2006-08-09, 21:56
Medlem
Bastardos avatar
Hade ett gräl i fyllan med en granne som är officer inom flygvapnet och behöver hjälp av er kunniga människor att reda ut det. Vi började snacka om slaget om Storbritannien under andra världskriget och kom in på nedskjutna jaktplan och hur piloterna tog sig ut. Min granne hävdade tvärsäkert att man inte kunde hoppa från ett jaktplan eftersom man skulle slå ihjäl sig mot stjärtrodret. Man kunde inte heller kommer tillräckligt långt ut från planet utan att blåsas tillbaka mot stjärten av planet.

Detta låter ju som skitsnack efter alla dokumentärer man sett där de fiskar upp flygare ur engelska kanalen, men han visste bättre eftersom han var i flygvapnet och så vidare. Är det någon som sitter på statistik över hur många som klarade sig och hur många som verkligen slog ihjäl sig? Hilfe, bitte!
Citera
2006-08-09, 22:13
Medlem
Jag vet ingenting om statestik osv men det är väl inte så att man öppnar fönstret och hoppar ut direkt. I stolen sitter en raketladdning som skjuter iväg piloten rakt upp samtidigt som rutan skjuts sönder (alt skjuts iväg hel) av en sprängladdning.
I och med att stolen drivs av raketer borde inte piloten hinna bli träffad av stjärten (om han inte ligger i full kanske).

Jag bara spekulerar.. men det verkar konstigt eftersom det vore helt onödigt att konstruera en raketstol om piloten ändå dör.
Citera
2006-08-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0_
Jag vet ingenting om statestik osv men det är väl inte så att man öppnar fönstret och hoppar ut direkt. I stolen sitter en raketladdning som skjuter iväg piloten rakt upp samtidigt som rutan skjuts sönder (alt skjuts iväg hel) av en sprängladdning.
I och med att stolen drivs av raketer borde inte piloten hinna bli träffad av stjärten (om han inte ligger i full kanske).

Jag bara spekulerar.. men det verkar konstigt eftersom det vore helt onödigt att konstruera en raketstol om piloten ändå dör.

Jag kanske borde läst inlägget mer noggrant... Andra världskriget.
Citera
2006-08-09, 22:18
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0_

Jo, på moderna plan...fanns inte under 2:a världskriget.

Nä, det var till att göra som på film, dra bak plexiglashuvan över sittbrunnen (canopy på engelska, nån som kan svenska motsvarigheten?) krångla sig upp och kasta sig ut.

Förstår inte varför man skulle dras tillbaka in mot stjärtfenan, planen är ju strömlinjeformade för att luften ska gå runt.

Med samma teori skulle ju annars alla fallskärmstrupper som hoppar ut genom en dörr i sidan få massiva förluster redan innan de landat, och innan fienden börjat bekämpa dem.
Citera
2006-08-09, 22:27
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Hade ett gräl i fyllan med en granne som är officer inom flygvapnet och behöver hjälp av er kunniga människor att reda ut det. Vi började snacka om slaget om Storbritannien under andra världskriget och kom in på nedskjutna jaktplan och hur piloterna tog sig ut. Min granne hävdade tvärsäkert att man inte kunde hoppa från ett jaktplan eftersom man skulle slå ihjäl sig mot stjärtrodret. Man kunde inte heller kommer tillräckligt långt ut från planet utan att blåsas tillbaka mot stjärten av planet.

Detta låter ju som skitsnack efter alla dokumentärer man sett där de fiskar upp flygare ur engelska kanalen, men han visste bättre eftersom han var i flygvapnet och så vidare. Är det någon som sitter på statistik över hur många som klarade sig och hur många som verkligen slog ihjäl sig? Hilfe, bitte!
Tänk rent logiskt. Fallskärmen fanns rent bevisligen under WW2. Enligt din granne skulle resonemanget gått.
-Hej här har vi en skitbra grej som hjälper dig att sakta dingla mot marken om du av någon anledning måste hoppa ur planet. Istället för att smaska mot asfalten som en övermogen melon. Tyvärr får du inte använda den. För OM du nu skulle komma på den tossiga idén att hoppa ur planet så kan du slå ihjäl dig mot stjärtfenan. Vi vill hellre att du bara sitter still I PLANET medans du störtar. Good luck ol ´chum
Citera
2006-08-09, 22:44
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jo, på moderna plan...fanns inte under 2:a världskriget.

Nä, det var till att göra som på film, dra bak plexiglashuvan över sittbrunnen (canopy på engelska, nån som kan svenska motsvarigheten?) krångla sig upp och kasta sig ut.

Förstår inte varför man skulle dras tillbaka in mot stjärtfenan, planen är ju strömlinjeformade för att luften ska gå runt.

Med samma teori skulle ju annars alla fallskärmstrupper som hoppar ut genom en dörr i sidan få massiva förluster redan innan de landat, och innan fienden börjat bekämpa dem.

Jo, men själva argumentet är att de skulle slå emot höjdrodren (om det nu är namnet på de horisontella grejjerna på stjärtfenan??) som klyver luften, och någon som hoppar ur ett plan.

Jag tog även upp argumentet med fallskärmstrupper, men där sitter, tydligen, rodrena högre och planen går långsammare, vilket gör att de inte slår i något.

Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Tänk rent logiskt. Fallskärmen fanns rent bevisligen under WW2. Enligt din granne skulle resonemanget gått.
-Hej här har vi en skitbra grej som hjälper dig att sakta dingla mot marken om du av någon anledning måste hoppa ur planet. Istället för att smaska mot asfalten som en övermogen melon. Tyvärr får du inte använda den. För OM du nu skulle komma på den tossiga idén att hoppa ur planet så kan du slå ihjäl dig mot stjärtfenan. Vi vill hellre att du bara sitter still I PLANET medans du störtar. Good luck ol ´chum

Jo, det var ungefär så som han resonerade. Att fallskärmen bara var där för moralens skull, eftersom man inte kan överleva ett hopp. Men det är just därför som jag behöver argument för att mannen snackar skit och dessutom känner sig nöjd över sig själv eftersom han "vet hur det ligger till".
Citera
2006-08-10, 00:25
Medlem
Alltså var är han officer inom flygvapnet? Hangarsopargruppchef?

Självklart kunde man hoppa från flygplanet, det var ju därför de hade fallskärmar med sig för bövelen.

Katapultstolen uppfanns av Saab till deras J21 med skjutande propeller (alltså propellern sitter bakom cockpit) och där fanns en uppenbar risk att bli skivad om man hoppade.

Om man hoppar från ett vanligt jaktplan från IIVK så slår man inte ihjäl sig mot fenan eftersom du själv har samma fart som planet och har bara några meter till fenan. Du ramlar ut eller hoppar av helt enkelt och när du kommit tillräckligt långt från planet drar du i snöret.

Antingen har ni missförstått varandra grovt eller så är din granne totalt puckad. Inte flygvapenofficer i alla fall.
Citera
2006-08-10, 00:35
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Jo, men själva argumentet är att de skulle slå emot höjdrodren (om det nu är namnet på de horisontella grejjerna på stjärtfenan??) som klyver luften, och någon som hoppar ur ett plan.

Jag tog även upp argumentet med fallskärmstrupper, men där sitter, tydligen, rodrena högre och planen går långsammare, vilket gör att de inte slår i något.

Jo, det var ungefär så som han resonerade. Att fallskärmen bara var där för moralens skull, eftersom man inte kan överleva ett hopp. Men det är just därför som jag behöver argument för att mannen snackar skit och dessutom känner sig nöjd över sig själv eftersom han "vet hur det ligger till".
Aaaaargh, men de allierade piloter som skjöts ner över frankrike. Mjuklandade allihop i en stor brieost då?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/hampshire/4775726.stm
Even though four pilots in his team were killed and Mr Henshaw himself escaped injury by bailing out twice, he is full of praise for the Spitfire.

http://www.the-battle-of-britain.co.uk/pilots/O-pilots.htm
F/O D.H.O'Niell flew with No 611 Squadron and No 41 Squadron. He died on the 11th of October 1940 when his parachute failed to open after bailing out of his Spitfire I (X4052) when he collided with Sgt L.R.Carter in another Spitfire I (X4554) whilst climbing to engage some Bf 109's at 16:25hrs. O'Niel's aircraft crashed near West Kingsdown, Kent.

http://www.303rdbg.com/uniforms-gear-fighter.html
Sist men inte minst. Inte fan är det c4 så de kan planta bomben på Hitler de har i den där väskan.

Edit: Och som 11204 skrev. Katapultstolen uppfanns just för J-21 så att piloterna inte skulle hamna i propellern. http://images.google.com/images?sourceid=mozclient&ie=utf-8&oe=utf-8&q=Saab%20J-21&sa=N&tab=wi
Citera
2006-08-10, 02:01
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Om man hoppar från ett vanligt jaktplan från IIVK så slår man inte ihjäl sig mot fenan eftersom du själv har samma fart som planet och har bara några meter till fenan.

Där har vi förklaringen till varför vare sig jaktpiloter eller fallskärmstrupper slog ihjäl sig i parti och minut på stjärtfenorna. Man har samma fart som planet men gravitationen gör att man faller neråt och undgår på så sätt stjärtfenorna.
Citera
2006-08-10, 02:19
Medlem
Bastardos avatar
Tack ska ni ha för svaren. Och ja, han är officer, visserligen i reserven, men ändå hyfsat framgångsrik. Och om NI blir frustrerade av det kan ni ju tänka er hur det känns att käfta om det här klockan två på morgonen med någon som man vet har fel och som borde veta bättre. Det har verkligen fått mig att undra över kvalitén på utbildningen.
Citera
2006-08-10, 02:27
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Tack ska ni ha för svaren. Och ja, han är officer, visserligen i reserven, men ändå hyfsat framgångsrik. Och om NI blir frustrerade av det kan ni ju tänka er hur det känns att käfta om det här klockan två på morgonen med någon som man vet har fel och som borde veta bättre. Det har verkligen fått mig att undra över kvalitén på utbildningen.

Det låter onekligen väldigt illa att en officer inom flygvapnet inte vet bättre än så... :thumbsdow
Citera
2006-08-10, 08:28
Medlem
I reserven...höhö jojo. Självklart.

Anställer de folk helt utan tankeförmåga nuförtiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in