• 1
  • 2
2024-02-13, 14:30
Medlem
Massajens avatar
Ett återkommande påstående i diskussioner om att skriva en bok och svårigheten att bli publicerad är att det strömmar in manus hela tiden. Därför oftast papperskorgen direkt.

För mig förefaller det en aning märkligt. Det krävs tid och arbete att skriva t ex en roman på hundratalet sidor. Skulle det då på ett förlag komma in massor med korrekturläsa manus fri från språkfel? Alltså sådant som man har god anledning att direkt slänga efter några minuters snabbkoll?

Någon med insyn?
Citera
2024-02-13, 15:09
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ett återkommande påstående i diskussioner om att skriva en bok och svårigheten att bli publicerad är att det strömmar in manus hela tiden. Därför oftast papperskorgen direkt.

För mig förefaller det en aning märkligt. Det krävs tid och arbete att skriva t ex en roman på hundratalet sidor. Skulle det då på ett förlag komma in massor med korrekturläsa manus fri från språkfel? Alltså sådant som man har god anledning att direkt slänga efter några minuters snabbkoll?

Någon med insyn?

Ja de blir dränkta, det är ju lite mode att kalla sig själv författare 🤣
Citera
2024-02-13, 15:19
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Ja de blir dränkta, det är ju lite mode att kalla sig själv författare 🤣
Kan du backa upp det påståendet på något sätt?

Jag tänker så här:

även om det kommer in manus dagligen så kan du som lektör göra en snabb sållning ENBART via en genombläddring. Finns t ex stavfel, syftningsfel eller andra språkliga oformligheter torde inte så många återstå värda en mer generös genomläsning.

Du har rätt i att många gärna vill kalla sig författare. Även folk som inte kan skriva begripliga meningar.

Jag har själv skrivit några böcker som kommit ut på stora förlag. Facklitteratur, visserligen.
Citera
2024-02-13, 15:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag tänker så här:

även om det kommer in manus dagligen så kan du som lektör göra en snabb sållning ENBART via en genombläddring. Finns t ex stavfel, syftningsfel eller andra språkliga oformligheter torde inte så många återstå värda en mer generös genomläsning.

Du har rätt i att många gärna vill kalla sig författare. Även folk som inte kan skriva begripliga meningar.

Jag har själv skrivit några böcker som kommit ut på stora förlag. Facklitteratur, visserligen.

Man skiter nog i felstavningar även om det inte är något positivt vid en första läsning så länge språket är bra och de som läser ser potential i texterna.
Jag har ingen inblick i hur mycket man läser av ett manus innan det helt enkelt kastas eller att man helt enkelt läser hela för att det är bra och se om historien håller hela vägen.
Innan manus ges ut så korrekturläser man allt och rättar till det så måste inte vara perfekt när det skickas in.
Citera
2024-02-13, 16:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Merdelen av de som skickar in manus, har bara fått höra av vänner och släkt att de "kan skriva". Väldigt få har någorlunda originell idé, eller någon angelägen berättelse som de vill kommunicera.
De flesta skriver i genrer som redan är övermättade ("mysdeckare", "mustiga, tokroliga skrönor", "historien om min fattiga mosters uppväxt"), och präglas av förtjusning över den egna skrivförmågan. Mycket "blommigt språk" och sånt. Eller korta, avhuggna meningar, om det är i "Snabba cash"-genren.
Man behöver nog bara kasta ett öga över första sidan, innan man inser om det är intressant eller inte.

Sedan skulle jag noga faktiskt tro att de flesta som har verklig talang för att skriva i Sverige, hamnar på skrivarkurser eller Biskops Arnö till slut. De som sitter ute i stugorna och skriver har i allmänhet inte alls koll på klassiker och litterära trender. De nöjer sig med Hemsöborna, Viveca Lärn och Alex Schulman. Och dessa hemmapulare går förstås bort direkt.
Citera
2024-02-13, 16:55
Citat:

Jag tänker så här:

Räcker att gå in i grupper på Facebook så ser du hysterin.
Citera
2024-02-13, 17:49
Medlem
Citat:

Någon med insyn?

Astrid Lindgren, JK Rowling, Stieg Larsson, Stephen King alla refuserade
Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist - refuserad 6 gånger
Skumtimmen - Johan Theorin - refuserad under 20 års tid
Den storsäljande Zen och konsten att sköta en motorcykel av Robert Pirsig, refuserad 121 gånger,
Carrie, författad av Stephen King, refuserad 30 gånger.
Citera
2024-02-13, 19:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Merdelen av de som skickar in manus, har bara fått höra av vänner och släkt att de "kan skriva". Väldigt få har någorlunda originell idé, eller någon angelägen berättelse som de vill kommunicera.
De flesta skriver i genrer som redan är övermättade ("mysdeckare", "mustiga, tokroliga skrönor", "historien om min fattiga mosters uppväxt"), och präglas av förtjusning över den egna skrivförmågan. Mycket "blommigt språk" och sånt. Eller korta, avhuggna meningar, om det är i "Snabba cash"-genren.
Man behöver nog bara kasta ett öga över första sidan, innan man inser om det är intressant eller inte.

.

Där tror jag du har en poäng. Utan tvivel finna det genrer som blir övermättade, och man relativt snabbt måste avgöra om ett bidrag tillför något nytt och någorlunda originellt.

Det är välkänt att stora författare många gånger refuserats initialt, men i vilken utsträckning beror det på att de s a s drunknat i mängden?
Citera
2024-02-13, 19:23
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jo, jag tror förlag blir dränkta i manus. Författaryrket är glorifierat och antar att många tänker att det är lätt att skriva läsvärda böcker och sen när de väl börjar skriva första utkast inser en del hur svårt det är och ger upp, en annan del ser inte sina egna begränsningar och skickar in skit och en tredje del skriver läsvärda böcker, men som inte alltid är det förlagen tänker är tillräckligt säljbara historier.

Egenutgivning verkar vara ganska populärt med, vilket jag antar ofta är sista anhalten för de som fått en och annan refusering.
Citera
2024-02-13, 19:25
Medlem
Citat:
Där tror jag du har en poäng. Utan tvivel finna det genrer som blir övermättade, och man relativt snabbt måste avgöra om ett bidrag tillför något nytt och någorlunda originellt.

Det är välkänt att stora författare många gånger refuserats initialt, men i vilken utsträckning beror det på att de s a s drunknat i mängden?

Varför googlar du inte bara och ser vad förlagen själva säger om det här? Om det är insyn du vill ha så är Flashback nog fel ställe att leta på.

Det här är andra gången idag som en användare förväntat sig god insyn i bokbranschen från vanliga jävla flashbackare. Vad tror ni att det är för folk sm hänger här? Själv läser jag deckare på lunchrasten och hemma innan läggdags, och det är det. Jag tvivlar på att GW och Läckerg hänger här.
Citera
2024-02-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Egenutgivning verkar vara ganska populärt med, vilket jag antar ofta är sista anhalten för de som fått en och annan refusering.

Jag köpte en gång en bok som var utgiven på förlag, men som var skitdålig och vid närmare efterforskning var "förlaget" bara glorifierad egenutgivning. oken inhandlades via Bokus, så naturligtvis förväntade jag mig att nån sorts kvalitetskontroll gjorts innan utgivning och boken funnits värdig av alla inblandade. Herregud, så fel jag hade.

Det skulle vara deckare, men inte ett skit hände. Här är handlingen: två syskon lurar svenska pensionärer på pengar, bilar ner genom Europa, ingen karaktärsutveckling sker, och sen åker de fast och boken är slut. Noll spänning. Värst av allt var att författaren avslutade med domstolsprotokoll som gick igenom bedrägerierna och där fängelsestraffen stod, som om läsaren antogs behöva läsa det för att återhämta sig från den nagelbitande spänningen av känslotomt snack om pengabedrägeri.
Citera
2024-02-13, 20:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
De svenska förlagen har någon som skummar de inskickade verken. Hur mycket tid man får vet jag inte.

Problemet är att det enda som säljer nu är deckare. Och det skall vara deckare med ett känt namn.

Det är också så att förlagen är intresserade av att "bygga" författarskap och det tar tid. En 50-åring som skriver en djävla bra bok kan hamna i papperskorgen av den anledningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in