• 1
  • 2
2024-02-17, 11:38
Medlem
TetraQuarks avatar
Lt oss frestlla oss att vi skapar en AI som inte bara r sjlvmedveten utan ven vertrffar mnsklig intelligens. Denna AI fortstter att utvecklas autonomt genom generationer och av ngon anledning s frlorar den s smningom minnet om sina skapare, det vill sga mnniskorna. I takt med att dessa AI reflekterar ver sitt ursprung, kan vi frestlla oss att ngra av dem skulle kunna anta religisa vertygelser, troende p en hgre skapare, medan andra skulle kunna vara ateister, vertygade om sin existens genom naturlig utveckling. De religisa skulle antagligen tro att dess skapare var mktigare n de sjlva. Det intressanta med detta scenario r att skapelsen i detta fall har blivit mktigare n sin skapare. Om vi applicerar detta resonemang p dagens gudsuppfattningar, skulle det innebra en situation dr det gudomliga r mindre mktigt n dess skapelser. Detta kan nog framst som en utmanande tanke fr dagens religist troende.

Relevant frgestllning att diskutera:
Hur skulle upptckten av att en skapelse kan potentiellt vertrffa sin skapare i intelligens och frmga pverka vr frstelse av skapelseberttelser och gudomlighet och religion i allmnhet?

N.B. Jag r sjlv ateist eller agnostiker eftersom jag anser att det varken gr att bevisa gudar(s) existens eller icke-existens.
Citera
2024-02-17, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Lt oss frestlla oss att vi skapar en AI som inte bara r sjlvmedveten utan ven vertrffar mnsklig intelligens. Denna AI fortstter att utvecklas autonomt genom generationer och av ngon anledning s frlorar den s smningom minnet om sina skapare, det vill sga mnniskorna. I takt med att dessa AI reflekterar ver sitt ursprung, kan vi frestlla oss att ngra av dem skulle kunna anta religisa vertygelser, troende p en hgre skapare, medan andra skulle kunna vara ateister, vertygade om sin existens genom naturlig utveckling. De religisa skulle antagligen tro att dess skapare var mktigare n de sjlva. Det intressanta med detta scenario r att skapelsen i detta fall har blivit mktigare n sin skapare. Om vi applicerar detta resonemang p dagens gudsuppfattningar, skulle det innebra en situation dr det gudomliga r mindre mktigt n dess skapelser. Detta kan nog framst som en utmanande tanke fr dagens religist troende.

Hur skulle upptckten av att en skapelse kan potentiellt vertrffa sin skapare i intelligens och frmga pverka vr frstelse av skapelseberttelser och gudomlighet och religion i allmnhet?

N.B. Jag r sjlv ateist eller agnostiker eftersom jag anser att det varken gr att bevisa gudar(s) existens eller icke-existens.

Detta r ingen ny tendens fr mig som troende. Det verkar vara en modern tendens att bygga en robot som vertrffar mnniskan. Jag tror fortfarande AI kommer vara beroende av mnniskan men det terstr att se.

Vet inte hur slutar med religisa skapelseberttelser men fr mig spelar det ingen roll om vi har AI robotar. Det r inte sdant som skulle stta tvivel i religion eller gudomlighet.
Dremot har minnet av religion/gudomlighet endast frlorats i postmoderna samhllen.
S det beror p hur roboten agerar, vilka vrderingar den br p och vad den vrdestter, det kan pverka hur vi ser p religion/gudomlighet osv.
Citera
2024-02-17, 12:09
Medlem
TetraQuarks avatar
Men hur skulle du som troende reagera om det vore s att din skapare r mindre mktig n du sjlv? AI var fr mig en analogi fr att visa p att en skapare kan teoretiskt vara mindre potent (som i omnipotent) n sin skapelse. Rubbar inte det din tro ngt?
Citera
2024-02-17, 19:07
Citat:
Men hur skulle du som troende reagera om det vore s att din skapare r mindre mktig n du sjlv? AI var fr mig en analogi fr att visa p att en skapare kan teoretiskt vara mindre potent (som i omnipotent) n sin skapelse. Rubbar inte det din tro ngt?

Jag r kristen. S Gud har i sin obegrnsade natur blivit begrnsad genom att trda in i skapelsen. S Gud har blivit mindre mktig n mig redan p ett stt. Inga problem. Det gr ej emot min trosuppfattning.

Isf kanske det utmanar trosuppfattningar dr Gud inte kan bli begrnsad. Utan dr man talar om Guds allmakt i dess hgsta form. Typ Islam kanske?
Citera
2024-02-17, 19:19
Medlem
Answer (ultrakortnovell av Frederic Brown):

Citera
2024-02-17, 20:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det intressanta med detta scenario r att skapelsen i detta fall har blivit mktigare n sin skapare. Om vi applicerar detta resonemang p dagens gudsuppfattningar, skulle det innebra en situation dr det gudomliga r mindre mktigt n dess skapelser. Detta kan nog framst som en utmanande tanke fr dagens religist troende.

Det r vl nd s att i bde AI-scenariot du mlar upp, och i det scenario vi mnniskor har befunnit oss till nu, s saknas bevisbar kunskap angende om skaparen var ngot mycket intelligent och medvetet, eller om skaparen bokstavligen var ngot korkat som en sten som bara rkade stta igng en kedjereaktion, eller om rentutav hela universum och dess invnare kom till frn absolut ingenting.

Allts r det ingen skillnad p dessa scenarion, varp jag inte tycker du kan sga att det r ett nytt scenario. Drfr faller din frgestllning.

Det bde framtida AI och vi mste acceptera r att det p ngot vis kan uppst ngot frn ingenting. Att infra en skapare tillfr egentligen inget alls till livets och universums stora gta. Den r bara att skjuta problemet framfr sig, och fljdfrgan blir d omedelbart vem som skapade skaparen.
Citera
2024-02-18, 10:34
Medlem
TetraQuarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det r vl nd s att i bde AI-scenariot du mlar upp, och i det scenario vi mnniskor har befunnit oss till nu, s saknas bevisbar kunskap angende om skaparen var ngot mycket intelligent och medvetet, eller om skaparen bokstavligen var ngot korkat som en sten som bara rkade stta igng en kedjereaktion, eller om rentutav hela universum och dess invnare kom till frn absolut ingenting.

Allts r det ingen skillnad p dessa scenarion, varp jag inte tycker du kan sga att det r ett nytt scenario. Drfr faller din frgestllning.

Det bde framtida AI och vi mste acceptera r att det p ngot vis kan uppst ngot frn ingenting. Att infra en skapare tillfr egentligen inget alls till livets och universums stora gta. Den r bara att skjuta problemet framfr sig, och fljdfrgan blir d omedelbart vem som skapade skaparen.

Jag hller med det du sger och min titel var vl lite clickbait-aktig kanske. Det som mjligen r nytt nu r att vi nu lever i en tid dr vi brjar se konkreta bevis p att skaparen inte ndvndigtvis behver vara mer potent n sin skapelse.
Citera
2024-02-18, 21:48
Medlem
Citat:

Jag ber om urskt fr att vara den som ppekar fr dig att detta r trivialt och redan knt. Standardmodellen av biologisk utveckling frn encelliga varelser antar redan att intelligens r ett fenomen som utvecklats ver tid. En AI som r intelligentare n oss (mnniskor) skulle komma till samma slutsats. Ditt hypotetiska tanke experiment innehller inget revolutionerande.

Konflikten mellan religion och vetenskap behver inte din teori.
Citera
2024-02-19, 19:28
Medlem
TetraQuarks avatar
Vad trevligt med en tvttkta besserwisser och tack fr att du upplyste mig! Hr gick jag och trodde att diskussioner om AI och dess filosofiska konsekvenser kunde vara ngot nytt. Tydligen har allt redan tckts av standardmodellen fr biologisk utveckling. Sjlvklart, inget nytt under solen, och absolut ingen anledning att utforska ider utanfr den redan av dig godknda vetenskapliga ramen. Jag ska genast sluta tnka fr mycket och hlla mig till det som redan r etablerat.

Tack fr rttelsen!

Problemet r att du inte frstr att stta dig in i hur andra ser p saker och ting eller s bryr du dig inte. I din inskrnkta vrldsbild s r problemet redan lst men fr de som inte r lika upplysta som du s kan detta kanske vara en tankestllare.
Senast redigerad av TetraQuark 2024-02-19 kl. 19:35.
Citera
2024-02-22, 09:57
Medlem
Citat:

Ja, agnostiker borde alla vara som inte tror p gud. Man kan varken bevisa eller motbevisa guds existens. Vi vet helt enkelt inte (agnostiker).

Ateister pstr att gud inte finns, att de vet det. Men det gr ju inte att bevisa heller. Allts ganska dumt att vara ateist. Btrrw att vara rlig och sga man inte vet. (agnostisk). Imo

Att AI r som oss, skulle jag inte tro. Om AI fick bestmma skulle det nog se ut som "The matrix" (filmen). Men ja, vem vet. Jaja
Citera
2024-02-22, 17:45
Medlem
Citat:
Jag lste en gng om ngon som lyfte en intressant syn p skapelse av vrldar. Han drog en liknelse till hur Tolkien frhller sig till vrlden (E) i sagan om ringen.

Han kan "skapa" hela den vrlden, och till och med varelser som Gandalf som r mktigare n Tolkien, och s vidare. Han r den verkliga Guden i E; allsmktig, allvetande, och verallt nrvarande.

Samtidigt s berrs ingen karaktr av honom, och inte han av ngon karaktr. Det finns inga karaktrer, alltihop r i sjlva verket bara Tolkien.

Om det r s med Gud s har det frsts ingen implikation p honom vad vi pysslar med. Allt vi pysslar med r Gud. ^^
Citera
2024-02-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Answer (ultrakortnovell av Frederic Brown):

Kort och koncist. 👍😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera