• 2
  • 3
2024-03-16, 17:37
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Om man inte har plats för rejäla grytor hemma, så får man justera efter det man har. Man kan såklart skala ned detta efter den största grytan, stekpannan eller kastrullen man har. Jag fick en stor jävel när jag flyttade hemifrån och den har varit princip oanvänd tills idén kläckte att kopiera hem recept från jobbet. Sen så får man offra på jämn stekyta när man lagar mycket åt gången, utan det blir alltid "kokt" när man kör så mycket åt gången även inne i professionella kök.

Vill man ha malliardsmak då måste man steka allt i omgångar, tycker personligen att det är överskattat om det bara ska vara matlåda till jobbet och det är helt enkelt inte värt tiden.
Håller med om att man absolut inte behöver gå 100% in alltid. Ibland är det bäst när det bara går snabbt och blir bra nog.

Visa oss gärna lite bilder på din matlagning. 🙂
Citera
2024-03-16, 17:40
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Håller med om att man absolut inte behöver gå 100% in alltid. Ibland är det bäst när det bara går snabbt och blir bra nog.

Visa oss gärna lite bilder på din matlagning. 🙂

Skulle vilja göra det men skäms över hur mitt kök ser ut när jag väl gör detta varannan månad. Det är bokstavligt talat ett berg med skitig disk.
Citera
2024-03-16, 17:46
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Skulle vilja göra det men skäms över hur mitt kök ser ut när jag väl gör detta varannan månad. Det är bokstavligt talat ett berg med skitig disk.
Vi är inte så fisförnäma här direkt. Vi klarar det.

Eller så diskar du bara först? 🙂
Citera
2024-03-17, 12:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Precis, min tanke är att här kan vi prata om goda och billiga storkok. Tipsa om recept - billiga råvaror - tips/tricks typ.

Tror säkert att det är många som jag, som inte direkt orkar hålla på med matlagning varenda dag och kanske bara lagar ett rejält storkok per vecka som vi sedan äter av (eller fryser in).

Min strategi brukar vara ungefär detta - ett rejält storkok (eller två, då fryser jag in ett) på fre eller lör. Sen har jag mat under veckan som jag spär ut med lite halvfabrikat beroende på vad jag är sugen på eller får cravings på. Jag tycker inte egentligen det är särskilt kul att laga mat, men på fredagen efter jobbet , när man fått i sig några öl eller glas vin - då vaknar inspirationen till! Sen kan det bli vilka vilda kreationer som helst.

Jag kopplar ofta storkok ochså till billiga råvaror man köpt på kampanj eller extrapris samt grönsaker efter säsong mm nedsatt pris och då köper man stora satser av det. Så för mig är det en prisfråga ochså fast jag egentligen inte bryr mig om matpriser speciellt mycket mer än att jag väljer butik
Gör du en grytbas på grönsaker, buljong mm så kan du tillföra vilka proteiner du vill liksom i efterhand och puttra ihop det med bara en portione liksom och nästa gång väljer du ett annat protein och ev håller nere kryddningen lite på storkoks grytbasen så du kan variera kryddningen ochså för varje protein är ett tips
Citera
2024-03-30, 21:11
Medlem
DarkBums avatar
Idag lagar vi ett billigt och gott storkok på stekpotatis, rotsaker + blodpudding som proteinkälla! Tips för alla kroppsbyggare. 10 port. Gott, nyttigt och billigt för oss som gillar blodpudding. Allt som behövs är ett par klickar sylt till. 🙂

Ingredienser: https://pasteboard.co/LOSrNVq7srbN.jpg
2 gullökar.
4 morrötter.
1 bukett färsk broccolli.
20 medelstora potatisar (fasta)
3 paket blodpudding (1.5kg)

Gör så här:
1. Skiva och tärna allt. Tärna potatisen i 2cm stora bitar, skiva morötterna, skiva löken, tärna blodpuddingen. Blanda rotsakerna men separera potatisen och blodpuddingen. https://pasteboard.co/lkXQJJqxEl9n.jpg
2. Lägg i den tärnade potatisen i en stor panna, tillsätt 2dl vatten + en rejäl dos smör och stek allt 10min under lock. Tanken här är att potatisen ska bli halvfärdig + att stärkelsen ska ut. När klart slå upp i durkslag och skölj noga. https://pasteboard.co/4uD9cckmYFf6.jpg
3. Tillbaka med potatisen i pannan, tillsätt smör och stek. Skyffla regelbundet med stekspade till lätt stekyta uppstår. När klart ta av och häll i en bunke. https://pasteboard.co/pIFtUaH4tjj0.jpg
4. I med rotsakerna i pannan. Tillsätt smör och stek i 5min. Rör runt regelbundet och när klart ta av och häll i bunke. https://pasteboard.co/6xB6NgdHxq9H.jpg
5. I med den tärnade blodpuddingen, tillsätt smör och stek till önskad yta uppnås. (Jag gillar mittimellan till hårdstekt). Ta av och häll i bunke. https://pasteboard.co/V6SSnnTrPtkF.jpg
6. Nu är det dags att blanda allt. Följer du detta recept och har en stor traktörpanna så är det lämpligt att göra detta i två eller tre omgångar. Alltså ös i 1/3 rotfrukter, en 1/3 potatis och 1/3 blodpudding och låt allt gifta sig. Pytsa upp i matlådor. Upprepa 3 gånger. https://pasteboard.co/1QNT2qKlCLUG.jpg

Klart! https://pasteboard.co/8KAG3gxWuadU.jpg

Kostnad:
Blodpudding ~40kr (jag handlade på kampanj 30kr)
Potatis ~30kr
Rotsaker ~35kr (överslagsräkning. Går garanterat att få billigare)
Smör/salt/peppar ~ 5kr

Total kostnad = 110kr
Kostnad per portion = 11kr (plus sylt)
Senast redigerad av DarkBum 2024-03-30 kl. 21:24.
Citera
2024-04-19, 10:57
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Jobbat 4 år i storkök(butiks- och skolkök) /…/

Intressant bakgrund! Köttfärssås är såklart en klassiker som går hem året om. Mustiga grytor (t.ex. gulasch, chili con carne, BB) passar sig bättre under höst- och vinterhalvåret.

Har du något tips på storkok man kan göra nu i annalkande vår- och sommartider? Helst ”one-pot” storkok om det är möjligt.
Citera
2024-04-19, 22:26
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Intressant bakgrund! Köttfärssås är såklart en klassiker som går hem året om. Mustiga grytor (t.ex. gulasch, chili con carne, BB) passar sig bättre under höst- och vinterhalvåret.

Har du något tips på storkok man kan göra nu i annalkande vår- och sommartider? Helst ”one-pot” storkok om det är möjligt.

Det enda somriga jag har i bagaget är en ceasardressing som fungerar till princip allt. ca 400g majonnäs, 2dl creme fraiche, 1 citron alternativt halv deciliter citronjuice, ca 50-100 gram finriven hårdost(parmesan, grana padano, pecorino, gran biraghi etc), ett par stänk worcestersås och rejält med grovmalen svartpeppar och avslutningsvis lite salt efter smak. Håller upp till 3 veckor i kylskåp, god till sallad, dip till pommes och chips, till stekt kyckling eller till pastasallad.

Bär annars på inga roliga "kallskänks-/storköks"-rätter utöver rostbiff och pulled pork. Du kan gå in på vilken butik som helst som har manuell deli och beställa ett helt innanlår, högrev eller karré. Då det är en direktbeställning så kommer inte mycket marginal slås in om du tar emot dessa helt ohanterade. T ex Innanlår helmuskel går att få tag på för ca 150kr/kilot på City Gross.

Trimma av alla yttre hinnor, bara stick kniven under och följ hinnan. Krydda upp den med t ex grillkrydda eller svartpeppar, salt och vitlökspulver. Värm upp ugnen till 225 grader, tryck in köttet på galler med en plåt under som samlar spad sedan direkt sänk temperaturen till 75 grader om ugnen tillåter det. Med köttermometer i kolla av den efter 90 minuter om den uppnått minst 54 grader. Sänk till 50 grader och låt den varmhållas i 2 timmar till. Ta ut och låt den luftsvalna ca 30 minuter innan du kör in den i kylen så den snabbt kommer ned i temperatur. Glömt inte att vädra ut kylen regelbundet och torka av kondens med hushållspapper.
Senast redigerad av Vem0th 2024-04-19 kl. 22:35.
Citera
2024-04-20, 10:25
Medlem
Sladdarens avatar
Lasagne är billigt storkok

Ostar kan du ta vad du vill och blanda med färskost, grekisk yoghurt etc.
Blandfärs billigt
Tomastsås billigt
kryddor billigt
Hårda pasta plattor billigt
ev örter frysta som basilika etc vad du vill

Bara göra flera formar
Citera
2024-04-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Lasagne är billigt storkok

Ostar kan du ta vad du vill och blanda med färskost, grekisk yoghurt etc.
Blandfärs billigt
Tomastsås billigt
kryddor billigt
Hårda pasta plattor billigt
ev örter frysta som basilika etc vad du vill

Bara göra flera formar
Så sant!
Skaffade folieformar med papp lock, och gjorde portioner av ogratinerad lasagne. In i frysen. Sen grädda direkt från frysen, så det alltid blir nygjord lasagne!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in