läget och ligga hemma och gråta om dagarna istället.

Och obetald övertid ska inte vara något återkommande eller regelmässigt utan något som används vid behov.
Citera
2024-02-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Ja, i mitt fall för ett tag sedan så var det bara hålla käften och va glad att man inte blivit uppsagd, chefens ord var lag.

Har du ingen självmoral?
Citera
2024-02-18, 18:36
Medlem
Ja detta är vanligt. Har själv tagit upp men förstått att man anser det är rimligt att de anställda skänker företaget tiden utan kompensation.
Sen dess ser jag till att bli kompenserad med råge på sätt chefen inte ser
Citera
2024-02-18, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
låter ju fruktansvärt att man måste starta en maskin eller kvittera ut nycklar och komma 10 minuter tidigare. Bäst att säga upp sig i det läget och ligga hemma och gråta om dagarna istället.
Fruktansvärt och fruktansvärt. Om det behövs för att kunna sköta sitt jobb så ska schemat ta höjd för det.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då säger man väl ifrån? Va är det för löneslavar?
Ja, det är just löneslavar som inte har mycket till val.
Citera
2024-02-18, 18:40
Moderator
Maviels avatar
Jag har haft jobb där det fanns många sådanna bitar som behövdes utföras utanför arbetstiden. Exempelvis att gå till en central och lösa ut kläder. Centralen låg en bra bit från arbetsplatsen. Omklädningsrummen låg i en kulvert i en annan byggnad och man bytte ju om innan man kom till jobb. Det fanns de som först kom och stämplade in och sedan gick och bytte om i ren protest. Efter ett tag löste vi klädhämtningsproblemet så att en av oss gick iväg på betald arbetstid och hämtade till alla. Det blir ju lite tid av det hela. Har aldrig klagat eller gnällt som så - men det är ju lite fel.

Numera jobbar jag där det inte finns stämpelklocka. Vi har betalt samma tid även om vi jobbar 15 min mindre eller 15 min mer - går det över en halvtimme så är det övertid.

Det jämnar kanske ut sig i slutändan tänker jag.
Citera
2024-02-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fruktansvärt och fruktansvärt. Om det behövs för att kunna sköta sitt jobb så ska schemat ta höjd för det.

Ja, det är just löneslavar som inte har mycket till val.

Man har väl möjligheten att säga ifrån. Jävla slakkukar
Citera
2024-02-18, 18:53
Medlem
Mitt första heltidsjobb var precis så. I arbetet var man tvungen att bära specifika arbetskläder, som man i sin tur var tvungen att hämta ut på morgonen. Att hämta ut kläder och byta om var inget som ingick i arbetstiden, och då alla hade skolats in i det från start så var det ingen som ifrågasatte konceptet. I yrken där unga arbetstagare dominerar tror jag definitivt att många chefer spelar på det faktum att majoriteten inte vet hur det ska fungera. Ser jag till mina första sommar- och deltidsjobb så var uthämtning av arbetskläder på obetald arbetstid, inköp av arbetskläder från egen plånbok och att avbryta raster något som var fullt normalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in