Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-13, 20:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Kolla om du kan skriva dig på kyrkan? Du kan också skriva dig på samma adress som socialtjänsten.
Inget av dessa får man göra.

Om man nu inte verkligen bor där, vilket verkar osannolikt.
Citera
2024-02-13, 20:56
Medlem
Ring skatteverket och diskutera det med dom. Det är dom som ska avgöra var du ska skriva dig.
Citera
2024-02-13, 21:00
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan skriva sig på kommunen. Inte på postbox eller poste restante. Däremot kan man motta post på det viset.

Men ju mer detaljer, ju mer hjälp kan TS få. Klart det finns sådana som tycker man ska ta sig samman och sån skit, men det är bara att hoppa över.
Citera
2024-02-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Inget av dessa får man göra.

Om man nu inte verkligen bor där, vilket verkar osannolikt.

Får inte för vem? Du frågar såklart före. Beroende på person och situation så går det eller så går det inte. Har personliga erfarenhet av detta.
Citera
2024-02-13, 21:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Får inte för vem? Du frågar såklart före. Beroende på person och situation så går det eller så går det inte. Har personliga erfarenhet av detta.
För lagen. Man får inte folkbokföra sig där om man inte verkligen bor där, då det är olagligt. Det är inget som kyrkan eller soc kan ändra på.
Citera
2024-02-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För lagen. Man får inte folkbokföra sig där om man inte verkligen bor där, då det är olagligt. Det är inget som kyrkan eller soc kan ändra på.

Lol. Finns väl massa personer som inte bor där dom tar emot sin adress. Och kyrkan har alltid haft folk boende hos sig. Varken jag eller någon annan fick då problem med lagen när jag varit i denna situation men sure det är omöjligt.
Citera
2024-02-13, 21:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Lol. Finns väl massa personer som inte bor där dom tar emot sin adress. Och kyrkan har alltid haft folk boende hos sig. Varken jag eller någon annan fick då problem med lagen när jag varit i denna situation men sure det är omöjligt.
Det blev olagligt 2018. Sen dess har en hel del folk åtalats och fällts för att ha folkbokfört sig på fel adress.
Citera
2024-02-13, 21:19
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Jag behöver avskriva mig från min gamla adress för att få soc bidrag. Men har ingen ny adress. Hur fan gör jag?

Var bor du på riktigt då? Under en gran eller...
Citera
2024-02-13, 21:23
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tror det fungerar så att om den som bor kvar på din nuvarande adress anmäler att du inte bor där så blir du med automatik skriven på kommunen. När du väl blivit det får du väl säga att du bor i en bil eller på gatan.

Men varför kan du inte skriva dig där du bor då?

Man blir folkbokförd "utan känt hemvist" det betyder att myndigheten inte vet var du befinner dig. Efter nåt år blir du placerad i obefintlig/utvandrad registret.

Du har alltid rätt att folkbokförd dig på den plats du har din stadigvarande dygnsvila. Även mot.fastighetsägarens vilja om du faktiskt bor där (ex hos en kompis)
Citera
2024-02-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Beror på bodelning. Jag måste väl kunna avskriva mig adressen?
Ditt ex vill inte vara försörjningsskyldig innan du flyttat ut? Är det grejen?

Soc kommer att kolla på var du bor och vilka du bor med. Svårt att komma runt.
Citera
2024-02-13, 21:45
Medlem
dayweeds avatar
Poste restante? Alternativt hos Uffe på Strömgatan.
Citera
2024-02-13, 21:50
Medlem
dreadpirate420s avatar
Skriv dig på en församling, många hemlösa och personer som inte vill bli funna gör det. Var själv skriven på en församling i 7 år, hade samtidigt "särskild postadress".

https://soctanter.malmo.se/fraga/3575
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in