2006-08-26, 12:14
Medlem
Coolcittes avatar
Visst fanns det risk att dom slog ihjäl sig när dom krockade mot stjärtfenan , och det var många som gjorde det, men dom flesta som hoppade ut klarade sig. såg faktiskt en dokumentär på Discovery för ett halvår sen om en engelsk pilot som hoppade ut över en japansk ö. han landade i någon slags sjö där avloppen mynnade ut. inte så fräscht kanske. Men han klarade sig iallafall...
Citera
2006-08-26, 12:15
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Förenat med fara är det väl egentligen inte, men det finns ju en risk för att piloten ifråga efter några utskjutningar inte bedöms klara av en till och därför blir grounded.

Jag har en god vän som skjutit ut sig ur 37 i skarpt läge. Inget fel på honom, men det är ju inget man gör för att ha roligt direkt. Han flyger alltjämt fast numera 39.

Hur menar du när du säger "under skarpt läge"? strid eller?
Citera
2006-08-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Hur menar du när du säger "under skarpt läge"? strid eller?

Nej.

Man skjuter ju inte ut sig om det inte är skarpt läge, så det var överflödigt att nämna det...

Skarpt läge = skjut ut dig eller dö. Ett lätt val.
Citera
2006-08-26, 16:07
Medlem
Snajders avatar
Citat:
Förenat med fara är det väl egentligen inte, men det finns ju en risk för att piloten ifråga efter några utskjutningar inte bedöms klara av en till och därför blir grounded.

Jag har en god vän som skjutit ut sig ur 37 i skarpt läge. Inget fel på honom, men det är ju inget man gör för att ha roligt direkt. Han flyger alltjämt fast numera 39.

Alltså har din vän kostat oss skattebetalare massa pengar :P
Citera
2006-08-26, 21:34
Medlem
Katapultstol

Nån skrev tidigare att saab uppfan katapultstolen det är fel det gjorde tyskarna http://en.wikipedia.org/wiki/Ejector_seat under ww2 då. Nån skrev ju att det inte fanns under ww2 vilket är fel det med. Och det är klart man kan hoppa från ett flygplan.
Citera
2006-08-26, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Nån skrev tidigare att saab uppfan katapultstolen det är fel det gjorde tyskarna http://en.wikipedia.org/wiki/Ejector_seat under ww2 då. Nån skrev ju att det inte fanns under ww2 vilket är fel det med. Och det är klart man kan hoppa från ett flygplan.

Läser du ens sidan du länkar till?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
The first ejection seats were developed independently during the second world war by Heinkel and SAAB. [...] In Sweden a version using compressed air was tested in 1941. A gunpowder ejection seat was developed by Bofors tested in 1943 for the Saab 21. The first test in the air was on a Saab 17 on 27 February 1944.
Citera
2006-08-26, 22:17
Medlem
MoonieZs avatar
Min far som var aktiv jaktpilot i svenska flygvapnet på den tiden det var något att ha, berättade att de tränade fallskärmshopp från flygplan (J26 Mustang) genom att häva sig ut ur cockpit och hoppa framåt-nedåt över framkanten på vingen för att inte slå i stabilisatorn.
Citera
2006-08-26, 22:27
Medlem
tackelberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Ja, men med tanke på vilka enorma krafter stolen och piloten utsätts för så är det inte alltid de håller tydligen. Han hade skjutit ut sig relativt nyligen från ett modernt jaktplan.

Såg en dokumentär (kommer inte ihåg var) om ryska stridspiloter och vilka krafter en kropp utsätts för av katapultstolen.

Har för mig att det var mellan 20 och 25 G precis när stolen lämnar planet, visserligen under mycket kort tid, men ändå, 20-25 G !!!
Många piloter tappar medvetandet några sekunder i samband med utskjutningen, men det är såklart automatik på utlösningen av fallskärmen.

Under en flyguppvisning (i Tyskland tror jag) sköt en pilot ut sig efter en kollision i luften, precis innan planet slog i backen ( det var alltså frågan om enstaka meter), och katapulten skickade honom tillräckligt högt upp för att skärmen hann utlösas och bromsa hans fall så han överlevde.

Så det är en bra klapp i baken piloten får när väljer att stiga av med hjälp av katapulten.
Citera
2006-08-26, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tackelberry
Såg en dokumentär (kommer inte ihåg var) om ryska stridspiloter och vilka krafter en kropp utsätts för av katapultstolen.

Har för mig att det var mellan 20 och 25 G precis när stolen lämnar planet, visserligen under mycket kort tid, men ändå, 20-25 G !!!
Många piloter tappar medvetandet några sekunder i samband med utskjutningen, men det är såklart automatik på utlösningen av fallskärmen.

Under en flyguppvisning (i Tyskland tror jag) sköt en pilot ut sig efter en kollision i luften, precis innan planet slog i backen ( det var alltså frågan om enstaka meter), och katapulten skickade honom tillräckligt högt upp för att skärmen hann utlösas och bromsa hans fall så han överlevde.

Så det är en bra klapp i baken piloten får när väljer att stiga av med hjälp av katapulten.

Det var nog samma program som jag såg. På Discovery Mix.
Citera
2006-08-26, 22:39
Medlem
MajorToms avatar
Jag såg ett annat program på Discovery om Elsa Andersson (den första svenska kvinnan som tog flygcertifikat). Hon klarade sig bra då men dog då hon satsade på fallskärmshoppning. Om det sen var att hon dog av att slå i stjärtfenan skall jag låta vara osagt.

Just det här med att hoppa verkar ju heller inte vara raketforskning vad jag förstått (är ingen van hoppare). Jag lärde mig en teknik som gick ut på att hoppa ut (ur ett modernt plan) i praktiken stående och sedan räkna ned. Nu är tydligen den tekniken helt förkastlig och numer "faller" man ut med ryggen före. Lite svårt att förklara men i vilket fall som helst så är bägge teknikerna riskfria om man inte har autoutlösning och på något vänster inte lyckas att få linan att släppa. Hursomhelst så är det en minimal risk att klippa stjärtfenan på t ex en gammal Spitfire om man inte är sagolikt klumpig och i praktiken hoppar rätt upp (vilket inte går).

Jag känner att detta blev ett något osammanhängande inlägg men trots allt är det sent en lördagkväll så jag hoppas alla har överseende.
Citera
2006-08-27, 03:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tackelberry

Ryggraden komprimeras några centimeter vid en utskjutning med katapultstol, så nog är det kraft i utskjutningen...
Citera
2006-08-27, 11:44
Medlem
Citat:

Vilket år var denna utskjutning?

Det är _ALLTID_ skarp läge i en 37:a eller 39:a, man leker inte i dessa mångmiljonsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in